از ضرورت تربیت استاد تراز انقلاب تا نقش آفرینی اساتید بسیجی در حوزه علمی و فناوری
از ضرورت تربیت استاد تراز انقلاب تا نقش آفرینی اساتید بسیجی در حوزه علمی و فناوری

به گزارش تیکنا، آیین اختتامیه اولین جشنواره علمی شهید چمران با حضور قائم مقام وزیر علوم، دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ‌معاون علوم ستاد کل نیروهای مسلح، جانشین سازمان بسیج مستضعفین، رییس شورای اسلامی شهر تهران و معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران در سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه […]

به گزارش تیکنا، آیین اختتامیه اولین جشنواره علمی شهید چمران با حضور قائم مقام وزیر علوم، دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ‌معاون علوم ستاد کل نیروهای مسلح، جانشین سازمان بسیج مستضعفین، رییس شورای اسلامی شهر تهران و معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران در سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

**مردانی: اقداماتی برای نقش‌آفرینی اساتید بسیجی در حوزه علمی و فناوری در حال اجراست

محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و رئیس اولین جشنواره علمی شهید چمران در اختتامیه این جشنواره، اظهار داشت: پیشرفت‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف را مدیون شهدا هستیم.

وی با تأکید بر اینکه بسیج اساتید به دنبال ایفای نقش مؤثر در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تربیت اساتید تراز انقلاب اسلامی و شهید چمران است، گفت: در همین راستا و در دانشگاه‌ها، برنامه‌های مختلفی با همکاری وزارت علوم در حال اجراست.

رئیس سازمان بسیج اساتید افزود: یکی از ابعاد نقش‌آفرینی اساتید بسیجی، در حوزه علمی و فناوری است که برای رسیدن به این مهم اقداماتی گام‌ به گام و در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حال اجراست.

وی با اشاره به اولین جشنواره علمی شهید چمران خاطرنشان کرد که یکی از اهداف این جشنواره شناسایی تلاش‌های علمی اساتید بسیجی به‌منظور رفع نیاز‌های کشور در راستانی حمکرانی کشور است.

مردانی اظهار داشت: تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به خصوص در حوزه علم و پژوهش از دیگر اهداف مهم این‌ جشنواره است.

رئیس اولین جشنواره علمی شهید چمران بیان کرد: محور‌های این جشنواره در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، هنری و… در زمینه‌های علوم انسانی و هنر، علوم فنی و مهندسی، و علوم پایه و کشاورزی است.

وی گفت: در این جشنواره تمامی اساتید و مدرسان مراکز  دانشگاهی و پژوهشی می‌توانستند در ۱۲ موضوع کسب و کار نوآور و کارآفرین، کتاب، مقاله، طرح پژوهشی و فناورانه، داوری و نظارت علمی، مسئولیت‌پذیری علمی، بسته سیاسی، کرسی مناظره، نقد و نظریه‌پردازی، نمایشگاه علمی، بازدید و اردوی علمی و جهادی، مسئولیت‌پذیری علمی، راهنمایی و مشاوره رساله و پایان‌نامه و… آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۱۱۲ اثر در دو بخش استانی و ملی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، افزود: ۳۸۴ اثر برگزیده معرفی شدند که از این میان، ۳۹ اثر برگزیده شدند و امروز مورد تقدیر خواهند شد.

مردانی با اشاره به اینکه نام‌گذاری این جشنواره به نام شهید چمران نشان‌دهنده این است که این شهید عزیز، الگوی تراز یک استاد بسیجی است، گفت: این استاد والامقام با تراز علمی بالا در یکی از به‌نام‌ترین دانشگاه‌های دنیا موفق به کرسی استادی می‌شود، اما به تمامی این‌ها پشت پا می‌زند و در زمانی که کشور به ایشان نیاز دارد، وارد میدان‌های جنگ می‌شود و از کیان کشور دفاع می‌کند.

**حجت‌الاسلام‌ خسروپناه: در حل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی‌ دچار ضعف علمی هستیم
حجت‌الاسلام‌ عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه اولین جشنواره علمی شهید چمران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه شهید چمران الگوی بسیاری از اساتید کشور است، اظهار داشت: شهید چمران شخصیتی بی‌نظیر است و باید راه این استاد والامقام‌ را برای اساتید جوان تبیین کنیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: شهید چمران علوم انسانی را می‌شناخت و با یک‌ نگاه جامع به مسائل می‌نگریست؛ یکی از ویژگی‌های بارز شهید چمران حل مسئله بود و همگان دیدیم که در لبنان، پاوه و میدان‌های جنگ چه‌ اقداماتی انجام داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز با چالش‌ها و آسیب‌هایی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هستیم، افزود: امروز اساتید بسیجی باید در حوزه فرهنگی و اجتماعی مسئله‌شناسی کنند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها بتوانند مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

وی اظهار داشت: علی‌رغم تمامی ظرفیت‌هایی که در دانشگاه و مراکز پژوهشی داریم در حوزه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دچار ضعف شدید علمی هستیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه امروز فناوری‌های اجتماعی یکی از راه‌های برطرف کرن آسیب‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه از بکارگیری فناور‌های اجتماعی برای حل مشکلات، غافل شدیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید در حوزه تولید به حکمرانی تولید توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: نهاد‌های متولی با توجه به اقدامات دشمنان باید با هم‌افزایی به موضوع تولید و مجموعه‌های تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

**حجت الاسلام رستمی: جهاد علمی راه حل بخشی از مشکلات و چالش‌های امروز کشور است

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با اشاره به اینکه باید با بازخوانی وصیت‌نامه شهدا جهت‌ها را به درستی انتخاب کنیم، اظهار داشت: شهید چمران شخصیتی است که جهت علمی و معرفتی دارد و می‌توانند الگویی برای اساتید ما باشد.

وی گفت: امروز اهدافی داریم که باید با شتاب و جهش علمی به آن‌ها برسیم و چالش‌هایی که وجود دارد را برطرف کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: باید با شناخت عرصه و نیاز‌ها وارد میدان شویم و جهاد علمی بخشی از مشکلات و چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم را برطرف کنیم.

وی گفت: انتظار از بسیج اساتید این است عالی‌ترین جهاد علمی را به کار ببرند و همه ظرفیت‌ها را برای رسیدن به قله‌های پیشرفت جهت دهند.

**چمران: از ظرفیت اساتید برای مقابله با توطئه‌ دشمنان استفاده شود

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت تدوین روش‌های علمی شهید چمران در دفاع مقدس و اجرای آن، گفت: اساتید ما ظرفیت‌های فراوانی دارند و ما می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم و نقشه‌های دشمن در حوزه‌های مختلف را خنثی کنیم.

وی با بیان اینکه رشد علمی ما امروز در جهان از جایگاه والایی برخوردار است، اظهار داشت: امروز قدرت و توان در بازداندگی نظامی و در دیگر جهات بر مبنای رشد علمی است.

چمران با اشاره یه جایگاه شهید چمران گفت: این شهید والامقام پس از اینکه احساس نیاز کرد باید در مقابل استکبار ایستادگی کند دو سال در مصر آموزش نظامی دید. پس از دوره آموزشی شهید چمران به جنوب لبنان رفت و اقدام‌یه مقابله با استکبار جهانی کرد.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید چمران به ایران آمد، گفت: پس از اینکه جنگ شروع شد شهید چمران وارد جنگ شد و ستاد جنگ‌های نامنظم را در کنار رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل داد. با توجه به کمبود ادوات نظامی و قدرت زرهی دشمن، شهید چمران با تدوین و اجرای روشی علمی در جنگ موفق شد دشمن را زمین‌گیر کند و همان روش‌ها باعث شد حصر سوسنگرد شکسته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به کمبود‌ها به پیشنهاد شهید چمران جنگ آب ایجاد شد و برای مقابله با حرکت دشمن، آب را رها کردیم تا تجهیزات و نیرو‌های دشمن زمین‌گیر شود.

وی گفت: اساتید ما ظرفیت‌های فراوانی دارند و ما می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم و نقشه‌های دشمن در حوزه‌های مختلف را خنثی کنیم.

چمران با اشاره به رزمایش پدافند هوایی در کشور افزود: در دوران دفاع مقدس جنگنده‌های عراقی با ورود به آسمان ایران اقدام به موشک‌باران شهر‌ها می‌کردند و اهمیتی نداشت که این موشک‌ها به کدام ساختمان و منطقه اصابت می‌کند و ما متاسفانه نمی‌توانستیم با این تجاوز مقابله کنیم و علت آن نبود سیستم‌های پدافندی در ردیابی و مقابله بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ریشه این محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که علیه ایران در دستیابی به سلاح در مقابله با تجاوز عراق بود موجب شد تا امام راحل به‌عنوان مبنا شعار ما می‌توانیم را اعلام کند تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی بتوانیم با اتکا به دانش بومی در مقابله با هرگونه تهدیدی پاسخ قاطع بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه امامین انقلاب این شعار را با جدیت دنبال کردند، اظهار داشت: موفقیت‌ها و پیشرفت‌های امروز ما در حوزه دفاعی حاصل دستاورد‌های فناورانه به‌روز ایران در این حوزه است که ریشه و مبنای آن «ما می‌توانیم» بود.

چمران خاطرنشان کرد: امروز ما مقتدرانه می‌توانیم از مرز‌های هوایی، زمینی و آبی کشور به بهترین شکل دفاع کنیم.

انتهای پیام/