ایجاد کرسی زنان از سوی ایران در سطح منطقه‌ به ایجاد الگوی جدید ترقی زنان در جهان می ‌انجامد
ایجاد کرسی زنان از سوی ایران در سطح منطقه‌ به ایجاد الگوی جدید ترقی زنان در جهان می ‌انجامد
خزعلی گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آماده است که با همکاری کمیسیون ملی یونسکوی ایران نسبت به ایجاد کرسی زنان در منطقه با نگاه رفع نواقص و طرح الگوی جدید در جهان برای ترقی زنان اقدام کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست و حکمرانی تیکنا، آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی زنان و حکمرانی به عنوان محفلی برای آموزش و تجربه اندوزی تخصصی در این حوزه صبح امروز سه شنبه ۹ خردادماه با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در محل تالار شیخ فضل الله نوری مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خزعلی در ابتدای این مراسم گفت: امروز و در جهانی که در بسیاری از موارد هویت زن و مزیت وی را به چالش می‌کشند و تلاش می‌کنند زن را در قالب یک مرد معرفی کنند برخلاف قالب ساختاری زن و خلقت خداوند که تفاوت های جنسیتی دارد باید، دستگاه‌ها با هم افزایی بتوانند برای شناساندن ظلمی که در جهان به زنان روا می‌شود و بهره‌برداری جنسی نسبت به زن در این راستا مطالبه گری کنند.

وی افزود: در داخل کشور نیز با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، پیشرفت‌های بیشتر در این زمینه لازم است. نیاز به ترمیم قانون، رویه‌ها و نیز در جامعه داریم که پیشقدمی زنان را می‌طلبد. تلاش برای به رسمیت شناختن جایگاه داخلی و جهانی زنان، توجه به زنان فرهیخته پیشرو در آموزش و پژوهش، همچنین در حوزه سلامت که زنان پیشرو در این حوزه هستند و بیش از مردان ارتقا پیدا می‌کند، نشان دهنده جایگاه اعتلا یافته زنان در جامعه جهانی است.

خزعلی گفت: در تعریف الگوها و مسئولیت‌های زنان باید نگاه مردانه زدوده شود‌. در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با زنان ایشان فرمودند که باید برای مشارکت زنان در جامعه، تصمیم سازی‌ شود. حکمرانی که برای زنان در نظر گرفته شده برگرفته از مکتب ماست. زن و مرد پشتیبان یکدیگرند و با هم در کنار هم امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و برای پیشرفت و توسعه جامعه تلاش می‌کنند. این دور‌ها برای تکثیر حکمرانی در جامعه بسیار مطلوب است البته برای مردان نیز باید دوره‌های مشابه برای پیشرفت جامعه برگزار شود. باید در سطح منطقه ای نیز ابتکار عمل برای قطب زنان و کرسی زنان مطرح شود و پایه آن در همین دوره گذاشته شود با همکاری کرسی زنان در یونسکو را با نگاه رفع نواقص و الگوی جدید در جهان برای ترقی زنان در جهان ایجاد کند.

وی افزود: زنان ما در سال گذشته با کسب مدال‌های بسیاری نشان‌دهنده محیط‌های سالم و بدون حاشیه فعالیت زنان زن از نگاه ما ابزار نیست و تکمیل کننده پیشرفت ایران اسلامی اند. مقدمه خوبی برای فعالیت همه گروه‌های فعال حقوق رنان و ایجاد حرکت نو باشد.

خزعلی در پایان خاطر نشان کرد: در تدوین برنامه هفتم توسعه به مسائل خوبی در حوزه زنان پرداخته شده است که شامل ارتقای زنان و خانواده و حمایت از زنان در مسئولیت‌های چندگانه و افزایش بهره وری روزافزون زنان است که با تصویب برسد، این امر تحقق می‌یابد.

گفتنی است، اولین دوره آموزشی زنان و حکمرانی با هدف شبکه‌سازی تخصصی شرکت‌کنندگان همراه با کمیسیون ملی یونسکو و سایر نهادهای همراه، فراهم آوردن فضای آموزشی متفاوت و مسأله‌محور با در نظر گرفتن مسائل زنان در حکمرانی و آموزش کاربردی و کارگاه در خرداد و تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.