برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن دانش‌بنیان‌ها/ شرکت‌های فناور مایه اقتدار کشور هستند
برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن دانش‌بنیان‌ها/ شرکت‌های فناور مایه اقتدار کشور هستند
رویداد تبادل فناوری با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، رویداد  تبادل فناوری در حوزه مسکن و حمل و نقل با حضور روح‌اله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی و محمد صادق خیاطیان؛ رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه ساختمان و حمل و نقل برگزار شد.

در این رویداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ضمن معرفی آخرین دستاوردها فناورانه به بازدیدکنندگان و مسئولان چالش‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند. به گفته مدیران چند شرکت دانش‌بنیان عدم سیاست‌گذاری متناسب با ظرفیت‌های استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور فعال در حوزه مسکن و ساختمان، فرایندهای پیچیده اداری برای اخذ مجوزها و بی‌توجهی به موضوعی مهندسی ارزش در حوزه ساحتمان مهم‌ترین چالش‌ها شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه حمل و نقل و مسکن است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اهمیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به عنوان پیشران توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌گوید «بعد از گذشت حدود ۲۰ سال از آغاز جنبش نرم‌افزاری در کشور اکنون به تعداد مناسبی شرکت دانش‌بنیان بالغ رسیدیم.»

اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار؛ بهترین حمایت از فناوران

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری «ستاد‌های اقتصادی معاونت علمی از حوزه‌های مختلفی را حمایت می‌کنند و در واقع ستادهای اقتصادی معاونت برای ورود شرکت‌های فناور به بازار برنامه‌ریزی می‌کنند. هیچ حمایتی بالاتر از این نیست که شرکت‌های بلوغ‌یافته در زنجیره ارزش قرارگیرند و حداکثر استفاده از ظرفیت‌ها آن‌ها شود.»

همچنین خیاطیان ضمن تاکید بر ضرورت افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کلان کشور می‌گوید «خوشبختانه گفتمان دانش‌بنیان در کشور جا افتاده و اکنون در مورد جهش دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم. هدف‌گذاری برای رسید به سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کلان است. خواهش ما از وزارت راه و شهرسازی توسعه بازار و بها دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان است باید دریابیم که امروز فناوری مایه اقتدار کشور است. تقاضا داریم سازوکار مناسب برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شود و شرکت‌ها فناور به راحتی مجوز‌های لازم را دریافت کنند. نیاز است که بخش‌نامه و دستورالعمل خاصی ابلاغ تا فرایند دریافت مجوزها تسهیل شود. مسکن مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان موضوع جدی است و در صورتی که وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم را داشته باشد مسئله مسکن دانش‌بنیان‌ها حل می‌شود.»

وزارت راه برای شناسایی زمین‌های بالااستفاده نیازمند یاری دانش‌بنیان‌ها است

در ادامه این رویداد بذرپاش بیان می‌کند «ما نیاز به سامانه ثبت زمین‌های معطل مانده هستیم. علاوه بر آن قانون حمایت از مالیات خانه‌های خالی را داریم که معطل مانده و یکی از درخواست‌های ما از شرکت‌های دانش بنیان ارائه راهکارهای کم هزینه برای شناسایی واحدهای خالی است.»

وزیر راه و شهرسازی عنوان می‌کند «وام صنعتی سازی افزایش یافته و به بانک‌ها نیز ابلاغ شده است. در بخش مسکن و حمل و نقل دو صندوق فناوری پیشرفته پیش بینی شده که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی می‌تواند به عنوان بازوهای تامین مالی مورد استفاده قرار گیرد.»

به گفته بذرپاش «ما در زمینه تامین مسکن برای شرکت‌های دانش بنیان آماده هستیم‌ و در این زمینه فردی مامور خواهد شد تا به سرعت مسکن شرکت‌های دانش بنیان را تأمین کنیم. با این اقدامات در آینده خبرهای خوشی در این زمینه برای دانش بنیان‌ها داریم.»

پس از شکل‌گیری ستاد اقتصاد دانش‌بنیان، عمران و ساختمان در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری فرایند شناسایی و اتصال شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان حوزه مسکن سرعت گرفته است و معاونان وزارت راه و شهرسازی با حضور در جلسات این ستاد برای به‌کارگیری توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی می‌کنند.

انتهای پیام/