انواع صرافی ارز دیجیتال و نکاتی که در زمان انتخاب آن‌ها باید دقت کنید
انواع صرافی ارز دیجیتال و نکاتی که در زمان انتخاب آن‌ها باید دقت کنید
انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب، از اولین شرط‌های داشتن یک ترید خوب است. به همین دلیل، بهتر است قبل از هر کاری با انواع صرافی‌های ارز دیجیتال و نکاتی که در زمان انتخاب آن‌ها باید دقت کنید آشنا شوید.

به گزارش گروه باشگاه رمز ارز تیکنا، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب، از اولین شرط‌های داشتن یک ترید خوب است. اگر قرار باشد هم با شرایط عجیب صرافی‌تان کلنجار بروید و هم نگران بالا و پایین رفتن نمودارهای تحلیلی‌تان باشید خیلی زود کاسه صبرتان لبریز می‌شود. به همین دلیل، بهتر است قبل از هر کاری با انواع صرافی‌های ارز دیجیتال و نکاتی که در زمان انتخاب آن‌ها باید دقت کنید آشنا شوید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با همین موارد، آشنا کنیم. تا پایان ماجرا با ما همراه باشید.

بروکرهای فارکس در نقش صرافی

در حالت کلی، حساب بروکرها از صرافی‌های ارز دیجیتال سوا است ولی برخی از بروکرهای معتبر برای گسترش خدمات خودشان رو به سوی معامله ارزهای دیجیتال آورده‌اند. با این وجود معامله‌گرهای حرفه‌ای فقط زمانی برای معامله ارزهای دیجیتال به سراغ بروکرها می‌روند که بخواهند مقدار قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را بخرند یا بفروشند؛ مثلا استفاده از خدمات بروکرها به جای صرافی، زمانی که پای معامله ۲۰۰ یا ۳۰۰ بیت کوین در میان است انتخاب عاقلانه‌ای به شمار می‌رود.

آشنایی با انواع صرافی های ارزهای دیجیتال

همانطور که می‌دانید، صرافی‌های ارز دیجیتال، بستری امن برای معامله تمام انواع ارزهای دیجیتال در هر مقدار و حجمی هستند. در این میان، حتی صرافی‌ها هم به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه، آنها را با هم بررسی می‌کنیم:

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال یا CEX

«صرافی‌های متمرکز» همان صرافی‌های معمولی ارزهای دیجیتال هستند که به کاربران امکان معامله رمزارزها را می‌دهند. مهم‌ترین صرافی‌های متمرکز که به گوش معامله‌گران آشنا هستند شامل: «بایننس» (Binance)، «کوین بیس» (Coinbase) و «کوکوین» (KuCoin) می‌شوند. از ویژگی‎های مثبت و منفی این صرافی‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محیط کاربرپسند و استفاده آسان

کاربر در این نوع از صرافی‌ها مسئولیت محدودی دارد. چون وظیفه نظارت بر تراکنش‌ها، حفظ امنیت و قانون‌گذاری بر عهده دفتر مرکزی صرافی است؛ مثلا اگر شما در یک صرافی متمرکز مثل «بایننس» مشغول معامله شوید دیگر نیازی نیست که بابت حمله هکرها به سایت یا گم شدن کلیدهای عمومی و خصوصی‌تان نگران باشید. صرافی، تمام این موارد را به جای شما انجام می‌‌دهد.

  • بالا بودن احتمال حمله هکرها

صرافی‌های متمرکز، گزینه خوبی برای حمله هکرها هستند. هر از چند گاهی هم می‌بینیم و می‌شنویم که فلان صرافی دچار حمله هکری شده و کاربران زیادی بخش قابل توجهی از دارایی خود را از دست داده‌اند. با وجود اینکه فقط هکرهای بسیار حرفه‌ای به شکلی سخت می‌توانند اینکار را انجام دهند ولی باز هم این احتمال هست.

  • بالا بودن کارمزدها

یکی از چالش‌هایی که معامله‌گرها با صرافی‌های متمرکز دارند، هزینه بالای کارمزدها است. این ماجرا به ویژه زمانی که شما با مبلغ بالا دست به معامله می‌زنید و هزینه کارمزد، عدد درشتی می‌شود، حکم پول زور را برایتان پیدا می‌کند!

  • خط و نشان کشیدن صرافی‌های متمرکز برای کاربران ایرانی

صرافی‌های متمرکز خیلی راحت می‌توانند دارایی شما – کم یا زیاد – را به بهانه اجرا کردن تحریم‌های مختلف بلوکه کنند. در این جور وقت‌ها بهتر است قید دارایی بلوکه شده خودتان را بزنید!

صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX

دومین نوع از صرافی‌های ارز دیجیتال، صرافی‌های غیر متمرکز هستند. در این نوع از صرافی‌ها خبری از دفتر مرکزی نیست و شما بدون واسطه با خریدار یا فروشنده رمزارز مورد نظرتان وارد معامله می‌شوید. صرافی غیرمتمرکز یا «Centralized Exchange» به شما این امکان را می‌دهد تا بدون باز کردن هیچ حسابی، معامله خود را به صورت همتا به همتا انجام دهید. از صرافی‌های مهم غیرمتمرکز می‌توانیم به «بایننس» (Binance) – نسخه غیرمتمرکزش – صرافی «Dex.top» و صرافی «Bisq» اشاره کنیم. بیایید نگاهی به ویژگی‌های این صرافی‌ها بیندازیم:

  • دفتر مرکزی، سازمان یا فرد مهمی این نوع از صرافی‌ها را کنترل نمی‌کند. اگر هم در مواردی به این نوع از مرجع‌ها نیاز باشد، کنترل محدودی خواهند داشت و به گستردگی صرافی‌های متمرکز نخواهد بود
  • در این نوع صرافی‌ها شما نمی‌توانید هیچ ارز فیاتی را به ارز دیجیتال تبدیل کنید. معامله فقط از راه تبدیل یک ارز دیجیتال به رمز ارز دیگری خواهد بود
  • واسطه‌ها در صرافی‌های غیر متمرکز حذف شده‌اند و شما می‌توانید بدون آنکه شناختی از خریدار یا فروشنده داشته باشید و بدون اعتماد به او، معامله خوبی را در بستر این صرافی‌ها تجربه کنید

چند نکته الماسی هنگام خرید ارز دیجیتال

انتخاب نوع صرافی ارز دیجیتال بیشتر از هر چیزی به سبک معامله شما، انتظاراتی که از یک صرافی دارید و تمایلتان را برای کار با ارزهای فیات بستگی پیدا می‌کند؛ اما این حقیقت که شما برای خرید ارز دیجیتال به یک صرافی معتبر نیاز خواهید داشت، تغییری نمی‌کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که موارد زیر را در مورد صرافی مورد نظرتان در نظر بگیرید:

  • امنیت آن صرافی و رگوله‌هایی که از سازمان‌های مختلف دریافت کرده است
  • تعداد کاربرانی که در آن مشغول معامله هستند
  • شکایت‌هایی که از آن صرافی شده است
  • نظر کاربران در مورد آن صرافی و کیفیت ارائه خدماتش که می‌توانید آنها را با کمی گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، پیدا کنید
  • اینکه کارمزد صرافی چقدر است؟
  • حجم معاملات روزانه آن چه مقداری است؟
  • پشتیبانی صرافی از شیوه‌های پیشرفته معاملاتی در چه حد و اندازه‌ای است؟
  • و …

بهترین صرافی‌ های ارز دیجیتال خارجی

با وجود اینکه تعریف «بهترین» فقط یک واژه دلخوش کُنَک به حساب می‌آید ولی باز هم می‌توان از میان یک جعبه سیب، راهی برای دستچین کردن با کیفیت‌ترین‌ها پیدا کرد.

بهترین صرافی‌ های ارز دیجیتال خارجی، گذشته از ویژگی‌هایی که باید برای شخص شما به عنوان یک معامله‌گر داشته باشند، ویژگی‌های کلی دیگری هم دارند که چند مورد آن را در بخش بالاتر توضیح دادیم. از نظر ما صرافی‌های خارجی زیر می‌توانند شروع خوبی برای بررسی و کشف صرافی مورد نظر شما باشند:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی بای بیت (Bybit)
  • صرافی کوینکس (CoinEx)
  • صرافی کوکوین (Kucoin)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی کوین بیس (Coinbase)
  • صرافی اوکی اکسچنج (OKX)
  • صرافی اف تی ایکس (FTX)

یادتان باشد، صرافی‌های خارجی بالا را نه به عنوان یک گزینه نهایی بلکه در حد یک پیشنهاد در نظر داشته باشید. مهم نیست که یک صرافی چقدر طرفدار دارد. مهم این است که آیا می‌تواند نیازهای شما را پوشش دهد یا نه. پس با آرامش و با شناخت شخصی، بهترین گزینه را انتخاب کنید.