الکامپ و روز فناوری اطلاعات؛ ابزاری برای غلبه بر نگاه سنتی به صنعت آی‌سی‌تی هستند
الکامپ و روز فناوری اطلاعات؛ ابزاری برای غلبه بر نگاه سنتی به صنعت آی‌سی‌تی هستند
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: با برگزاری رویدادهای الکامپ و روز فناوری اطلاعات به دنبال غلبه بر نگاه سنتی برخی از مسئولان به صنعت آی‌سی‌تی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری اطلاعات تیکنا، حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در نشست خبر روز فناوری اطلاعات که ظهر امروز در ساختمان شادروان آزاده داننده برگزار شد، اظهار کرد: سه سال است که روز فناوری اطلاعات برگزار می‌شود و اگرچه در سال اول به دلیل عدم ثبت این روز در تقویم ملی مراسم کوچکی برگزار گردید و در سال بعد برنامه‌ای ویژه در نظر گرفته شد. امسال نیز برای برگزاری هرچه باشکوه‌تره رویداد روز فناوری اطلاعات برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده‌ایم.

وی افزود: هدف از برگزاری روز فناوری اطلاعات رساندن پیام صنعت فناوری اطلاعات به همه مردم و چشاندن طعم فناوری به اقشار مختلف جامعه است. اگرچه برگزاری چشن فناوری اطلاعات در شرایط کنونی جامعه مطلوب به نظر نمی‌رسد ولی برگزاری چنین رویدادی سبب می‌شود اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال بیش از پیش نمایان گردد. در سال‌های اخیر فناوری اطلاعات سبک زندگی ایرانی-اسلامی را به کلی متحول کرده است ولی هنوز نتوانستیم اهمیت فعالیت بازیگران صنعت فناوری اطلاعات را درک کنیم. بسیاری از مدرم و مسئولان هنوز متوجه نشده‌اند که رفع موانع اقتصاد دیجتال تنها راه توسعه اقتصاد کشور است و کالا‌های مورد استفاده در صنعت فناوری اطلاعات جزو کالاهای ضروری محسوب می‌شوند. قطعاً رویداد روز فناوری اطلاعات با سابقه دو دوره برگزاری قابل قیاس با الکامپ که سابقه برگزاری ۲۶ دوره را دارد نیست ولی برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای روز فناوری اطلاعات کردیم.

فناوری اطلاعات

**اهمیت حضور اعضای سازمان نصر در کمیته تخصصی بررسی وضعیت اینترنت

اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیگیری سازمان نصر برای رفع اختلال و فیلترینگ اینترنت بیان کرد: اخیراً به دستور رئیس جمهور کمیته‌ای تخصصی برای بررسی اختلالات اینترنت تشکیل شده است و امیدواریم که از اعضای سازمان نصر نیز به عضویت این کمیته درآمده و از آنها برای شرکت در جلسات دعوت شود. قطعاً اعضای سازمان نصر در بخش بررسی اشکالات فنی فیلترینگ و گزارش آسیب‌های ناشی از آن می‌توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران عنوان کرد: کاری که در خصوص رویدادها می‌کنیم غلبه بر نگاه سنتی برخی از مسئولان به صنعت فناوری اطلاعات است. علی رغم اینکه برای رفع فیلتر خیلی دیر شده است ولی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کسب و کارهای فعال در اقتصاد دیجیتال رفع فیلترینگ و اختلال اینترنت ضروری است.

 

**ذی‌نفع بودن؛ علت عدم دعوت از فعالان صنعت فناوری اطلاعات برای حضور در کارگروه اقتصاد دیجیتال

وی در خصوص میزان تأثیرگذاری پیگیری‌های سازمان نصر برای رفع اختلال اینترنت تأکید کرد: اختیاراتی که دولت به اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال اعطا می‌کند محدود به مدیران و کارکنان دولت است ولی در تعدادی از جلسات از بخش خصوصی نیز دعوت می‌شود. متأسفانه برخی از مدیران دولتی علت عدم دعوت از فعالان بخش خصوصی برای شرکت در جلسات کارگروه اقتصاد دیجیتال را ذی‌نفع بودن عنوان می‌کنند که این دیدگاه اصولاً اشتباه است و معتقدیدم دقیقاً به دلیل ذی‌نفع بودن باید از ما دعوت شود.

**حضور کمرنگ استارت‌آپ‌ها در الکامپ به دلیل شرایط جامعه بود

اسلامی درباره استقبال محدود استارت‌آپ‌ها از الکامپ بیست و ششم گفت: فضای الکامپ آینه‌ای از شرایط فعلی جامعه است. اگر حضور استارت‌آپ‌ها در الکامپ کمرنگ شده به دلیل تغییر شرایط جامعه است و قبول داریم که هنوز نگاه غالب مدیران دولتی به فضای در حال رشد اکوسیستم فناوری اطلاعات مثبت نیست.

در ادامه این نشست خبری رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد فعالیت‌های انجام شده در الکامپ بیست و ششم اظهار کرد: حجم محتوای بسیار زیادی در الکامپ ۲۶ تولید شد. در بخش محتوایی بیش از ۱۳۰ گفت‌وگو انجام شد که ویدئوهای آن‌ها در آپارات در دسترس است. حدود ۱۰ درصد از افراد حاضر در گفت‌وگوهای تخصصی اکامپ را بانوان بودند و همچنین ۲۰ درصد کارشناسان پنل‌ها را نیز خانم‌ها تشکیل دادند. در الکامپ ۲۶ شد سعی کردیم علاوه بر استفاده از اعضای سازمان نصر از تجربه و دیدگاه‌های همه بازیگران صنعت آی‌سی‌تی بهره ببریم.

فناوری اطلاعات

 

**رگولاتوری و بلاکچین، بیشترین زمان در پنل‌های تخصصی الکامپ را به خود اختصاص دادند

قربانی ادامه داد: موضوعات رگولاتوری و بلاکچین و رمزارز بیشترین زمان را در پنل‌های تخصصی الکامپ به خود اختصاص دادند که به ترتیب ۱۰ و ۶ درصد از کل زمان پنل‌ها به این دو موضوع اختصاص یافت. در مجموع ۲۲۸۰ دقیقه محتوا در الکامپ ۲۶ تولید شد. باتوجه به اینکه محتوای گسترده‌ای در این نمایشگاه تولید شد رویداد روز فناوری اطلاعات از حیث محتوایی محدودتر و در سه ساعت برگزار می‌شود. در این رویداد از تیم قهرمان مسابقات فوتسال جام انفورماتیک و برندگان رقابت تینو استار تقدیر می‌شود. کل ظرفیت اختصاص یافته برای حضور در رویداد روز فناوری اطلاعات ۱۶۰۰ نفر است که تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر ثبت‌نام خود را کامل کرده‌اند.

فناوری اطلاعات

**رویداد روز فناوری اطلاعات صرفاً رویدادی برای اعضای سازمان نصر نیست

همچنین علیرضا کشاورز جمشیدیان. دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تأکید بر اهمیت رویداد روز فناوری اطلاعات بیان کرد: در تیر ماه سال جاری سه رویداد بزرگ توسط سازمان نصر تهران برنامه‌ریزی شد که دو رویداد جام فوتسال انفورماتیک و نمایشگاه الکامپ برگزار گردید و رویداد روز فناوری اطلاعات نیز در همین هفته برگزار می‌شود. دومین رویداد روز فناوری اطلاعات رویدادی در مقیاس ملی است. این رویداد محدود به اعضای سازمان نصر نیست و بزرگانی از دستگاه‌های مختلف در این رویداد حضور خواهند داشت.

کشاورز عنوان کرد: یکی از کاربردهای رویداد روز فناوری اطلاعات نشان دادن ظرفیت‌های صنعت آی‌سی‌تی به همه مردم است. هچنین دیگر کاربرد این رویداد آگاهی بخشی به مسئولان در خصوص چالش‌های پیش روی این صنعت است.

انتهای پیام/