ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در کشور از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان
ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در کشور از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از 400 هزار شغل در کشور ایجاد کرده‌اند.

به گزارش گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران ۴٠٠ هزار شغل باکیفیت ایجاد کرده‌اند که اکثر آنها توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی اداره می‌شوند، افزود: امروز ایجاد شغل با کیفیت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و معکوس کردن مهاجرت به کشورهای توسعه یافته یک چالش در کشورهای در حال توسعه است و در حالی که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در کشورهای ما حاصل شده است، همچنان با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم. برای پرداختن به این موضوع، باید تمرکز خود را به سمت صنایع پیشرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مبتنی بر نوآوری معطوف کنیم.

روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری ۲۳ شهریورماه به منظور شرکت در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین که ۲۴ و ۲۵ شهریور ماه برگزار می‌شود، عازم کوبا شد. در این نشست که با موضوع «چالش های رایج توسعه: نقش علم و فناوری و نوآوری» برگزار می‌شود سران کشورهای در حال توسعه و گوتروش، دبیرکل سازمان ملل شرکت دارند.

قرار است در حاشیه اجلاس سران گروه ۷۷ موضوعات همکاری دو جانبه دو کشور(ایران و کوبا) نیز پیگیری شود. با توجه به سفر اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران به کوبا و لزوم توسعه همکاری های دو جانبه مقرر شده است کمیته همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور شکل بگیرد.

دهقانی در این نشست اعلام کرد: مفتخرم امروز به نمایندگی از رئیس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور پیدا کردم تا دیدگاه‌های کشور خود را در مورد مسائل حیاتی توسعه اقتصادی، فناوری و نوآوری با شما در میان بگذارم. این نشست در زمانی مناسب و حول موضوعی مهم در سیاست‌های جاری اکثر کشورهای ما تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه گذار از یک اقتصاد مبتنی بر نیروی کار و منابع به اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری راه حل مناسبی برای بسیاری از چالش‌های ما به شمار می‌رود، اظهار کرد: اجتناب از خام فروشی منابع و مواهب طبیعی، بهره مندی از سرمایه انسانی توانمند، ارتقا موقعیت خود در زنجیره ارزش جهانی، پرورش شرکت‌ها و صنایع پیشرفته، شکل دادن به اکوسیستم‌های نوآوری پویا و مقابله با مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌تواند به عنوان راهکارهای موثر در این رابطه تلقی شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: تعدادی از چالش‌های مشترک در مسیر توسعه در کشورهای جنوب و در حال توسعه وجود دارد که علم، فناوری و نوآوری راه حل‌های دگرگون کننده‌ای برای آنها ارائه می‌دهد. این چالش‌ها شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند “تغییرات اقلیمی”، “آلودگی هوا”، “کمبود آب و امنیت انرژی”، “راهبندان‌های ترافیکی” در شهرهای بزرگ را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/