شرکت‌های خلاق از مزایای دانش‌بنیان‌ها برخوردار می‌شوند
شرکت‌های خلاق از مزایای دانش‌بنیان‌ها برخوردار می‌شوند

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در دورهمی مدیران خانه‌های خلاق و نوآوری که ظهر امروز در مرکز سلام ۱۰۰ استارت‌آپ باغ بهشت و با حضور مدیران این خانه‌ها برگزار شد، در ابتدا سخنان خود با اشاره به اینکه انسان […]

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در دورهمی مدیران خانه‌های خلاق و نوآوری که ظهر امروز در مرکز سلام ۱۰۰ استارت‌آپ باغ بهشت و با حضور مدیران این خانه‌ها برگزار شد، در ابتدا سخنان خود با اشاره به اینکه انسان دو ساحت جسمی و روحی دارد، خاطرنشان کرد: ساحت جسمی ظاهر شفافی دارد. گرسنگی انسان مشهود است. اگر لباس مناسب بر تن نداشته باشید. اگر وسیله نقلیه مناسب در دسترس شما نباشد نیز به همین صورت است. نیاز جسمی زود صدای انسان را در می آورد. در نقطه مقابل نیازهای روحی اینگونه نیستند. نیاز به آرامش روحی، نیاز به تمرکز، نیاز به زیبایی، شنیدن، لذت بردن از طبیعت و عمره که اگر خیلی به این نیازها توجه نشود آزاردهنده نیست.

وی افزود: نتیجه تفاوت این دو ساحت این شده است که بشر در قرن ۱۹ و ۲۰ تمام همت خود را بر توسعه تکنولوژی‌هایی بگذارد که زندگی جسمی او را تامین کند. بهترین غذاها، درمان‌ها، صندلی‌ها و … وجود دارد برای رفاه زندگی جسمی چیزی وجود ندارد که ساخته نشده باشد. نتیجه این است که پس از یک قرن توجه به نیازهای جسمی، در قرن ۲۱ باید به رفع نیازهای روحی بشر توجه شود‌. نیاز به غدای روح، غذای وجدان، نیاز به غذای فرهنگی و نرم به حدی امروز احساس می‌شود و شاهد این هستیم که بزرگترین اقتصادهای دنیا در حال رفتن به سمت فناوری‌های نرم و خلاق هستند.

دهقانی اظهار کرد: حتی تکنولوژی‌های سخت افزاری، کامپیوترها، صفحات نمایش، شرکت‌ها ‌به سمت تولید محتوا در این عرصه می‌روند. آنچه در شبکه مجازی برای اشتراک گذاری مدنظر است صرفا تکنولوژی سرورها یا هوش مصنوعی مربوط به آن نیست بلکه محتوای ویدئویی آنها است.

دهقانی با ذکر مثالی در رابطه با کشور ژاپن که ده درصد اقتصاد آن را از طریق دانش بنیان‌ها شکل می دهد‌، گفت: اما اقتصاد دانش بنیان کشور ما ۳ درصد است. هم از نگاه شخصی و هم از نگاه سیستمی و آینده نگرانه باید بگویم که اقتصاد خلاق یک حوزه کاملا جدی است. اینکه معاونت علمی برای آن چه هدف و نگاهی دارد باید به چند اقدام زیر ساختی اشاره کرد که در چند ماه گذشته انجام شده است. تنها ستادی که در کنار آن اداره کل قرار گرفته است. ستاد فناور‌های نرم و خلاق است که اداره کل اقتصاد خلاق شکل گرفت. معاونت از بین ۱۹ ستاد نرم موجود وارد مربوط به اقتصاد خلاق است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: به شخصه علاقه‌مند بودم که مرکز مستقلی شود. با پیگیری‌های صورت گرفته در تدوین برنامه هفتم توسعه، شرکت‌های خلاق به تمام مزایایی که از قانون سال ۸۹ برای شرکت‌های دانش بنیان گرفته شده است، اضافه می‌شوند. تنها ستادی که در کنار آن اداره کل قرار گرفته است. ستاد فناور‌های نرم و خلاق است که اداره کل اقتصاد خلاق شکل گرفت. معاونت از بین ۱۹ ستاد نرم موجود وارد مربوط به اقتصاد خلاق است. به شخصه علاقه‌مند بودم که مرکز مستقلی شود. با پیگیری‌های صورت گرفته در تدوین برنامه هفتم توسعه، شرکت‌های خلاق به تمام مزایایی که از قانون سال ۸۹ برای شرکت‌های دانش بنیان گرفته شده است، اضافه می‌شوند.

وی گفت: به شخصه معتقد حوزه صنایع خلاق به چند دلیل زودتر به بهره‌برداری می‌رسد در وهله اول به این دلیل است که مستقیم‌تر و بهتر با مردم در ارتباط است و رشد پیدا می‌کند. مخصوصا در محتواهای نوظهور مانند انیمیشن، صدا و تصویر و غیره. دوم اینکه زود بازده است و سوم اینکه سرمایه‌گذاری کمتری می‌خواهد و چهارم اینکه اشتغال بیشتر و فراگیرتری را ایجاد می‌کند. اما اینکه تعریفم از خانه خلاق و نوآوری چیست این است که یک مرجع جهانی دارم و با آن ذهنم را چیده‌ام. در دنیا برای نوآوری یکسری تعریف وجود دارد. یکی از تعریف‌های معروف نوآوری این است ترکیب خلاقانه چند فناوری. یعنی چند فناوری بعلاوه خلاقیت نوآوری هستند.

دهقانی هدف معاونت علمی از ورود به حوزه صنایع خلاق و اقتصاد خلاق را در حالی که در وزارت ارشاد اسلامی نمونه آن وجود دارد تقابل یا بازی در زمین وزارت ارشاد ندانست و گفت: دلایل متفاوتی وجود دارد. از آنجا که معاونت متولی توسعه خلاقیت در کشور است. اگر این حوزه به نوآوری منجر شود به کشور کمک خواهد کرد. در کنار وزنه فناوری حتما باید خلاقیت باشد. آنجا که خلاقیت و فناوری با هم وجود دارد اما وزنه خلاقیت سنگین تر است. بیشتر جنبه‌های علمی پررنگ است. این شرکت‌های دانش بنیان نوآور است. اما شرکت‌هایی که وزنه خلاقیت آنها سنگین تر است شرکت خلاق هستند.

وی افزود: هم شرکت دانش بنیان و هم خلاق هر دو دوبال از یک حوزه دارند. نباید شدکت‌های خلاق احساس شهروند درجه بودن کنند. این حس باید از بین ببرود. در همان مسیر اینکه خانه خلاق چیست باید گفت خیلی در حوزه دانش بنیان مفهوم و معنی شتاب‌دهی را مدنظر قرار نمی‌دهیم.

**اختصاص چند صندوق با سرمایه ۵۰۰ میلیاردی برای شرکت‌های خلاق

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: چند صندوق را برای خانه‌های خلاق درنظر گرفته‌ایم که ارزش آن نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان این‌که در ساختار جدید ارزیابی شرکت‌ها، تعارضی میان خلاق بودن و دانش‌بنیان بودن یک شرکت وجود ندارد، اظهار کرد: بسیاری از شرکت های خلاق، از فناوری هم به اندازه خلاقیت بهره می برند و شرکت خلاق می تواند دانش بنیان هم باشد. در ساختار جدید ارزیابی شرکت های دانش بنیان طبقه بندی شرکت ها بر مبنای عملکرد، ابعاد و میزان رشد دسته بندی خواهند شد.

دهقانی بیان کرد: تمام تلاشم در دوره مسئولیتم این است که علاوه بر خلق محصولاتی دانش بنیان درخور و اثرگذار شاهد خلق چند اثر خلاق ماندگار و تحول آفرین باشیم. این جمع با ظرفیت هایی که دارد می تواند بزرگ ترین ترویج دهنده، تبلیغ کننده و توسعه دهنده اقتصاد خلاق باشد.

انتهای پیام/