آموزش عالی اخلاقیِ هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد/ لزوم تدوین دستور العملی برای آموزش هوشمند
آموزش عالی اخلاقیِ هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد/ لزوم تدوین دستور العملی برای آموزش هوشمند
زلفی گل با اشاره به بحث اخلاق علمی و اینکه ارتباطش با آموزش علمی چگونه باید باشد، گفت: آموزش عالی اخلاقیِ هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری اطلاعات تیکنا، به گزارش خبرنگار گروه فناوری اطلاعات تیکنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در نخستین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مدیران آپای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری با شعار “آموزش عالی هوشمند” که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است، گفت: آموزش عالی اخلاقیِ هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد.

ابراز امیدواری کرد: اطلاعاتی که امروز عرضه می‌شود در افزایش بهره وری حوزه فناوری اطلاعات مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌ها موثر باشد.

وی افزود: واقعیت این است که نسل های قبل از ما اینهمه تغییرات را در عمر خود تجربه نمی کردند اما ما نسلی هستیم که تغییرات بسیاری را به چشم دیده ایم. از عرضه مقالات برای مجلاات که باید آنرا پست می‌کردیم و بعد از ارزیابی اولیه مجددا به دانشجو برمی‌گشت تا روی آن اصلاحات انجام دهد و مجددا برای داوری و ارزیابی به مجلات پست می‌شد.

زلفی گل گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در حال حاضر ارزش علم و فناوری را می‌دانیم. در حال حاضر در کمترین زمان ممکن این ارسال را انجام می‌دهیم.
در گذشته برای به دست آوردن پیشینه یک تحقیق باید به کتابخانه مراجعه می‌کردیم در حال حاضر با وصل شدن به پایگاه‌های علنی در کمترین زمان ممکن اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: امروزه اقلیم زیست اجتماعی در دستگاه‌های مختلف تعییر کرده است. اقلیم علمی، آموزشی سیاسی، اجتماعی و … کاملا تغییر کرده است. تغییر اقلیم‌ها را باید پذیرفته و مدیریت کرده و با سلیقه خودمان بومی کنیم.
در آموزش عالی به دلیل اینکه آموزش استاد، کارمند و … خودش را باید با تغییرات سریع آموزش مجازی و ابزار دیجیتالی و هوش مصنوعی وفق دهد. اگر اینکار را نکنیم کنار گذاشته می‌شویم.

وی ادامه داد: امروز فضای مجازی یک حقیقت قابل انکار است نمی توانیم هوش مصنوعی و آموزش مجازی را نادیده بگیریم نسل جوان ما را کنار می‌گذارد و اثربخشی ما از بین می رود. مدیران تغییر اقلیم را بومی کنیم و به افراد بقبولانیم که خود را با آن تطبیق دهند.

زلفی گل گفت: برای زیست مجازی باید فکر کنیم همان‌طور که برای تامین امنیت فضای حقیقی برنامه داریم برای تامین امنیت فضای مجازی نیز باید امنیت ایجاد کنیم. اگر قانون مدیریت داده را اجرا کنیم برای امنیت آن نیز باید فکر کنیم. چون بحث زندگی خصوصی افراد در آنجا مطرح می‌شود.

وی افزود: وقتی استفاده از آموزش هوشمند که جزو برنامه‌های آموزش عالی است شیوه عملکردی متفاوت باید در پیش بگیریم. اگر بنا باشد شیوه سنتی را همچنان در پیش بگیرم و دانشجو سر کلاس حاضر شود و استاد فقط اطلاعات را منتقل کند دانشجو از دانشگاه بی نیاز خواهد بود باید از طرفیت هوش مصنوعی در کنار شیوه سنتی قرار بگیرد. و استاد باید فقط تعیین کننده سمت و سو داشته باشد. نفش استاد باید پالایشی و پویشی باشد و آموزش را باید به سمت هوشمندی ببریم و برای چرخه آموزش از آن استفاده کنیم.

زلفی گل گفت: آموزش عالی باید برای آموزش هوشمند هزینه کند زیرا باعث عمق و شتاب بیشتری در آموزش می‌شود. نباید آموزش را فدای پژوهش کنیم باید آموزش ما پژوهش محور و پژوهش ما آموزش محور باشد.

وی افزود: در مقطع کارشناسی پژوهش را آموزش دهد. ما می‌خواهیم از پایان نامه هاو رساله ها شیوه پژوهش، استخراج و کشف داده، کشف روش‌های جدید را به دانشجویان آموزش دهیم. در آموزش هوشمند باید پژوهش آموزش محور و آموزش پژوهش محور شود با توجه به توسعه جدی هوش مصنوعی باید آموزش را به این سمت ببریم. بدانیم استخراج داده و کشف داده‌های جدید … باید به صورت عملی تجربه شود.

زلفی گل گفت: بحث نیاز آفرینی در آموزش عالی یک واقعیت است یعنی در آموزش عالی باید پیش بینی کنیم نیازمند چه فعالیت‌ها و زیر ساخت ها برای آموزش هستیم و باید ایجاد شود.

وی افزود: نکته دیگر این است که با نسل جوان و دانشجویانی سروکار داریم که تغییرات بسیاری را تجربه کردند باید باور داشته باشیم که دسترسی این قشر به اطلاعات ساده شده است و آموزش به چنین نسلی سخت است. و یک استاد دانشگاه در بازآموزی و دوزآمد کردن اطلاعات جدید جدی باشد. نمی‌توانیم سرفصل ها را مطابق تغییرات و نیازهای روز و مشاغل آینده و آینده مشاغل بازنگری نکنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: برای موفقیت در اینکار باید از بدنه فرهیخته جامعه دانشگاهی در روزآمد کردن شیوه و محتوای آموزش کمک بگیریم. باید دوره‌های جدید آموزشی برای استادان برگزار شود. وظیفه ما در آموزش عالی برای روزآمد شون وطیفه جدی است.

وی افزود: نکته بعدی اینکه توسعه با توصیه ممکن نمی‌شود هر توسعه ای از مسیر قانون میسر می‌شود پیشنهادم این است که با فکر تدوین دستور العملی برای آموزش هوشمند باشید باید ها و نبایدها، پیامدها، آموزش هوشمند چرا و چگونه؟ تدوین و مصوب کنید.

زلفی گل گفت: امروز استفاده از شیوه‌های پیشرفته آموزشی چون متاورس و … که به صورت خودکار اطلاعات را جمع آوری و تحلیل می کنند چگونه نظام مند شود. بحث اخلاق علمی و ارتباطش با آموزش علمی چگونه باید باشد؟ باید قانون داشته باشیم در تدوین داده، تجمیع داده و … چه چیزهایی باید بحث مالکیت فکری چه می‌شود و … آموزش عالی اخلاقیِ هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد. امروز کشور گشایی از طریق علم و فناوری صورت می‌گیرد. امروزه قدرت نرم از طریق تولید علم و فناوری صورت می‌گیرد.