برنامه‌ریزی معاونت علمی برای ساماندهی عطاری‌ها
برنامه‌ریزی معاونت علمی برای ساماندهی عطاری‌ها
دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: برای آموزش افراد شاغل در عطاری‌ها با همکاری وزارت صمت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال برنامه‌ریزی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، محمدرضا شمس اردکانی در نشست خبری ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی که پیش از ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، اظهار کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در تبیین فعالیت‌های دستگاه‌های برنامه‌ریز و اجرایی و اطلاع‌رسانی در این خصوص دارند و از سویی رسانه‌ها می‌توانند انتظارات مردم را به گوش مسئولان برسانند.

وی افزود: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی یکی از ستادهای قدیمی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است و ایران سابقه بسیار طولانی در زمینه فعالیت گیاهان دارویی دارد و از این حیث در دنیا نمونه هستیم و برای توسعه گیاهان دارویی و پرداختن بیشتر به طب سنتی در معاونت علمی برنامه‌ریزی ویژه‌ای شده است.

**ایران چهارمین تولیدکننده گیاهان دارویی در جهان

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بیان کرد: ایران چهارمین کشور تولیدکننده علمی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی است و این حاصل حرکت هوشمند تاسیس دانشکده‌های طب سنتی است. ما برای اینکه تولید علم طب سنتی داشتیم برنامه‌ها را به گونه‌ای طرح‌ریزی کردیم که پژوهش‌محور باشد. ستادهای دانش‌بنیان معاونت علمی وظایف اجرایی بر عهده ندارند بلکه به راهبری و برنامه‌ریزی می‌پردازند.

شمس اردکانی عنوان کرد: در زمینه آموزش سعی کردیم با طرح دوره و آموزش‌های مخصوص طب سنتی و گیاهان دارویی موجب ارتقای کیفیت آموزش در این حوزه شویم. هم اکنون بیش از ۵۰ دوره به منظور آموزش به دستگاه‌های مختلف پیشنهاد شده و در فرایند تایید و تصویب قرار دارد.

عطاری‌ها

**حمایت ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی از طرح‌‌های پژوهشی خلاق

وی خاطرنشان کرد: ما تاکید بسیار زیادی بر سبک زندگی داریم. در دنیا به رشته‌های بین رشته‌ای توجه زیادی می‌شود و موجب ارتقای کیفیت آموزش شده است. در حوزه پژوهش ستاد طب سنتی و گیاهان دارویی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به شدت فناورانه برنامه‌ریزی می‌کند و از پژوهش‌های خلاق حمایت ویژه‌ای می‌کنیم. همچنین از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که موجب به‌روزرسانی منابع طب سنتی شود حمایت می‌کنیم. یکی از اقدامات معاونت علمی تامین منابع برای تولید گیاهان دارویی است.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری ادامه داد: از مدت‌ها پیش برای ایجاد پالایشگاه‌های گیاهان دارویی برنامه‌ریزی کردیم و معتقدیم اگر حوزه پژوهش و تحقیق در دانشگاه‌ها تقویت شود به سهولت می‌توانیم زمینه توسعه طب سنتی در مراکز درمانی را فراهم کنیم.

**احداث پالایشگاه‌های گیاهان دارویی در دستور کار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری

شمس اردکانی ادامه داد: دو پالایشگاه گیاهان دارویی در برخی از استان‌ها نظیر کاشان و سمنان راه‌اندازی شده و بیش از سه پالایشگاه دیگر نیز در دست احداث است. ما به دنبال مرکز جامع طب سنتی در کشور هستیم. یکی از اقدامات دیگری که ستاد طب سنتی و گیاهان دارویی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کند ساماندهی امر عطاری‌ها است و می‌خواهیم برخی از دیدگاه‌های نادرست در مورد گیاهان دارویی در حال عرضه رفع کنیم. همچنین می‌خواهیم کنسرسیومی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولید‌کننده گیاهان دارویی ایجاد کنیم.

عطاری‌ها

**ساماندهی عطاری‌ها از نظر آموزش با همکاری معاونت علمی

شمس اردکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار تیکنا درباره جزئیات ساماندهی عطاری‌ها با برنامه‌ریزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری عنوان کرد: تجربه بر مبنای علم است و اگر تجربه‌ای با معیارهای علمی جامعه مطابقت نداشته باشد باید مبنای علمی برای آن در نظر گرفت. استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی و آموزش آن در دارالفنون انجام می‌شد ولی در دوره پهلوی اول آموزش آن ممنوع گردید. خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی تعداد زیادی دانشکده طب سنتی برای تربیت افراد متخصص در کشور ایجاد شد. عطارها صنف خاصی ندارند و معاونت علمی با همکاری وزارت صمت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به دنبال ساماندهی این مشاغل از حیث آموزش است و معتقدیم عطارها نیز از این طرح استقبال می‌کنند.

انتهای پیام/