تحصیل ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران بیانگر قدرت علمی این کشور است
تحصیل ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران بیانگر قدرت علمی این کشور است

به گزارش تیکنا، نعیم العبودی، وزیر آموزش عالی عراق، امروز دوشنبه در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، به مناسبات دیرینه ایران و عراق اشاره کرد و افزود: مسایل مشترک تاریخی و فرهنگی بزرگی میان دو کشور وجود دارد که بزرگ ترین آن شهادت سردار حاج […]

به گزارش تیکنا، نعیم العبودی، وزیر آموزش عالی عراق، امروز دوشنبه در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، به مناسبات دیرینه ایران و عراق اشاره کرد و افزود: مسایل مشترک تاریخی و فرهنگی بزرگی میان دو کشور وجود دارد که بزرگ ترین آن شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است،، شهادت ابن دو بزرگمرد نشان از تاریخ عمیق میان دو کشور دارد.

وی تصریح کرد: ایران و عراق قدم بزرگی در آینده برمی دارند و آن تبادل پژوهشی و تبادل دانشجو و اساتید است و این اقدام چالش های علمی و پژوهشی را حل می کند.

وزیر آموزش عالی عراق با بیان اینکه ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می کنند، یادآور شد: این نشان از آسایش و قدرت علمی ایران دارد که این تعداد دانشجو در این کشور تحصیل می کنند.

العبودی همچنین گفت: ما یک چالشی به نام درس بخوان راه اندازی کردیم که بر اساس آن دانشجوها با استناد به آن تحصیل خود را ادامه دهند، بنابراین دانشجوبان ایرانی هم می توانند به عراق سفر کنند و در این کشور به تحصیل بپردازند.

وی گفت: در پی بازدید ار غرفه های پژوهشی ایران بیش از گذشته متوجه قدرت علمی ایران شدیم. امیدوارم این دو کشور از هر لحاظ پیروز باشند و به پیشرفت بیشتری دست یابند.

**وزیر علوم: دیپلماسی علمی نیاز به یک عزم فرابخشی و گسترده دارد

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم نیز در این جشنواره خاطرنشان کرد: ما پیگیر این هستیم که برای دانشجویان غیرایرانی بتوانیم مجوز شغل پاره‌وقت بگیریم و شرایطی را ایجاد کنیم که دانشجویان غیرایرانی اگر نیاز برای تامین بخشی از هزینه خود دارند، اشتغال داشته باشند.

وی اظهار داشت: به هر حال باید دست به دست هم بدهیم و با حفظ احترام، تفاهم و تعامل متقابل همه بخش هایی که در این زمینه مرتبط هستند، همکاری لازم را داشته باشیم.

وزیر علوم گفت: دیپلماسی علمی نیاز به یک عزم فرابخشی و گسترده دارد، صدور ویزا و ورود و خروج دانشجویان بین الملل باید تسهیل شود و وزارت امورخارجه باید در این زمینه کمک کند.

**معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه: درهای کشور را برای موفقیت در حوزه‌ جذب دانشجوی بین‌الملل به روی همسایگان بگشاییم

علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز در ادامه این جشنواره، گفت: یکی از سیاست‌های ما سیاست همسایگی است؛ در همین راستا و برای موفقیت در زمینه جذب دانشجوی بین‌الملل باید درهای کشور روی همسایگان گشوده باشد. حتی باید برای جذب دانشجویان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی نیز برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: سیاست خارجی ما ادامه سیاست داخلی محسوب می شود و ما در کشورهای خارجی با افتخار سیاست دانش بنیان و دانش محور و خردمندانه جمهوری اسلامی را پرچم‌داری می کنیم و از آن بهره مند می شویم.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه ادامه داد: افتخار می کنیم در هر دیداری که موضوع علم محوری ایران مطرح می شود، فارغ از بحث‌های مرتبط با سیاست، از ایران به بزرگی یاد می کنند و ما سربازان سیاست خارجی احساس غرور می کنیم که این نتیجه تلاش دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه یک مبلّغ ایرانی باید بداند چگونه با دانشجویان خارجی رفتار کند، افزود: یکی از سیاست‌های ما سیاست همسایگی است، باید برای موفقیت درهای کشورمان روی همسایگان گشوده باشد و این نکته را نقطه وصل خود به بستر بین الملل بدانیم. همچنین باید در روابط با کشورهای همسایه تسهیل‌گری شود و نگرانی‌ها را کم کنیم و برای رفت و آمد به کشورهای همسایه ارزش قائل باشیم.

بیگدلی گفت: کشور ما ظرفیت کافی در این زمینه دارد اما تقاضای تحصیل در ایران اگر روبه رشد باشد، باید به هدفگذاری جذب ۵۰۰ هزار دانشجو در سال‌های آینده توجه دوچندان کنیم و حتی باید برای جذب دانشجویان فرانسوی، آلمانی و انگلستانی در ایران برنامه‌ریزی شود.

وی در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی نیز اظهار داشت: مساله اربعین یکی از افتخارات ما است؛ در این مراسم بسیاری از مسائل را پشت سر می گذاریم و با موفقیت یک پروژه ارتباطات مردمی را شکل می دهیم. انگیزه اصلی در این پروژه عشق به امام حسین (ع) است اما این عشق باید در حوزه های دیگر جاری شود.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اظهار داشت: ارتباطات همسایگی، مسائل و وجوه انسانی فراوانی دارد و جذب دانشجویان بین‌المللی نیز همین‌گونه است. آنچه تاکنون در این حوزه رخ داده است، باید تثبیت شود و در آینده رشد کند و افزایش یابد و باید در این راه از تجربه دیگران استفاده کنیم.

بیگدلی گفت: وزارت امور خارجه در بحث کنسولی، دستگاهی است که مانعی را برای رفت و آمد اتباع ایجاد نمی کند. ما ظرف چند دقیقه به درخواست‌های تحصیل در ایران پاسخ می‌دهیم و در این امر صمیمانه در کنار وزارت‌ علوم هستیم.

وی تاکید کرد: تقاضای ما این است که به ابعاد جهانی جذب دانشجویان بین‌المللی توجه شود. مساله جذب دانشجو موضوعی جهانی است و همه کشورها از این فرصت برای شکل دادن نظم بین‌المللی خود استفاده می کنند. ما هم باید چنین نگاهی داشته باشیم. ضمن اینکه این موضوع تنها به وزارت علوم مربوط نیست و همه باید در این هدف همکاری و تعامل داشته باشند.

**رییس دانشگاه تربیت مدرس: تعدد نهادهای تصمیم گیر و آموزش فقط به زبان فارسی مانع جذب دانشجویان بین الملل است

فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در ادامه با انتقاد از تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و مشخص نبودن اهداف اصلی در سیاستگذاری‌های جذب دانشجویان بین‌الملل، گفت: فقدان مراکز مشاوره تخصصی برای راهنمایی دانشجویان خارجی و معرفی زبان فارسی به عنوان تنها زبان برای ارائه آموزش‌ها ازجمله مهمترین موانع جذب این دانشجویان در کشور است.

وی افزود: همچنین پایین بودن سطح امکانات رفاهی و خوابگاهی برای دانشجویان بین الملل، عدم آشنایی دانشگاه های بین الملل با آیین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی و پژوهشی قبل از شروع به تحصیل، مناسب نبودن فرهنگ تعامل و همدلی بین دانشجویان ایرانی و غیرایرانی، مشکلات کنسولی برای دانشجویان غیرایرانی از دیگر چالش‌های این حوزه است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: یکی از مسائل مهم آموزش عالی، موضوع سیاست های جذب دانشجویان بین الملل در کشور است و پدیده تحصیل دانشجویان بین الملل در مقاطع مختلف در ایران یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار بر نظام آموزش عالی و بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: برای رفع چالش هایی که در زمینه جذب دانشجوی بین الملل وجود دارد، هم دانشگاه ها و هم آموزش عالی کشور باید تلاش کنند.

دانشجو افزود: این دانشگاه درصدد است با اتخاذ راهبردهای اساسی برای رفع این چالش ها اقدام کند و آموزش‌های لازم را ببیند. همچنین نیازهای این حوزه را پیش‌بینی‌ کرده است و برای حل مسائل و مشکلات دانشجویان بین الملل، آماده کردن محیط مناسب در دانشگاه و توسعه سکوها، پردیس های جذب دانشجویان خارجی و استقبال از دانشجویان بین الملل و با اصرار بر ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش تلاش دارد تا بتواند بیشتر و مناسب تر در زمینه جذب دانشجوی بین‌الملل اقدام کند.

وی ادامه داد: هدف ما از جذب دانشجویان بین الملل در این دانشگاه برقراری تعامل علمی فرهنگی پس از فراغت از تحصیل به آنها است. به دنبال این هستیم که ارتباط دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیل شدن با ما حفظ شود و ما بتوانیم تعاملات علمی فرهنگی و اجرایی خوبی را از طریق فارغ التحصیلان خودمان داشته باشیم.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطرنشان کرد: البته این هم بستگی به تصویری دارد که در ذهن دانشجویان بین الملل از تمدن فرهنگی ایران اسلامی و فضای دانشگاه در طول مدت تحصیل برایشان شکل می گیرد. اگر وجه این تصویر مثبت باشد، دانشجویان فارغ التحصیل بین الملل در مقام سفیران فرهنگی و صلح و دوستی دانشگاه های ایران قرار خواهند گرفت.

گفتنی است، نعیم العبودی، وزیر آموزش عالی عراق که به تهران سفر کرده است روز گذشته با محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدار و گفت و گو کرد. در ادامه این دیدار، تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی ایران و عراق به امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزیر آموزش عالی عراق رسید.

انتهای پیام/