توانمندی‌های اتمی ایران، گذرگاه ارزشمند توسعه دیار کریمان
توانمندی‌های اتمی ایران، گذرگاه ارزشمند توسعه دیار کریمان
استان کرمان در حوزه های مختلف صنعتی، درمانی، کشاورزی و انرژی به‌شدت به دانش و فناوری‌های هسته‌ای نیازمند است و در این شرایط نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور از روز ۱۱ تا ۱۵ آذرماه امسال در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فناوری پیشرفته تیکنا، سازمان انرژی اتمی ایران نتایج حاصل از یک دهه تلاش، مجاهدت و تحقیقات جدی دانشمندان ایران زمین را در قالب نمایشگاهی تخصصی برای آشنایی قشر دانشجو و نخبگان در پهناورترین استان کشور به نمایش می گذارد.

این نمایشگاه در سه بخش چرخه تولید سوخت، نیروگاه تولید انرژی و کاربردهای جانبی صنعت هسته ای کشور حدود ۴۰۰ قلم از محصولات یا کاربردهای اتمی را به صورت قابل درک برای جامعه هدف خود نمایش خواهد داد که در این زمینه می توان به اقلام مختلف بخش چرخه سوخت، نیروگاهی، ماکت ها، سانتریفیوژها و ماشین آلات این صنعت اشاره کرد.

مسئولان متولی دانشگاه شهید باهنر و نیز سازمان انرژی اتمی به همین مناسبت روز دوشنبه ششم آذرماه در نشست خبری با اشاره به تاثیرگذاری و ضرورت های صنعت هسته ای بر حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، درمانی، صنعتی و فناوری های این عرصه جزییات سومین میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان از نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای ایران که از روز ۱۱ آذرماه سال جاری در دانشگاه مادر دیار کریمان کرمان گشایش می یابد را تشریح کردند.

نمایشگاه دستاوردهای هسته ای و دعوت از جامعه هدف

رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان در این نشست با بیان اینکه دانشگاه باید در کشف و نشر علم توانا باشد گفت: کشور ما در علوم بنیادی پیشرو است و در فناوری هسته ای نیز دستاوردهای زیادی دارد؛ افرادی در این مسیر زندگی و عمر خود را گذاشتند تا اکنون به نتایجی رسیدیم که به آنان افتخار می کنیم لذا بایستی این دستاوردها را برای مردم، دانشجویان و پژوهشگران به نمایش بگذاریم تا امیدآفرینی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیاز امروز جامعه محقق شود.

حسین اکبری فرد افزود: دستاوردهای زیادی در حوزه های مختلف هسته ای از جمله علوم پزشکی و زیستی داریم که بخشی از آنها را به نمایش گذاشتیم و در این زمینه نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور از ۱۱ تا ۱۵ آذر در محل تالار افضل این دانشگاه برگزار می شود و روز شنبه هفته آینده افتتاحیه آن خواهد بود.

وی ادامه داد: دانشجویان و محققان استان کرمان با حضور در این نمایشگاه، می توانند با آخرین دستاوردهای صنعت هسته ای کشور آشنا شوند و در این زمینه سال ها تلاش خدمتگزاران نظام در دانشگاه شهید باهنر کرمان به نمایش گذاشته خواهد شد.

پیشگیری از خسارت ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی به کشاورزی

اکبری فرد رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان همچنین گفت: کار را در بحث خشکیدگی درختان خرما و سرمازدگی درختان پسته آغاز کردیم و تیم سرمازدگی پسته ما می تواند به سایر محصولات هم ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: اقداماتی در این حوزه انجام شده و در این زمینه انجام تحقیقات و تولید نمونه های اولیه کار دانشگاه است و دستگاه ها نیز از این کار استقبال می‌کنند.

اکبری فرد با بیان اینکه استان کرمان و دستگاه ها تحقیقات دانشگاه شهید باهنر کرمان را باید ترویج دهند افزود: با این اقدامات می توانیم ارزش ریالی معادل ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال ناشی از محصول پسته و سه تا پنج هزار میلیارد تومان در بخش خرما را صرفه جویی کنیم و برکات این طرح برای استان باشد.

جزییات نمایشگاه تخصصی

مدیر امور نمایشگاه های سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست گفت: این سازمان در راستای جهاد تبیین، امید آفرینی و تبیین دستاوردهای هسته ای شگرف نظام جمهوری اسلامی نمایشگاه های تخصصی را در دانشگاه های مادر کشور برگزار می کند.

محمدتقی شجاعی با اشاره به دستاوردهای زیاد چند وقت اخیر صنعت هسته ای کشور افزود: این نمایشگاه با رویکردی متفاوت برگزار می شود زیرا بر آن شده ایم که دستاوردهای این سازمان در زندگی مردم و توسعه کشور نقش داشته باشد.

وی یادآور شد: این نمایشگاه از سه بخش از جمله مرور چرخه سوخت، نیروگاهی و کاربرد صنعت هسته ای در حوزه های مختلف تشکیل شده که مرور چرخه سوخت شامل بخش های ژئوفیزیکی، هوابرد، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، فرآوری و تولید دارو و سوخت می شود.

مدیر امور نمایشگاه های سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: حوزه نیروگاهی این نمایشگاه علاوه‌ بر واحد یک نیروگاه بوشهر، واحدهای ۲ و سه و بومی سازی قطعات، نقشه راه و روند ساخت و بومی سازی را ارایه خواهد داد.

وی افزود: کاربردهای تولید آب سنگین، امواج و داروها، توسعه کاربرد پرتو، توسعه پلاسما، لیزر و اوپتیک(فیزیک نور) غرفه‌های بخش سوم نمایشگاه را تشکیل می دهند.

ورود صنعت اتمی به حوزه کشاورزی کرمان

شجاعی گفت: نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور به صورت توضیح محور است که در آن کارشناسان ما به ارایه دستاوردهای این حوزه می پردازند، ضمن آنکه این نمایشگاه سرآغاز همکاری سازمان انرژی اتمی و دانشگاه هاست و علاوه بر تبیین دستاوردهای صنعت هسته ای برای مردم و نخبگان، همکاری دیگری با دانشگاه در حوزه کشاورزی هسته ای با پژوهشگاه افضلی پور خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: باتوجه به کشاورزی بودن استان کرمان، بحث سامانه های پرتودهی مواد غذایی و سامانه پلاسما را در برنامه همکاری با این استان داریم.

حذف سموم پسته در کرمان قطعی شد

شجاعی مدیر امور نمایشگاه های سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه این نشست عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی گام های بزرگی در فناوری پلاسما و رفع سم آفلاتوکسین از محصولات کشاورزی انجام داده و باید گفت ۴۵ درصد محصولات پسته صادراتی به علت وجود این سموم برگشت می خورد.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل سازمان انرژی اتمی ابتدا یک نیازسنجی انجام داد و اکنون احداث کارخانه پلاسمای برای حذف سموم کشاورزی در استان کرمان قطعی شده است و این کارخانه باهدف حذف سم آفلاتوکسین از محصولات کشاورزی به ویژه پسته راه اندازی خواهد شد.

شجاعی با بیان اینکه بازدید از نمایشگاه برای جامعه دانشگاهی، اساتید، نخبگان، صنعتگران و دانش آموزان مقطع دوم متوسطه آزاد است گفت: بخش زیادی از مردم کشور انرژی هسته ای را تنها به اسم سانتریفیوژ، غنی سازی و نیروگاه بوشهر می شناسند اما سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خدمات رادیو درمانی در ۲۰۰ مرکز پرتودرمانی کشور استفاده می کنند و مردم خبر ندارند؛همچنین اقدامات زیادی در حوزه صنعت، کشاورزی و محیط زیست انجام شده و یکی از اقدامات این سازمان درمان دیابت با فناوری پلاسما است.

وی با بیان اینکه هرچیزی در صنعت هسته ای در سه بخش ارایه می شود تصریح کرد: بخش دیابت و بستری را دی ماه سال جاری در تهران راه اندازی خواهیم کرد و دستاوردهای این سازمان در زندگی مردم آنقدر زیاد است که مردم را دچار شگفتی می کند و بخش هایی از آنها در این نمایشگاه به نمایش در می آید.

مدیر امور نمایشگاه های سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: سازمان انرژی اتمی در حمایت از نخبگان، مدارس انرژی اتمی را در مناطق محروم کشور راه اندازی کرده است.

وی بیان کرد: این سازمان نیاز به پرورش نیرو دارد و کد رشته های هسته ای را برای نخستین بار تهیه کرده که ۲۵ تا ۳۰ نفر را سالانه بورسیه می کند و در کرمان رشته فیزیک هسته ای راه اندازی می شود.

معاون آموزشی و رییس پژوهشگاه دانشگاه شهید باهنر کرمان هم در این زمینه با بیان اینکه با برگزاری این نمایشگاه زمینه ای برای همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان با حوزه های هسته ای و سایر دانشگاه ها فراهم می‌شود عنوان کرد: مجوز دانشکده علوم و فناوری راهبردی را دریافت کردیم و از ‌مهرماه سال آینده پذیرش نخبگان و دانشجویان را آغاز می کنیم.

قاسم محمدی نژاد ادامه داد: برای رشته های هوافضا، بیوتکنولوژی و فناوری فیزیک به جمع بندی رسیدیم، ضمن آنکه ۱۵ محصول دانش بنیان برای جنوب و شرق استان کرمان تولید کردیم و در این زمینه می توان به تولید بذرهای وارداتی اشاره کرد؛ ما با وجود بودجه اندک و قطره چکانی نتایج خوبی گرفتیم.

گفتنی است، براساس آمار اعلام شده، دانشگاه باهنر در سال ۹۲ و ۹۸ میزبان نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای بوده است و افتتاحیه این نمایشگاه با حضور مقامات عالی سازمان انرژی اتمی خواهد بود.