بالای ۳۵ درصد مشارکت‌های علمی را در سطح جهان داریم
بالای ۳۵ درصد مشارکت‌های علمی را در سطح جهان داریم
معاون پژوهشی وزیر علوم و دبیرکل شورای عالی عتف گفت: بالای ۳۵ درصد مشارکت‌های علمی را در سطح جهان داریم و به رغم وجود تحریم‌ها به انزوای علمی نرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست و حکمرانی تیکنا، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست ملی پدافند غیر عامل که پیش از ظهر امروز با حضور غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، گفت: جایگاه مهم علم و فناوری در رشد اقتصادی سنگ بنای فرمایشات مقام معظم در نامگذاری و شعار سالیان اخیر بوده است.

دبیرکل شورای عالی عتف گفت: بالای ۳۵ درصد مشارکت‌های علمی را در سطح جهان داریم و به رغم وجود تحریم‌ها به انزوای علمی نرفته‌ایم.

وی افزود: پدافند عامل یکسری اقدامات پیشینی و پسینی دارد.

صالحی گفت: در بخش پیشینی یکی از اقدامات مهم عمل به فرمایش رهبری در گسترش علمی زبان فارسی است. مجلات فارسی باید به زبان فارسی در دنیا گسترش یابد.

وی افزود: در بخش پیشینی زیر ساخت پارک و علم فناوری ایران در منطقه را هیچ کشوری ندارد و ظرفیتی برای پدافند غیرعامل است.

صالحی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات پیشینی نمایه بین المللی شدن مجلات است. در ۴۰ سال گذشته ۱۰۱ مجله نمایه بین‌المللی شده اند و از ابتدای دولت سیزدهم ۴۱ مجله نمایه شدند.

وی ادامه داد: قرار گرفتن مسائل کشور در سامانه نان می تواند منشا پروژه های دانشگاهی قرار گیرد. سوق دادن نظام مسائل کشور به پدافند غیرعامل مهم است.

به گفته صالحی فرصت‌های مطالعاتی می تواند در اختیار پدافند غیر عامل قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد طرح های ارتباط با صنعت ۱۰۴۳۵ طرح بوده است که این ظرفیت می تواند در خدمت پدافند غیرعامل قرار گیرد.

صالحی افزود: ظرفیت های شورای عالی عتف می تواند در اختیار پدافند قرار گیرد. شخص رئیس جمهور نگاه ویژه ای به وظایف این شورا دارد و شخصا در جلسات آن شرکت کردند. در حالی که طی ۱۱ سال گذشته هیچکدام از روسای جمهور در این جلسات شرکت نداشته اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهادات در حوزه اقدامات پسینی ضرورت کاربست فناوری‌های نوین اعم از کوانتوم و هوش مصنوعی در حوزه پدافند غیر عامل، استفاده از ظرفیت های پسا دکترا و استفاده از ظرفیت شاعا و شبکه ملی آزمایشگاهی هستند.