ترویج زبان فارسی و اثرگذاری بر جامعه جهانی با مقاوم سازی در همه زمینه‌ها ممکن می‌شود
ترویج زبان فارسی و اثرگذاری بر جامعه جهانی با مقاوم سازی در همه زمینه‌ها ممکن می‌شود
سلیمانی گفت: در عین اینکه زبان فارسی را در دنیا ترویج می دهیم باید اثرگذاری روی جوامع جهانی داشته باشیم و مقاوم سازی را در همه زمینه ها انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست و حکمرانی تیکنا، محمد سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم در نشست ملی پدافند غیر عامل که پیش از ظهر امروز با حضور غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در محل سالن جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، گفت: ترویج زبان فارسی و اثرگذاری بر جامعه جهانی با مقاوم سازی در همه زمینه ها ممکن می‌شود

وی افزود: بحث پدافند غیرعامل ابعاد مختلفی دارد قرارگیری و محل یابی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته و بسیار مهم است.

سلیمانی اظهار کرد: دانشگاه ها باید کار مقاوم سازی نیروی انسانی را مدنظر قرار دهند و باید نیروی انسانی آگاه و باسواد برای دفاع از حیثیت خود، خانواده، کشور و دنیا تربیت کنند که این کار ویژه پدافند غیرعامل است.

وی افزود: در مسائل مختلفی که منشا آسیب است، هر چه گیرنده الکترونیکی مقاوم تر باشد به راحتی می تواند دفع شر کند، اگر اساتید و دانشجویان از نظر عقیدتی، سیاسی و فکری توانمندی داشته باشند می توانند در مقابل هجمه هایی که در حوزه های انحرافی و تخریب انجام می شود، دفع شر کنند.

قائم مقام وزیر علوم گفت: در دانشگاه ها عملا آموزشی می دهیم که دانشجو را در ابعاد مختلف اعم از آموزشی، عقیدتی و … غیره توانمند می‌کند در این بخش باید باب جدید و برنامه ریزی شده را باز کنیم و بتوانیم نخبگان مان را در مقابل تهاجم دشمن مقاوم کنیم. کشورهای متخاصم در کشورهای دیگر سعی دارند از زمینه نخبگی و از پیشرفت عقب بیندازند اگر مقاوم سازی کنیم، دفع شر کرده ایم.

وی افزود: انسان های آزاده که توانمندی از ویژگی هایشان است و آسیب پذیر نیستند و خوب مقاومت می کنند کشورها را نجات می دهند. اولین کاری که دشمنان در کشورهای دیگر انجام می دهند، تغییر زبان است اگر بتوانند موفق شوند استعمارگری می کنند اما در مورد ایران نتوانستند این تغییر را اعمال کنند و با مقاوم سازی و پدافند غیر عامل توانستیم مقاومت کنیم اما در غرب آفریقا به دلیل اینکه ابرقدرت ها توانستند زبانشان را تغییر دهند این کشورها را با مشکلات عدیده مواجه کردند.

سلیمانی عنوان کرد: اگر انسان فرهنگ قدرتمندی داشته باشد قابل اشاعه و ترویج است. باید از سرمایه های ملی در دانشگاه ها استفاده کنیم. سیستم های الکترونیکی دانشگاه‌ها باید حفاظت شوند. باید ضعف ها برطرف شود.

وی افزود: شبکه سازی در پدافند غیر عامل یک امر اصلی و مهم است باید در هر زمینه ای شبکه ها را طوری طراحی کنیم که اگر در جایی آسیب دید باقی بخش ها به کار خود ادامه دهد و به بخش آسیب دیده شبکه یاری برساند.

سلیمانی گفت: بحث انسانی بسیار مهم است اینکه بدانیم فریب چیست و رسانه در این میانه چکار باید انجام دهد اولین سیگنال را همان گونه که گیرنده منتظر دریافت آن است، تنظیم می کنیم و کم کم عوض می کنیم و گیرنده دنبال ما می آید. دور که شدیم رهایش می کنیم در بحث نیروی انسانی نیز همین گونه است در صحنه اجتماع و جامعه و مسائل اجتماعی باید متوجه باشیم که فریب نخوریم با یک اراده قوی باید برویم و مقاوم کنیم.

وی افزود: در مقابل افکار انحرافی اگر مقاومت کنیم زیر چتر رهبری بمانند، به قله های تمدنی خواهیم رسید. مسیر، راه و هدف مشخص است باید توانمندی ها را افزایش دهیم.

سلیمانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شاهدیم که تشکل های غیر رسمی در شبکه های اجتماعی از تشکل های رسمی تولید محتوا و اثرگذاری بیشتری دارند در این راستا برای مقاوم سازی دانشگاه ها در به حاشیه نرفتن، باید فکر شود و برای آن طراحی کنیم. وارد مرحله دیگری از تحولات اجتماعی شده ایم باید در میدان حضور پیدا کنیم و با حفاظت از اطلاعات کار را جلو ببریم.

وی ادامه داد: اینهمه پروژه دانشجویی در حال انجام است که می تواند منبع اقتصادی باشد و بعضی کشورها درآمدزایی خوبی انجام داده اند.

سلیمانی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: در عین اینکه زبان فارسی را در دنیا ترویج می دهیم اثرگذاری روی جوامع جهانی داشته باشیم و افقمان را در این مسیر جلو ببریم باید با عملیاتی کردن این امر مهم، آسیب پذیری را کاهش دهیم و مقاوم سازی را در همه زمینه ها انجام دهیم.

وی افزود: سازمان پدافند عامل کشور فکر و ایده نو در میان می گذارند به وضعیت مطلوبی رسیده ایم که باید کماکان ادامه یابد. بحث پدافند غیرعامل باید از سوی روسای دانشگاه ها باید رصد شود، اساتید باید پیوست پدافند غیرعامل را داشته باشد برای جلوگیری از ورود آسیب باید در این حوزه خرج شود، اگر خرج نشود خسارت به بار می آورد. در برنامه ۵ ساله راهبردی پیوست برای پدافند غیرعامل بیاورید. در حوزه نرم افزار، سخت افزار و نیروی انسانی و پیوست پدافند غیرعامل بیاورید.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: اندیشه، فکر و انسان سازی خروجی دانشگاه‌ها هستند و این خروجی، جامعه را اداره می کنند و الزامی است که پدافند غیرعامل را حوزه فکر و اندیشه را مد نظر بگیریم.