برنامه‌ریزی معاونت علمی برای محرومیت‌زدایی با به‌کارگیری ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری+ فیلم
برنامه‌ریزی معاونت علمی برای محرومیت‌زدایی با به‌کارگیری ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری+ فیلم
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: نمایشگاه آبادیران نقطه شروع برنامه‌ای ملی برای محرومیت‌زدایی در سراسر ایران با استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآری کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، در یک دهه اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سراسر ایران با سرعت بالایی توسعه پیدا کرده و خدمات و سرویس‌های متنوعی را به عموم مردم ارائه می‌دهند. باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و نیاز کشور، امروز تقریبا هیچ حوزه‌ای وجود ندارد که نخبگان ایرانی فعال در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در آن ورود نکرده و خدمات متنوع و پیشرفته‌ای را ارائه ندهند. اگرچه برخی معتقدند زیرساخت‌های لازم برای توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان به طور عادلانه در تمامی نقاط کشور ایجاد نشده و مناطق مرکزی و کلان‌شهرها امکانات بیشتری از بعد فعالیت‌های فناورانه را در اختیار دارند ولی گزارش‌های منتشر شده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری در شهرهای مختلف کشور حاکی از آن است که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور در دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین نقاط ایران نیاز با روش‌های نوآورانه قادر به ارائه محصولات و خدمات نوآرانه‌ای برای رفع نیازهای جامعه پیرامون خود هستند.

از همین رو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برنامه‌ای ملی تحت عنوان «آبادیران» را طراحی و استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور برای محرومیت‌زدایی را آغاز کرده است. در همین رابطه روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در گفت‎وگو با خبرنگار تیکنا تأکید کرد: تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فرصت‌های بسیار خوبی را برای ایجاد اشتغال و آبادانی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور کشف کردند.

وی افزود: شناسایی این ظرفیت‌ها در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور این اندیشه را به وجود آورد که اگر بتوانیم برنامه‌ای ملی طراحی کنیم که هرسال فرصت‌های بکر هر منطقه محروم را از نظر منابع انسانی و سرزمینی معرفی و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار دهد. چنین برنامه‌ای موجب ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری می‌شود. در واقع هدف از طراحی برنامه آبادیران ایجاد ارتباط سازنده بین مردم، شرکت‌‌های دانش‌بنیان و همه فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور عنوان کرد: نمایشگاه آبادیران نقطه شروع برنامه‌ای ملی برای نمایش ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری برای محرومیت‌زدایی است. بنابراین این نمایشگاه صرفا نقطه شروع حرکت ملی است که تا سال آینده تمامی اقدامات صورت گرفته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در ادامه مشروح صحبت‌های روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/