باید وارد حکمرانی اینترنت جهانی شویم/ تک‌رقمی کردن نرخ تورم وظیفه دولت است
باید وارد حکمرانی اینترنت جهانی شویم/ تک‌رقمی کردن نرخ تورم وظیفه دولت است
نشست خبری سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز شنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳ در خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تیکنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صبح امروز شنبه ۲۶ خردادماه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: بخاطر شهادت آیت‌الله رئیس و تیم همراهش، این انتخابات به‌صورت ناگهانی در حال برگزاری است و همه نامزدهای انتخابات بدون پیش فرض کوتاه مدتی وارد جریان انتخابات شدند.

وی افزود: فضای این انتخابات سریع رخ داد، بنابراین فرصت آشنایی، تبیین و پاسخگویی به شبهات و سوالات از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کمتر شده و ممکن است از این نظر انتخابات را دچار آسیب کند.

شهید رئیسی، نماد رئیس جمهور تراز بود

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی متاسفانه بخاطر نبود احزاب برای معرفی افراد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری دچار آسیب شد.

وی در ادامه تاکید کرد: شهید رئیسی بیشتر از اینکه یک شخص باشد، نماد رئیس جمهور تراز بود و این به علت جامعیت وی بوده است.

تشریح ویژگی‌های یک رئیس جمهور اصلح

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: یک رئیس جمهور اصلح، باید هرم فکری نظام را درک قبول کرده باشد و خود را در چارچوب قانون اساسی و نظام ولایت فقیه تعریف کند. دولت او مکتبی باشد و در تمام موضوعات کشور برنامه داشته باشد و رویکرد خود در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را عنوان کند.

وی در این خصوص اضافه کرد: همچنین تیم مدیران قوی همراهش باشد تا این باور در جامعه ایجاد شود که او می‌تواند تفکرش را به اجرا درآورد.

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی دیگر از ملاک‌های فرد اصلح ریاست جمهوری، سابقه مدیریت اجرایی یک فرد است؛ بنده ۲۰ سال سابقه مدیریت طراز اول در کشور را دارم.

ویژگی خاص دولت شهید رئیسی

وی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی خاص دولت شهید رئیسی، بیان کرد: شهید رئیسی بعد از شهید رجایی توانست تغییر مسیری در حکمرانی کشور در عرصه‌های مختلف ایجاد کند؛ وقتی از شهید رئیسی می‌گوئیم، آرمان‌ها و برنامه‌های او مدنظرمان است، ادامه راه شهیدرئیسی و همراهانش بوده و کسانی است که به رئیس جمهور لبیک بگویند.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: از کلیت دولت سیزدهم، دفاع می‌کنم چراکه در فاصله سه سال اقدامات بزرگی در آن صورت گرفت. آنچه شهید رئیسی را ممتاز می‌کند، این بود که روی هیچ ظرفیتی چشم‌پوشی نمی‌کرد و همه را دور هم جمع کرده و حلقه، باند و احزاب خاصی نداشت.

دلایل نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری

وی درباره اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدید؟،  اینگونه توضیح داد: از من دعوت شد تا در انتخابات حضور پیدا کنم، برای اینکه در تیم رئیس جمهور شهید بودم، با شبکه بزرگی از نخبگان و بدنه جوانان در دولت و بیرون دولت در ارتباط هستم و در انتخابات پیشین نیز برنامه داشتم. همچنین عده‌ای از من می‌خواستند شرکت نکنم، بنده خواسته گروه دوم را اینطور برآورد کردم که مردم را فاقد اندیشه روشن برای انتخاب می‌دانستند، یعنی همان کسانیکه با یک هیاهو گول می‌خورند و دنبال افراد راه می‌افتند.

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: نخست تلاش کردیم یک نفر از دولت انتخاب شود و خدمت آقای مخبر رسیدیم، از او درخواست کردیم در انتخابات حاضر شوند و بعد قرار شد دو نفر از علما به عرصه بیایند که نیامدند. در روز آخر که کسی از دولت نیامد، لذا ثبت‌نام کردم. بنده با شهید رئیسی هم قسم شدم تا اگر اعتماد مردم به بنده تعلق گرفت، از آبروی‌شان دفاع کنم؛ بنده راه شهید رئیسی و و نگاه او را در دولت مردم و  خانواده ادامه خواهم داد.

راهبرد سیاست خارجی دولت مردم از زبان قاضی‌زاده هاشمی

وی با بیان اینکه شعار دولت مردم، با دوستان مروت و با دشمنان مداراست، کاری که شهید رئیسی در دیپلماسی خود انجام داد، تاکید کرد: راهبرد اساسی نظام در سیاست خارجی، توسعه روابط با کشورهای همسایه و مسلمان، با تولید قدرت و دفاع از مظلوان بدون درگیری و توسعه تنش با سایر کشورها است. البته در حوزه سیاست خارجی تصمیم‌گیری‌های کلانش مربوط به سطح عالیه حکمرانی نظام است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی نگاه به شرق و همسایگان برای بنده اولویت دارد و ارتباط با دیگر کشورهای بدون تخاصم است، به مذاکره پایاپای و عزتمندانه و مقتدرانه معتقد هستم. شهید امیر عبدالهیان نماد روشن این ارتباط و اقدام بودند؛ روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری ما در این دوران برقرار شد و در کنار روابطی که با مصر برقرار کردیم، در کنار مردم مظلوم غزه بودیم. شهید امیر عبدالهیان یکپارچه جلو رفت و همین مسیر در دولت مردم ادامه خواهد داشت.

وی  در پاسخ به این پرسش که آیا به‌نفع قالیباف کنار می‌روید، تصریح کرد: همگی به نفع فردی که شایسته و قادر است اجماع بیشتری جلب کرده و برنامه و تیم قوی دارد، کنار می‌رویم. در این صورت همه به او کمک کرده و کنار او می‌ایستیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره ارتباط دولت خود با روسیه اظهار کرد: با روسیه در دو سطح ارتباط داریم، یکی در مجامع بین‌المللی که هر دو عضو آن هستیم. مواضع سیاسی مشترک بین دو کشور نسبت به آمریکا و دنباله‌های غربی آنها داریم. بین دو کشور هم‌پیمانی در عرصه دفاعی و سیاسی شکل گرفته است اما رابطه در زمینه اقتصادی و فرهنگی ناقص مانده و باید در این دوحوزه نیز قراردادهایی بین بخش‌های خصوصی و مردمی دو کشور بسته شود و به سمت بازارهای مشترک اقتصادی برویم.

باید وارد حکمرانی اینترنت جهانی شویم

وی درباره نحوه و اعمال فیلترینگ در دولت خود تصریح کرد: اینترنت، پایه بسیاری از مشاغل است به‌ویژه در مورد خانم‌ها باید شغل‌شان طوری باشد که به‌وظایف مادری آنها آسیب نرسد که بستر آن هوش مصنوعی و اینترنت است. بنابراین اینگونه مشاغل که با زیست مادرانه مطابق دارد، باید توسعه پیدا کند که این اصل کار است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: ما باید سرمایه‌گذاری کنیم و وارد حکمرانی اینترنت جهانی شویم که لازمه آن، این است که جزء تولیدکننده‌های پهنای باند جهان شویم؛ در این صورت می‌توان وارد باشگاه حکمرانی اینترنت جهان شویم.

وی با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی اقدام خوبی مبنی بر توسعه فیبرنوری و اینترنت ثابت انجام شد تا همه مراکز به آن وصل شوند، افزود: معتقد هستیم همزمان باید دسترسی به اینترنت فراهم شود و البته این نکته غیر قابل انکار است که فضای مجازی مورد سواستفاده قرار می‌گیرد و قتلگاه فرهنگی و اجتماعی ما می شود و باید کنترل شود. در این راستا معتقد به کنترل مردمی هستم یعنی گروهی از مردم جایگزین گروهی از دولتمردان برای کنترل و طبقه بندی دسترسی به فضای مجازی برای سنین و اقشار مختلف شوند یعنی طبع عفیف جامعه ما در این حوزه می تواند بالغ شود و تصمیم بگیرد.

دولت مکلف است فقر مطلق را از بین ببرد

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از گسست ملی چه برنامه‌ای دارید؟، اظهار کرد: یکی از خصوصیات شهید رئیسی دلسوزی برای همه مردم بود. باید مساله همه مردم، مساله دولتمردان باشد و دنبال حل مشکلات مردم و مساله محور باشند.

وی، درباره برنامه‌ خود برای اقشار مختلف مردم اینگونه توضیح داد: دولت مکلف است فقر مطلق را از بین ببرد که عدد فقر مطلق برابر با ۱۳ میلیون تومان است و در شهرستان‌های مختلف متفاوت است؛ یک فقر پائین‌تری داریم به نام فقر غذایی که افراد روزانه کمتر از ۲۱۰۰ کالری دریافت می‌کنند که با برنامه‌های حمایتی شهید رئیسی اکنون مساله فقر غذایی نداریم و بحث ما فقر مطلق است که برای رفع آن برنامه داریم. تصمیم داریم از هر خانواده بیکار یک نفر وارد عرصه اشتغال شود و دولت را مکلف می‌کنیم تا سقف عددی که کفاف خانواده را می‌دهد، را ارزیابی کند و اگر کسی پائین‌تر از این عدد باشد، مابه تقاوت آن را جبران می‌کنیم تا به سطح کفاف برسد.

برنامه دولت مردم برای توسعه تجارت خارجی چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی درباره برنامه‌ خود برای ارتباط با کشورهای همسایه تاکید کرد: وقتی می‌توان گفت ما عمق استراتژیک پیدا کرده‌ایم و از کشور همسایه خاطرمان جمع است که ما نیز هم عمق استراژیک آن کشور شویم. بیشتر همکاری ما با دیگر کشورهای منطقه، امنیتی است؛ برای اینکه اقتصاد ایران شکوفا شود حداقل به بازار ۴۰۰ میلیون نفری و بیشتر نیاز داریم. در این راستا غیر از احیای تشکیلات اکو باید بازنگری کنیم و وارد بازار مشترک با مشورهای عضو اکو شویم. می‌توانیم با دیگر کشورها وارد تولید خودروی مشترک شویم؛ بنابراین راهکار اساسی در توسعه ارتباطات همسایگی، توسعه بازار، تجارت و تولید است.

وی برنامه خود در حوزه زنان را اینگونه تشریح کرد: اگر به مسائل در حوزه‌های مختلف نگاه می‌کنیم از منظر خانواده است و باید کاری انجام دهیم که زن بتواند خانواده را ایجاد کند و دور خود نگه‌دارد. بای مادران سرزمین ما برای این کار مهارت پیدا کنند و نقش مادری مانع ایفای سایر نقش‌های آنها نباشد و نقش زنان در اقتصاد و نرخ فعالیت اجتماعی آنها کاهش پیدا نکند؛ به ویژه اینکه برخی فعالیت‌ها خاص زنان است که متاسفانه نظام اداری و اشتغال کشور کاملا مردسالارانه است درحالی‌که جنس و آفریش زن با مرد متقاوت است و باید متناسب با این آفرینش نظام آموزشی و تربیتی و اشتغال را شکل دهیم، سازوکار جدید طراحی کنیم. در دولت خود سعی می‌کنیم کاری انجام دهیم که زنان نقش‌های خود را در کنار سایر وظایف خود به خوبی بتوانند انجام دهند و مشاغل زنانه که درآمد بالایی دارد، ایجاد کنیم تا زنان مجبور نباشند به سمت مشاغل مردانه بروند.

برنامه دولت مردم، برای رفع محرومیت

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره برنامه دولت مردم، برای رفع محرومیت و رسیدگی پزشکی در مناطق محروم، خاطرنشان کرد: در این راستا بومی‌گزینی در مجلس را تصویب کردیم و باید افراد متخصص در رشته‌های پزشکی جذب شوند و دو برابر طرح‌شان باید خدمت کنند و اگر دولت پای این طرح بایستد، مشکل کمبود پزشک و پرستار در مناطق محروم تا حدودی حل خواهد شد.

نحوه تعامل دولت مردم با قوای دیگر چگونه است؟

وی درباره تعامل دولت‌ خود با دیگر قوا نیز اظهار کرد: همه قوا خادمان مردم هستند. قوا، نوعی تقسیم مسئولیت برای خدمت به مردم هستند و تقسیم قدرت نکردند. قوا تکمیل کننده هم‌ هستند و یک بزرگتر داریم که سیاست‌هایش ابلاغ می‌شود. اگر در چارچوب سیاست‌های ابلاغی هر کسی در سرجای خود کارها را انجام دهد، مشکلی ایجاد نمی‌شود. در زمان دولت شهید رئیسی فقط سه بار خدمت ایشان رسیدم که آن هم بخاطر مسائل بنیاد شهید نبود. مسائلم را با دیگر دستگاه‌ها حل می‌کردم.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: باید احساس برادری کنیم و متاسفانه خودپسندی که بین دستگاه‌ها نیز وجود دارد. وقتی تصمیمی در بین قوا به جمع بندی رسید، باید آن را دنبال کرد، بنده نیز تابع قانون هستم.

وی درباره وعده ایجاد تورم تک رقمی تاکید کرد: این وعده‌ام مانند برنامه سه روزه حل مشکلات بورس به نتیجه می‌رسد. قانون برنامه هفتم دولت مکلف کرده تورم را تک رقمی کند و این را جزو تعهدات امکانپذیر خود می‌دانم. این اقدام ۱۳ برنامه‌ اصلاحی دارد مانند اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح سیاست‌های تجاری و ارزی و … که جزئیات آن را در کتاب برنامه دولت مردم منتشر شده است. در این برنامه آن قسمت‌هایی که مربوط به بنیاد شهید بوده است، را اجرا کردیم؛ نمونه عملی آن بسته نجات برای بانک دی بود.

شرکت‌های بزرگ دولتی باید وارد بورس شوند

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره کنترل بورس و بازار سرمایه یادآور شد: بسته در مورد بورس شامل دو بخش است یکی پیش بینی پذیری اقتصاد است و یعنی کاری کینم در یک بازه زمانی مشخص مبانی اساسی که تعیین کننده بازار هستند، قابل پیش بینی باشندحتی نرخ تورم یعنی اگر نرخ تورم قابل پیش بینی باشدبازار خود را با آن همراه می کند. اقدام دوم تقویت بازار بورس است که با واردکردن شرکت های دولتی به بورس تقویت می شود الان شرکت های خصولتی در بورس حضور دارند اما شرکت های دولتی مثل آب و برق، گاز، نفت و… وارد بورس نشدند و اقدام سوم اصلاح ساختار بورس است و نقش ذینعان مردمی در بورس ضعیف است و شرکت های بزرگ تعیین کنند منافع بورس هستندکه باید رفع شود.

وی ادامه داد: بنده مخالف این هستم که دولت در بورس دخالت کند، مگر جایی که سوء استفاده صورت می‌گیرد. کسانی از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند و و از این رانت به ضرر بازار استفاده کردند و درست است که دولت نباید دخالت کند اما باید از بازار سرمایه حفاظت کند.

  • نویسنده : نامزد انتخابات ریاست جمهوری: