ارتقای بهره‌وری؛ کلید حل بسیاری از مشکلات کشور/ بدون توجه صنایع به تحقیق و توسعه مشکل ناترازی انرژی حل نمی‌شود
ارتقای بهره‌وری؛ کلید حل بسیاری از مشکلات کشور/ بدون توجه صنایع به تحقیق و توسعه مشکل ناترازی انرژی حل نمی‌شود
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: مادامی که توجه صنایع به تحقیق توسعه نباشد نمی‌توان ناترازی مصرف انرژی در کشور را برطرف کرد. برای اینکه بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای بهره‌وری اتفاق بیوفتد لازم نیست الزاما از دولت شروع کنیم بلکه بابد یارانه انرژی به مصرف کننده اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه انرژی ظهر امروز در سازمان ملی بهره‌وری برگزار شد، اظهار کرد: قبل از اینکه شروع به توسعه زیرساخت‌ها تولید انرژی کنیم باید هدر رفت‌ها را برطرف کنیم. کشور‌ در مسیر توسعه فناوری مجبور است در زمینه افزایش مصرف انرژی حرکت کند و نیاز مردم‌ به مصرف انرژی هر روز در حال افزایش است.

وی افزود: یکی از ملاک‌های پیشرفت کشور افزایش نیاز به مصرف انرژی است ولی این میزان مصرف از انرژی نباید با هدر رفت بیشتر همراه باشد. امروز ۳۰ درصد مصرف انرژی مربوط به بخش خانگی است و بیش از ۷۰ درصد مربوط به صنایع است لذا ارتقای بهره‌وری در هرکدام از این دو بخش نه تنها اهمیت دارد بلکه ضروری است. در برخی جاها اگر جلو تخلف در مصرف انرژی را بگیریم صدای بسیاری از ذی‌نفعان درمی‌آید و نمی‌توان جلوی هدر رفت انرژی را گرفت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بیان کرد: اگر بخواهیم بهره‌وری را در حوزه انرژی ارتقا دهیم باید بازی جدیدی را تعریف کنیم و باید به این موضوع توجه کرد که در این بازی نمی‌توان همه ذی‌نفعان کنونی را کنار زد بلکه باید نقش جدیدی برای آن‌ها در نظر گرفت. به عنوان مثال طرح‌های تشویقی می‌تواند تاثیر مثبتی بر میزان مصرف انرژی در کشور داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: قوانین خوبی در زمینه تولید و مصرف انرژی در کشور داریم ولی جایگاه مناسبی برای بازیگران و ذی‌نفعان در نظر کشور نشده است و در نتیجه نمی‌توان ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی را کاهش داد. یکی از وظایف مهم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری استفاده‌ از ظرفیت نخبگانی در زمینه ارتقای بهره‌وری است.

وی عنوان کرد: اضافه کردن ابزارها و فناوری‌های کاربردی به صنایع و شرکت‌های بزرگ باعث بهینه‌سازی بازار مصرف انرژی در کشور می‌شود. مادامی که توجه صنایع به تحقیق توسعه نباشد نمی‌توان ناترازی مصرف انرژی در کشور را برطرف کرد. برای اینکه بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای بهره‌وری اتفاق بیوفتد لازم نیست الزاما از دولت شروع کنیم بلکه بابد یارانه انرژی به مصرف کننده اختصاص یابد. در واقع یارانه نباید به کسی که واردکننده است اختصاص یابد بلکه باید به دست مصرف کننده برسد. در این شرایط دست مردم باز است و می‌توانند از میان کالاهای کالا ایرانی و خارجی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. ما نیازمند اصلاح حکمرانی حوزه اقتصادی هستیم. بهره‌وری موضوعی است که با حل آن بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

انتهای پیام/