تشریح جزئیات فنی ماهواره «پارس۱» توسط رئیس سازمان فضایی
تشریح جزئیات فنی ماهواره «پارس۱» توسط رئیس سازمان فضایی
رئیس سازمان فضایی ایران جزئیات فنی ماهواره پارس۱ را تشریح کرد.

به گزارش گروه فناوری اطلاعات تیکنا، حسن سالاریه رئیس سازکان فضایی ایران پس از پرتاب موفق ماهواره «پارس۱» که امروز توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی،  با اشاره به اینکه پارس۱ یک ماهپاره سنجش از دور است، اظهار کرد: این ماهواره ۳ محصول تصویربرداری طیف رنگی با دقت ۱۵ متر، با دقت ۱۵۰متر تصویربرداری حرارتی از سطح زمین و طیف مادون قرمز موج کوتاه ۳۰۰ متر از سطح زمین دارد.

وی افزود: ماهواره‌های سنجشی در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، شناسایی آفات گیاهی، جنگلداری و….  مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دقت‌های بسیار بالا از چند سانتی متری و تا دقت‌های متری وجود دارد.

سالاریه افزود: در ماهواره پارس۱ علاوه بر محموله‌های تصویربرداری، محموله مخابراتی نیز قرار گرفته شده است زیرا باید برای دریافت تصاویر و ارسال دستورات لازم از زیر سامانه‌های مخابراتی بهره برد.

وی با اشاره به اینکه در پارس۱ از زیرسیستم‌های مخابراتی s و x استفاده می‌شود، گفت: این ماهواره توانایی تعیین موقعیت ماهواره را به صورت GPS با استفاده از سیگنال‌های ارسالی از ۵ ایستگاه زمین را دارد.

سالاریه با بیان اینکه ماهواره پارس۱ ساعت ۹:۱۳ دقیقه به وقت ایران توسط ماهواره‌بر سایوز انجام می‌شود، گفت: پس از قرارگیری پارس۱در مدار ساعت ۱۴ به وقت تهران در آسمان ایران رویت خواهد شد و حدود یک ساعت و نیم زمان برای دریافت و ارسال اطلاعات وجود خواهد داشت، این چرخه هر ۱۲ ساعت خواهد بود.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه پایگاه‌های ماهدشت و قشم داده‌های ماهواره پارس۱ را دریافت خواهند کرد.