جذب سرمایه صنعت شیلات به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده است/ ضرورت توسعه شیلات با سرمایه‌گذاری در دانش‌بنیان‌ها
جذب سرمایه صنعت شیلات به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده است/ ضرورت توسعه شیلات با سرمایه‌گذاری در دانش‌بنیان‌ها

به گزارش تیکنا، سیدحسین حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه شیلات خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ در دنیا میزان سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد دلار بود، بنابراین اگر خواهان پیشرفت هستیم باید در حوزه تحقیق و توسعه هزینه کنیم تا […]

به گزارش تیکنا، سیدحسین حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه شیلات خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ در دنیا میزان سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد دلار بود، بنابراین اگر خواهان پیشرفت هستیم باید در حوزه تحقیق و توسعه هزینه کنیم تا بتوانیم با تولید محصول دانش‌پایه ضمن جلوگیری از اتلاف منابع، از داشته‌ها استفاده بهینه کنیم.

وی افزود: دولت‌ها در حوزه استراتژی ورود می‌‌کنند و بنگاه‌های خصوصی در حوزه تجاری و اقتصادی وارد می‌شوند و این چرخه در کشور ما از نقص نسبی رنج می‌برد که در صورت اقتصادی شدن تولید و بازار مناسب، عرصه فعالیت بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی گسترده‌تر می‌شود، به روایتی تولید هوشمند است و به دنبال بازار پررونق راه خود را می‌گشاید.

معاون وزیر در سازمان شیلات ایران با بیان این که تحقیق و توسعه موتور محرکه بهره‌وری و عاملی مهم برای دستیابی به امنیت غذایی است و هر هزینه‌ای در مسیر تحقیق و توسعه خود نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: صنعت شیلات صنعتی گسترده و دانش‌های متعددی در آن دست‌اندرکار است، بنابراین هر اندازه تحقیقات در صنعت شیلات توسعه یابد و روش‌های دانش‌بنیان حضور پررنگی داشته باشد، به دنبال آن تولید در این صنعت توسعه می‌یابد، لذا باید در حوزه ترویج، تحقیق و توسعه به طور جدی وارد شویم.

حسینی تنوع گونه‌ای ماهیان دنیا را ۵۷۰ گونه اعلام کرد و گفت: فقط ۲۰ گونه ماهی در ایران پرورش می‌یابد علاوه بر آن ۲۵۰ گونه ماهیان زینتی با پتانسیل ارزآوری در کشور داریم که این رقم در دنیا به ۲۷۰۰ گونه می‌رسد براین اساس در موضوع تنوع گونه‌ای جای کار بسیار است.

به گفته وی، ایران در تولید قزل‌آلا جزو رتبه‌های اول دنیاست و در تولید گونه‌ای از میگو با تولید ۵.۵ میلیارد لارو توانسته‌ایم به خوداتکایی برسیم.

معاون وزیر در سازمان شیلات تصریح کرد: از ۱۲۴ میلیون تن تولید آبزی‌پروری در دنیا، ۳۶ میلیون تن گیاهان آبزی و جلبک‌هاست که می‌توانیم با ورود به این عرصه، بخشی از مشکلات در نهاده‌ها و خوراک بهداشتی و انسانی را برطرف کنیم.

وی با بیان این که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون جذب سرمایه در صنعت شیلات از ۲۲ هزار میلیارد ریال به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده است، گفت: هدف ما رسوخ دانش به صنعت شیلات کشور و دانش‌بنیان کردن آن است تا بتوانیم با بیوتکنیک، نانوتکنیک و سایر دانش‌ها نیازمندی‌های کشور در دریا را تامین کنیم.

به گفته این مقام مسوول، در بحث هدفمند کردن تحقیقات و منطبق کردن آن با نیاز اجرا، شورای عالی راهبردی تحقیقات را تشکیل داده‌ایم و همچنین به دلیل چندوجهی بودن نیاز دانش صنعت شیلات، ظرفیت دیگر موسسات مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ۳۵۰ عنوان نیاز دانش‌بنیان احصا شده در صنعت شیلات، حدود ۴۰ تا ۵۰ عنوان نهایی شده و برای عملیاتی شدن در دست اقدام قرار گرفته است که هم اهداف دستگاه اجرایی و هم سیاست کلان وزارت جهاد کشاورزی در آنها مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به پتانسیل صنعت شیلات و تطبیق آن با هر شرایطی گفت: در پساب نیشکر تولید میگو با قابلیت صادرات در ۴ مزرعه ۳۷۰ تنی با همت و نگاه دانش‌بنیان ایجاد شده و نیز تولید آرتمیا نیز با همین روش صورت گرفته است اما این صنعت با توجه به پیچیدگی دانش و گرانی تحقیقات شیلاتی نیازمند برداشتن گام‌های بلند است به گونه‌ای که تامین شناور تحقیقاتی برای ارزیابی معمولی در آب‌های جنوب کشور به اندازه ۵ پروژه اعتبار نیاز دارد.

حسینی تصریح کرد: اگر بخواهیم جهشی در صنعت شیلات داشته باشیم، علاوه بر تنوع گونه‌ای، نیازمند رفتن به سمت دریا و سواحل هستیم تا ضمن بهره‌گیری از دانش بیوتکنولوژی از دانش استقرار سازه، مدل، فرم و مواد سازه استفاده کرده و در نقاط مختلف پهنه آبی کشور با توجه به میزان شوری و مواد معدنی موجود در آب و خواص شیمیایی و فیزیکی (مواج بودن) از سازه‌های منطبق با شرایط برای تولید و آبزی‌پروری بهره‌مند شویم، نمونه نیمه‌مغروق توسط قرارگاه خاتم آزمایش و یک ماه پیش محصول آن برداشت شد و قفس شناوری که با پس‌روی آب در گلستان تطبیق داده شد از این دست اقدامات است.

گفتنی است، در رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی حوزه شیلات، از تعدادی از فناوران برتر بخش شیلاتی با اهدای لوح، تقدیر شد، همچنین در حاشیه این رویداد، نمایشگاهی با حضور ۱۷ شرکت دانش‌بنیان در حوزه شیلات برپا شد.

انتهای پیام/