تقدیر از برگزیدگان رقابت علمی «کنز» در اختتامیه اینوتکس ۲۰۲۳
تقدیر از برگزیدگان رقابت علمی «کنز» در اختتامیه اینوتکس ۲۰۲۳

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا،  سعید سهراب‌پور در نشست خبری سومین دوره رقابت علمی «کنز» که ظهر امروز بنیاد جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: هر دوسال یکبار بزرگترین دانشمندان جهان اسلام انتخاب شده و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود. طی سال‌های گذاشته به دلیل برخی از سیاست‌گذاری‌ها […]

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا،  سعید سهراب‌پور در نشست خبری سومین دوره رقابت علمی «کنز» که ظهر امروز بنیاد جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: هر دوسال یکبار بزرگترین دانشمندان جهان اسلام انتخاب شده و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود. طی سال‌های گذاشته به دلیل برخی از سیاست‌گذاری‌ها در جهان اسلام بیشتر دانشمندان مسلمان با کشورهای غربی ارتباط داشتند ولی می‌خواهیم این روند را تغییر با برگزاری رویدادهایی نظیر رقابت علمی کنز تغییر دهیم.

وی افزود: جایزه کنز برای دانشمندان جوان و زیر ۴۵ سال کشورهای اسلامی است. شرکت‌کنندگان باید در ابتدا ویدئو برای معرفی اختراع و ایده خود به دبیرخانه بفرستند و سپس از بین متنخبان که شامل بیست نفر هستند در برنامه داوری نهایی ۶ نفر برگزیده می‌شوند.

**تقدیر از دانشمند جوان زیر ۳۰ سال در رقابت رقابت علمی کنز

دبیر سومین دوره رقابت علمی «کنز» بیان کرد: امسال برای تشویق جوان‌ترها از بین شرکت‌کنندگان زیر ۳۰ سال یک نفر به عنوان منتخب جایزه دانشمندان جوان و به عنوان برگزیده بخش آینده‌سازان انتخاب شده است. جوایز رویداد کنز در اینوتکس ۲۰۲۳ به برترین‌ها اهدا می‌شود.

در ادامه غلامحسین حلوایی، مدیر توسعه و همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد مصطفی(ص) عنوان کرد: در ابتدا رویداد کنز با هدف ترویج فرهنگ پژوهش محور و حل چالش‌های جامعه طراحی شد. در دوره اول پنج محور که مورد نیاز جهان اسلام است را مطرح کردیم و برگزیدگان انتخاب شدند و در دوره دوم وارد مذاکره با نهادهای علمی شدیم و چالش‌های این نهادها را مطرح کردیم. معتقدیم چنین رویکردی منجر به حل چالش‌های نهادهای علمی شده و به توسعه بازار کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند. در  دوره دوم ۶۳ چالش در ارتباط با نهادهای علمی در حوزه‌های «اقتصاد، بانکداری و تامین مالی»، «آب، محیط زیست و انرژی»، «سلامت و فناوری پزشکی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «حمل و نقل» و «معدن و صنایع معدنی» و در دوره سوم ۷۸ چالش در حوزه‌های «صنایع غذایی و کشاورزی»، «سلامت و تجهیزات پزشکی»، «آب، انرژی و محیط زیست»، «برق، الکترونیک و رباتیک»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی» و «معدن و صنایع معدنی» مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره سوم که دوره کنونی است چالش‌ها در ۶ محور مطرح شده و به عنوان مثال هوش مصنوعی به عنوان یکی از ترند‌های جهان اسلام به عنوان یکی از محورهای رویداد معرفی شده است. پس از غربالگری اولیه ایده‌ها وارد ارزیابی شده و در نهایت ۶ برگزیده انتخاب می‌شوند.

مدیر توسعه و همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد مصطفی(ص) ادامه داد: برگزیدگان این دوره از کشورهای قطر، مالزی، ایران و آذربایجان انتخاب شدند و در حوزه ict دانشمندی از کشور مالزی که در زمینه توسعه دستیار هوش مصنوعی برای رانندگی افراد کم‌بینا و نابینا طرح خود را ارائه کرده بود به عنوان طرح برتر انتخاب شده است. افرادی که از مرحله غربالگری اولیه عبور کردند در غرفه کنز در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ حضور می‌یابند و طرح‌ها و ایده‌های خود را معرفی می‌کنند.

**جوایز برگزیدگان سومین دوره رقابت علمی کنز در اختتامیه اینوتکس ۲۰۲۳ اهدا می‌شود

حلوایی بیان کرد: همچنین بخش ویژه‌ای برای معرفی آثار ارسال شده به دبیرخانه کنز در قالب ویدئوهای ۶۰ ثانیه‌ای در نظر گرفته شده است. معرفی برگزیدگان و اهدا جوایز کنز روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در مراسم اختتامیه رویداد اینوتکس برگزار می‌شود.

وی در خصوص تغییر سازوکار رقابت عملی کنز برای مشارکت دانشمندان جوان زیر ۳۰ سال در این رویداد گفت: در جلسه اخیر بنیاد ملی مصطفی(ص) صحبت‌هایی در مورد رقابت دانشجویان باهم مطرح شد و ان‌شاءالله در آینده سازوکار خاصی برای رقابت داغ‌تر دانشمندان جوان جهان اسلام در نظر گرفته ‌می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه سومین دوره رقابت علمی «کنز» بیش از ۸۸۱ اثر از ۲۲ کشور جهان برای رقایت به این رویداد ارسال شدند که ۱۶۲ اثر در حوزه صنایع غذایی، ۲۲۷ اثر در زمینه سلامت و تجهیزات پزشکی، ۲۶۱ اثر در حوزه آب، انرژی و محیط زیست، ۷۲ اثر در زمینه برق؛ الکترونیک و روباتیک، ۱۳۹ اثر در زمینه فناوری اطلاعات، ارتباطات و هوش مصنوعی و ۲۰ اثر در زمینه معدن و صنایع معدنی بوده است.

**رشد ۲۴ درصدی چالش‌های مطرح شده در دوره سوم رقابت علمی کنز

تعداد چالش‌های مطرح شده در دوره سوم رقابت علیمی کنز نسبت به دوره دوم ۲۴ درصد رشد داشته است و اسامی برگزیدگان نهایی که قرار است در مراسم اختتامیه اینوتکس ۲۰۲۳ از آن‌ها تقدیر شود عبارتند از اعظم کرمی(دانشیار دانشگاه کرمان، حوزه الکترو نیک و رباتیک)، سینا مظفری(استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی)، نور فائزه ابوقاسم(دانشیار دانشگاه USM مالزی، حوزه آب، انرژی و محیط زیست)، سیتی فوزیه توها(دانشیار دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی)، ایمان صالح(پژوهشگر و دستیار آموزشی دانشگاه قطر، حوزه کشاورزی و صنایع غذایی) و نادر عطایف(پژوهشگر دانشگاه فنی آذربایجان، حوزه الکترونیک و روباتیک (برگزیده بخش آینده سازان)).

انتهای پیام/۴۱۴۴/