افزایش ۲۰ ترابیتی ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی با اجرای کامل پروژه فیبرنوری
افزایش ۲۰ ترابیتی ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی با اجرای کامل پروژه فیبرنوری
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: با اجرای کامل پروژه فیبرنوری ظرفیت زیرساخت ارتباطی کشور با بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های ایرانی 20ترابیت افزایش می‌یابد.

امیر محمدزاده لاجوردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فناوری اطلاعات تیکنا در خصوص به‌کارگیری ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در زمینه توسعه شبکه ارتباطات اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تمام معاونان ایشان اهتمام ویژه‌ای ظرفیت بخش خصوصی فعال در صنعت فناوری اطلاعات دارند و در همین راستا در نمایشگاه‌های مختلف حضور یافته و تمامی ظرفیت‌های موجود حتی شرکت‌های کوچک را شناسایی می‌کنیم. بنابراین استفاده از توانمندی‌های بومی در پروژه‌های مختلف از جمله پروژه فیبرنوری همواره در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.

**اجرای پروژه فیبرنوری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی

وی افزود: وزارت ارتباطات یکی از دستگاه‌هایی است که پرقدرت در زمینه استفاده از تجهیزات بومی ایستادگی کرده است. بزرگ‌ترین قرارداد بومی‌سازی شبکه زیرساختی ارتباطات کشور با شرکتی ایرانی در دولت سیزدهم منعقد شده است و این در شرایطی رخ داد که یکی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی به وزارت ارتباطات اعلام کرد این شرکت ایرانی قادر به اجرای چنین پروژه‌ای نیست. فاز نخست این پروژه در روز ۲۷ اردیبهشت با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و ان‌شاءالله دو فاز دیگر آن نیز به اتمام می‌رسد و برای اولین بار ۲۰ ترابیت به ظرفیت زیرساختی ارتباطات کشور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی اضافه می‌شود.

**پروژه فیبرنوری اکوسیستمی از اجزای مختلف صنعت فناوری اطلاعات را شکل می‌دهد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد پروژه فیبرنوری کسب و کارها و منازل بیان کرد: در این پروژه فقط موضوع فیبر و ارائه سرویس نهایی به کاربران مطرح نیست بلکه پروژه فیبرنوری شکل‌دهنده اکوسیستمی است که تولید کننده داک و ساب‌داکت، تولید کننده فیبرنوری و بحث مربوط به توانمندسازی و آموزش افراد متخصص از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای و اشغال‌زایی همگی قسمتی از این پروژه بزرگ ملی هستند. به زودی آمار مربوط به این پروژه که به واسطه اجرای آن چه میزان اشتغال ایجاد شده و چقدر بر توسعه بومی‌سازی در کشور تأثیر گذاشته است منتشر می‌شود.

لاجوردی ادامه داد: پیگیری مسئله ورود شرکت‌های داخلی در حوزه ساخت مودم و او‌ال‌تی از جمله برنامه‌های وزارت ارتباطات است و با همراهی اپراتورها برنامه بومی‌سازی را پیش می‌بریم. برای نخستین بار وزارت ارتباطات در پروانه UNSB اپراتورها ماده مخصوص بومی‌سازی را قرار داده است.

نویسنده: علیرضا باجلان

انتهای پیام/