استقبال دانش بنیان‌های خارجی برای استقرار در پارک بین المللی ایران/ صدور گواهی توانمندی فناورانه در دستور کار است
استقبال دانش بنیان‌های خارجی برای استقرار در پارک بین المللی ایران/ صدور گواهی توانمندی فناورانه در دستور کار است

مجید جوانمرد، معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تیکنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر تعاملات بین المللی بر انجام پروژه ها و فعالیت های فناورانه متمرکز است، گفت: به همین دلیل در سازمان پژوهش ها در حوزه ارتباط با صنعت گواهی […]

مجید جوانمرد، معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تیکنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر تعاملات بین المللی بر انجام پروژه ها و فعالیت های فناورانه متمرکز است، گفت: به همین دلیل در سازمان پژوهش ها در حوزه ارتباط با صنعت گواهی توانمندی فناورانه را صادر می کنیم.

وی افزود: این گواهی ها، شرکت ها را بر اساس توانمندی فناورانه در چهار گرید شامل تولید، انجام کار خلاقانه منجر به تولید دانش، بازار و پرسنل قرار می دهد. در حال حاضر این گواهی برای شرکت های ایرانی به زبان فارسی صادر می شود و البته صدور گواهی به زبان انگلیسی یا عربی برای شرکت های منطقه ای نیز در دستور کار داریم.

جوانمرد ادامه داد: گام اولمان در صدور این گواهی این است که شرکت های ایرانی که به دنبال صادرات تولیدات خود به کشورهای عربی یا دیگر نقاط دنیا هستند، کشور مقصد با گواهی صادره خدمات و تولیدات آنها را به رسیت بشناسد همچنین صدور این گواهی به منزله کیفیت محصولات صادره است. حقیقت امر این است که این گواهی ها روشی برای استاندارد سازی شرکت ها محسب می شود و این موضوع، کار مهمی است که در حوزه بین الملل هدفگذاری کرده ایم. البته در حال پیگیری این موضوع برای کشورهای حوزه اقیانوس هند نیز هستیم.

وی در رابطه با اینکه یکی از اهدافمان برای رفت و آمدهای علمی بین المللی در حوزه فناورانه برگزاری کنفرانس است، خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه چهارمین کنفرانس بین المللی صنایع غذایی در سازمان پژوهش ها برگزار می شود. برای مثال در سفر اخیر وزیر آموزش عالی جمهوری عراق و هیئت همراه نیز در رابطه با حضور دانشمندان عراقی در این کنفرانس همچون سالهای گذشته طرح بحث شد و در این رابطه مذاکراتی انجام شد. در عین حال برای همکاری و انجام طرح ها در دانشگاه های عراق و نیز چاپ مقالات مشترک مذاکره شد. این اهدافمان در دراز مدت است که بتوانیم همکاری های را از پژوهشی صرف به سمت کاربردی سوق دهیم. عین همین بحثی که با عراق پیش بردیم را با کشورهای حوز اقیانوس ند مانند مالزی، تایلند انجام دهیم.

جوانمرد هدف از راه اندازی مرکزی در سازمان پژوهش ها را متمرکز بر راهبرد انتقال فناوری عنوان کرد و گفت: تبادلات نیز علاوه بر انتقال فناوری می تواند به صورت تبادل اساتید، دانشجویان به عنوان سفیران انتقال فناورانه نیز باشد. ظرف ده روز آینده ورکشاپی برای انتقال فناوری به نام بامبو با همکاری سازمان ملل داریم بحث اقتصاد سبز یا استفاده از گیاه بامبو برای حوزه ای مختلف از جمله ساختمان سازی است. هدف این ورکشاپ انتقال فناوری کشورهای موفق در این حوزه است. در تبادلات و انتقال فناوری در حال حاضر این بحث را داریم که حتی به شرکت ای مستقر در آن کشورها یا حتی ورود فناوری از دیگر کشورها یکی از راههای انتقال فناوری برگزاری ورکشاپ ها به صورت حضوری یا مجازی محسوب می شود.

وی افزود: پارک علم و فناوری سازمان پژوهش ها برای جذب کارآفرینان خارجی یا ایرانیان مقیم خارج از کشور، تبدیل به پارک و علم فناوری بین المللی می شود. یکی از اهداف آن نیز استقرار دفاتر شرکت های خارجی در این پارک است. این پارک در اسفندماه پارک افتتاح خواهد شد. به عنوان مثال یک شرکت چینی که در حوزه اکتشاف معدن کار می کند، تمایل خود را برای استقرار یکی از دفاتر خود در همین پارک ابراز کرده است.

جوانمرد در پایان با اشاره به اینکه برنامه آتی سازمان این است که در بحث انتقال علم و فناوری استقرار شرکت های دانش بنیان خارجی را در پارک علم و فناوری بین المللی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران داشته باشیم، خاطرنشان کرد: البته تحریم ها می تواند باعث محدودیت شود و به همین دلیل سعی می کنیم حوزه هایی مانند صنایع غذایی کشاوری و حوزه های کمتر حساسیت زا را در این جا مستقر کنیم. ممکن است بعضی از شرکت ها برای استقرار محدودیت داشته باشند ولی استقبال خواهد شد.

انتهای پیام/