باید تولید کننده هوش مصنوعی باشیم/ ایجاد ۶ هاب فناوری توسط معاونت علمی
باید تولید کننده هوش مصنوعی باشیم/ ایجاد ۶ هاب فناوری توسط معاونت علمی
دهقانی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی کمتر از ده سال آینده به جای ما فکر می کند، گفت: با روند فعلی، بشر قابلیت فکری و توان ذهنی خود را از دست خواهد داد. مگر اینکه سازنده هوش مصنوعی باشد. به همین خاطر لازم دیدیم علاوه بر کاربست این فناوری‌ها در معاونت علمی در تولید در این زمینه نیز پیشران باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری اطلاعات تیکنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک(الکامپ) که با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، حسن، هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور (نصر) که صبح امروز یکشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، گفت: باید سازنده هوش مصنوعی باشیم.

وی با ابراز خرسندی از حضور ۱۰ کشور و ۷۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه گفت: الکامپ امروز با آنچه که در دهه ۷۰ شروع شد تفاوت دارد در آن برهه با عرضه خدمات به مردم مواجه بودیم. در این نمایشگاه با حضور شرکت‌های دانش بنیان خوب و روند رو به رشدشان نقطه امید برای کشور ایجاد شده است.

دهقانی اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال به چند مسأله کلیدی و فناوری وابسته است. الکترونیک تراشه یک بخش ناگزیر در این اقتصاد است، فناوری اینترنت اشیا به عنوان موضوع دیگری از این اقتصاد مطرح است و فناوری جدی محسوب می‌شود. هوش مصنوعی اما از همه این موضوعات مهم تر است. اگر در این حوزه، توجه تولید محور نداشته باشیم، مصرف کننده معمولی خواهیم شد.

وی افزود: فناوری با ورود به زندگی انسان چیزهایی را به او می دهد و چیزهایی را از او می گیرد. فناوری‌های حوزه ماشین آلات، کار سخت را از بشر گرفتند و توان فیزیکی را از انسان محفوظ نگه داشتند. فناوری شبکه های اجتماعی با ورود به زندگی، موجب حضور غیر فیزیکی انسان‌ها شدند اما در نقطه مقابل ارتباطات بین انسانی و فیزیکی را گرفتند.

دهقانی در رابطه با فناوری هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یعنی فن‌آوری به جای انسان فکر و طراحی کند اعم از طراحی ابزار الات و غیره. با هوش مصنوعی کمتر از ده سال آینده هوش مصنوعی به جای ما فکر می کند. با روند فعلی، بشر قابلیت فکری و توان ذهنی خود را از دست خواهد داد. مگر اینکه سازنده هوش مصنوعی باشد.

معاون رئیس جمهور در ادامه افزود: به همین خاطر لازم دیدیم علاوه بر کاربست این فناوری ها در معاونت علمی در تولید در این زمینه نیز پیشران باشیم. توجه ویژه به فناوران حوزه های هوش مصنوعی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: پرونده ایجاد ۶ هاب فناوری در معاونت علمی با همکاری بخش خصوصی و قانون جهش تولید دانش بنیان و شرکت های بزرگ در دستور کار است و باید در جذب نخبگان با ایجاد برنامه‌ های بلندپروازانه پیشگام بود.