افرایش قابل توجه حمایت معاونت علمی از زیست‌بوم فناوری با اجرای دستورالعمل اعتباربخشی
افرایش قابل توجه حمایت معاونت علمی از زیست‌بوم فناوری با اجرای دستورالعمل اعتباربخشی
مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: بر اساس دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت و اعتباربخشی حمایت‌های معاونت علمی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، سید جواد صدری مهر، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در نشست خبری ابلاغ دستورالعمل‌های حمایت از توسعه فعالیت و اعتباربخشی به شتابدهنده نوآوری، فضای کار اشتراکی نوآوری و مراکز هم‌‌آفرینی که روز شنبه(۴ شهریور) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع زیرساخت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری همواره جزو اولویت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری بوده است و امروز به لطف خدا زیست‌بومی گسترده شامل پارک‌های علم و فناوری، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری و کار اشتراکی در کشور وجود دارد.

وی افزود: در دوره کنونی معاونت علمی دیگر چیزی به عنوان صدور مجوز فعالیت برای ایجاد زیرساخت نوآوری از سمت معاونت علمی نداریم. شتابدهنده‌های مختلفی در چند سال اخیر مجوز فعالیت گرفتند و آن‌هایی که از کیفیت عملکرد خوبی برخوردار هستند شامل دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت و اعتباربخشی می‌شوند. تاکنون ۴ مرکز نوآوری گواهی کیفیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری را دریافت کردند. در این دوره معاونت علمی حمایت عمومی ندارد و حمایت‌ها صرفاً به مراکزی داده می‌شود که دارای گواهی اعتباربخشی هستند.

**شرکت‌های دارای گواهی صلاحیت اعتباربخشی تحت حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرد

مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: طبق این دستورالعمل وحدت رویه‌ای در توسعه و ایجاد فضای اشتراکی به وجود آمده است و کسانی که بتوانند گواهی صلاحیت در مراکز هم‌آفرینی و نوآوری و شتابدهنده‌ها را دریافت اخذ کنند. به طور مستقیم دانش‌بنیان محسوب می‌شوند. امروز حمایت‌های معاونت علمی از نظر کمی و تعداد شرکت‌هایی که حمایت‌ها را دریافت می‌کنند کمتر شده ولی از لحاظ حجم حمایت‌ها شرکت‌های برتر تسهیلات قابل توجهی دریافت می‌کنند. از سوی شتابدهنده‌ها از تیم‌های کمتری حمایت می‌کنند ولی حمایت‌ها به نحوی برنامه‌ریزی شده است که هر شتابدهنده در جریان همراهی با استارت‌آپ‌ها تحولی بزرگ را رقم بزند.

**کیفیت شتابدهی و موفقیت استارت‌آپ‌ها، ملاک ارزیابی و دریافت تسهیلات

صدری مهر ادامه داد: اهمیت ویژه‌ای برای تقوبت و حمایت از منتورها درنظر گرفته شده است. بر اساس در دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت و اعتباربخشی شتابدهنده دولتی ندارد و همه شتابدهنده‌ها توسط بخش خصوصی شکل می‌گیرند. برای معاونت علمی اینکه هر شتابدهنده چه می‌خواهد بکند مهم نیست بلکه داشتن برنامه اجرایی اهمیت دارد و در واقع آنچه در فرایند شتابدهی رخ داده است مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: ظرفیت پارک فناوری پردیس به گونه‌ای است که می‌توانند کارگزاران متعددی در سراسر کشور داشته باشد. از این پس بر اساس دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت و اعتباربخشی تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیارد تومان به هر شتابدهنده اختصاص داده می‌شود. امروز فضای کسب و کار اشتراکی در سراسر دنیا و از جمله در ایران رو به رشد است و بخشی از این تغییر به دلیل دگرگون شدن ذائقه استارت‌آپ‌ها در تأمین فضا و نیروی انسانی است. حمایت‌های معاونت علمی طبق دستورالعمل جدید به فضاهای کار اشتراکی نوآور داده می‌شود. فضای کار اشتراکی نوآور فضایی است که حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت خود را به تیم‌های نوآور و فناور اختصاص دهند.

**ظرفیت خالی صنایع بزرگ به گروه‌های فناور اختصاص داده می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: صنعتی‌سازی و تولید و هچنین تجاری‌سازی محصولات موضوعاتی است که بسیاری از فناوران و تولیدکنندگان از عهده آن برنمی‌آید. در این خصوص مراکز هم‌آفرینی موظف به رساندن نمونه‌های اولیه به بازار هستند و صنایعی که خط تولید خالی دارند می‌توانند ظرفیت خود را به گروه‌های فناور اختصاص دهند. در این حوزه حمایت‌های معاونت علمی از صنایع سقفی ندارد و به دنبال این هستیم که از تمام ظرفیت صنایع برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استفاده کنیم. تا کنون بیش از ۴۷۰ توافقنامه همکاری شتابدهی امضا شده است و حدود ۸ صنعت بزرگ نیز برای حضور در مراکز هم‌آفرینی اعلام آمادگی کردند.

در ادامه این مراسم مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس تأکید کرد: آنچه امروز معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال می‌کند ایجاد چارچوب واحد در زمینه ارائه حمایت به بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری است. اکنون ۷۸ شتابدهنده در کشور وجود دارند و آن‌ها که می‌خواهند از حمایت معاونت علمی برخوردار شوند باید کیفیت عملکرد خود را مطابف با دستورالعمل توسعه فعالیت و اعتباربخشی ارتقا دهند. معاونت علمی متولی حمایت از فضاهای کار اشتراکی نیست و صرفاً شتابدهنده‌ها که بستر رشد و موفقیت استارت‌آپ‌ها را فراهم می‌کنند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اعتباربخشی

همچنین مهدی عظیمیان، رئیس مرکز شتابدهی پارک فناوری پردیس عنوان کرد: جریانی که معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال می‌کند ارتقای کیفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری و خلق ارزش است. شرکت‌های زیادی در بیش از یک دهه گذشته شکل گرفته و هم اکنون نیز فعالیت می‌کنند و حالا می‌خواهیم با دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت و اعتباربخشی تحولی را در این مجموعه‌ها رقم بزنیم. مرکز شتابدهی پارک فناوری پردیس از سال ۱۳۹۳ تشکیل شده است و از همان ابتدا برنامه‌ریزی بر مبنای حمایت از جریان کارآفرینی و فضای اشتغال‌زایی در کشور انجام شد.

**منتورها به صورت تخصصی آموزش می‌بینند

رئیس مرکز شتابدهی پارک فناوری پردیس ادامه داد: در حال حاضر فضاهای کار اشتراکی نقش مهمی در توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها دارند. یکی از فعالیت‌های مهم مرکز شتابدهی برگزاری شش دوره پردیس سامیت است. موضوع جدیدی که در سال جاری آغاز کردیم حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است و از این طریق برنامه خوبی برای جذب سرمایه لازم برای استارت‌آپ‌ها داریم. در زمینه آموزش منتورها در حال حاضر با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری همکاری می‌کنیم و می‌خواهیم نقش ویژه‌ای برای توسعه بازار استارت‌آپ‌ها رقم بزنیم.

انتهای پیام/