از لزوم تقرب هنرمندان به معنویت تا آمادگی ایجاد مرکزی برای تبیین نقش زنان در سینما + فیلم
از لزوم تقرب هنرمندان به معنویت تا آمادگی ایجاد مرکزی برای تبیین نقش زنان در سینما + فیلم
در آیین اختتامیه نشست‌های تخصصی فیلم حوا بر لزوم تقرب هنرمندان به معنویت تا ضرورت ایجاد یک مرکز برای تبیین نقش زنان در سینما تاکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر تیکنا، آیین اختتامیه نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» پیش از ظهر امروز شنبه ۲۴ تیرماه در دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم بر لزوم تقرب هنرمندان به معنویت تا ضرورت ایجاد یک مرکز برای تبیین نقش زنان در سینما تاکید شد.

**استفاده از جذابیت سینما اقدامی اساسی برای تبیین جایگاه زن و ذوب شدن در آتش عشق الهی است

جمیله علم‌الهدی، دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با سه سوال به طرح بحث پرداخت و گفت: اول اینکه آیا سینما صنعت است یا هنر؟سوال بعدی در رابطه با علم و دانشگاه است اینکه هدف از علم، رفاه و آسایش است یا تیین حقیقت؟ سوال سوم اینکه زنان تولید کننده یا مصرف کننده هستند؟ شاید این سوالات سطحی به نظر برسند اما پاسخ به آنها با چالش بزرگ مواجه است.

علم‌الهدی گفت:۴۰ سال است که چالش های بسیاری در ارتباط با این سه موضوع و سیاستگذاری های مرتبط با آن داریم. علم و علوم انسانی در گذشته هنر شناخته می شد. علوم ریاضی نیز از گذشته علم نامیده می‌شد که امروز صنعت نام دارد. برای مشخص شدن ارتباط بین علم و هنر باید از آیات و سوره ها الهام گرفت سوره مؤمنون یکی از این مستندات است. البته مشکل کلیدی این است که در گذشته معرفت و هنر و فرهنگ و علم در هم تنیده شده بود امروز با تفکیک بین اینها هر کدام در یک مسیری در حرکت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به استعاره ای که در قرآن مکررا به اشاره شده است، گفت: این واژه نازل شدن است مانند نازل شدن وحی و … آهن یکی از آن ابزاری است که نازل شده است و در صنایع مختلف اعم از حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که از آهن بیشتر در جنگ و خونریزی استفاده می‌شود. مولانا در دفتر دوم از استعاره آهن استفاده می کند نور حق را دست نیافتنی می داند اما آهن را ابزاری برای دستیابی به نور حق می داند. به تعبیر او نور حق ۷۰۰ حجاب دارد. کشف نور حق، متضمن در آتش رفتن است که تنها فلزی که در اتش ذوب می شود، آهن است. کار آهن واسطه گری است‌. آهن استعاره از دل است که باید در آتش عشق الهی ذوب شود تا به کمال برسد.

علم‌الهدی ادامه داد: سوالات بسیاری در این میان مطرح می شود اینکه هنرمندان ما تا چه میزان دل به مهر خدا می سپارند، آیا سینما توان دارد که دل های سینماگران را متصل به نور خدا کند؟ به نظر می رسد هنر از معنا تخلیه شده است. مولانایی در عصر جدید نیست و غریب و بعید است امروزه چنین عرفایی در جامعه ما ظهور کنند.
شاید درشرایط امروز امکان حدوث چنین چیزی محال بوده باشد اما در ایران اسلامی امروز چنین چیزی ممکن است در ایران دل هایی همچون آهن را با وجود آورده است. قرآن برای حضرت آدم همراهی چون حوا قرار داده است.

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زنان و بانوان بسیاری در تاریخ نقش آهن را که تعبیری از دل است به عنوان ابزاری برای ذوب شدن در عشق الهی ایفا کردند و با فداکاری برای نوع بشر، در آتش عشق الهی ذوب شدند.

وی افزود: تا امروز نه دانشگاهیان و نه سینماگران نقش واقعی این زنان را تبیین نکرده یا به تصویر نکشیدند. در دانشگاه ها، جامعه و سینما بیش از تولید کنندگی، متوجه مصرف کنندگی هستیم. این نه تنها خشونت علیه زنان و مردان و خانواده است، باعث دوری از معنویت و فقط مصرف کننده شدن، می‌شود.

علم الهدی اظهار کرد: امروز سینما نقش بزرگی در تعلیم و تربیت دختران و پسران ما دارد و در کنار آن دانشگاه نیز نقش تعیین کننده در هویت آنان دارد. سوال این است که سینما صنعت است یا هنر و دارای هنرمند است یا بازیگر؟ برای اینکه هنرمندان به معنویت نزدیک شوند باید از جذابیت این هنر استفاده شود، در این راستا باید اقدامات اساسی تر برای تبیین جایگاه زن صورت گیرد.

**آمادگی دانشگاه تهران برای ایجاد مرکزی در تبیین نقش زنان در سینما

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم با بیان اینکه با نگاه ویژه ای بحث مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه تهران پیگیری می شود، گفت: دانشگاه اثرگذار ارتباط خود را با توده مردم برقرار می کند و علم را اجتماعی می کند. یکی از حوزه هایی که علم جامعه را درگیر می کند، سینما است.

وی با تاکید بر اینکه به فرموده مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب؛ از هنر باید برای ایجاد زبان مفاهمه به عنوان مشترک ترین زبان برای برقراری تعامل و انتقال پیام انقلاب استفاده کرد، افزود: آنچه بدخواهان انقلاب از آزادی زن می خواهند با آزادی زنان در آموزه های دینی و انقلاب ما تفاوت اساسی دارد و دشمنان می خواهند نظام مقدس اسلامی و اسلام را به چالش بکشند.

وی افزود: یکی از راه های مقابله با این بدخواهی و شناخت پروپاگاندای غرب؛ توسط رسانه، سینما و جایگاه زن در سینما است. از آنجا که سینما یک صنعت وارداتی است و با توجه به مقوله تاخر فرهنگی نتوانستیم به تناسب فناوری آن که به جامعه وارد شد، هنجار و فرهنگ جامعه را در آن ببینیم و عملکرد ما در این خصوص موفقیت آمیز نبود و نیست.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آیا زن در سینمای ایران کارکرد مثبتی برای فرهنگ اسلامی ایفا می کند، گفت: اثرگذاری ما در استفاده از سینما و فیلم سازی در حوزه زنان بسیار ضعیف بوده است. اسلام به زنان اهمیت ویژه ای می دهد و باید این موضوع را در سینما مورد توجه قرار دهیم. معاندین تلاش می کنند چهره زن در دیدگاه اسلام و قرآن را دگرگون جلوه دهند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه برای تبیین واقعیت جایگاه زنان در جامعه باید از زبان هنر استفاده کرد، خاطرنشان کرد: نقش زنان در سینما باید در دوره‌های رسمی و غیررسمی تعریف شود در این راستا آمادگی راه اندازی مرکزی با مشارکت وزارت ارشاد داریم.

 

به گزارش تیکنا، نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با هدف تقویت گفتمان رسانه‌ای زن و خانواده‌محور در ۲ بخش ملی و بین‌المللی در قالب‌های فیلم بلند سینمایی، فیلم کوتاه داستانی، مستند، عکس و بخش آثار مردمی درباره زنان موفق از ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و میزبان شرکت‌کنندگان و متقاضیانی از ایران و سراسر جهان بود.

بخش علمی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا نیز با محوریت دانشگاهیان و در قالب نشست‌های تخصصی با عناوین «زنان، فمینیسم و سینمای ایران»، «تصویر زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی»، «سیاست خانواده در جوامع اسلامی»، «خانواده و تحولات دنیای مدرن»، «جنسیت در اندیشه متفکران مسلمان» و «رسانه‌های تصویری و مناقشات گفتمانی حوزه زن» از ۱۷ تیر در دانشگاه تهران برگزار شد.

گفتنی است، نشست‌های بخش علمی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با همکاری مشترک بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و پردیس البرز دانشگاه تهران اجرا شد.