آمادگی سازمان انرژی اتمی ایران برای عرضه شتابدهنده صنعتی با امکان پذیری پشتیبانی فنی
آمادگی سازمان انرژی اتمی ایران برای عرضه شتابدهنده صنعتی با امکان پذیری پشتیبانی فنی
سازمان انرژی اتمی ایران، تولید بومی شتابدهنده ای یک مگا الکترون ولت با توان 25 کیلو وات که تست پایداری قابل قبولی را داشته، آغاز کرده است و برای عرضه آن به صنایع مختلف با قیمت و کیفیتی قابل رقابت با نمونه خارجی با پشتیبانی فنی اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری پیشرفته تیکنا، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران با محوریت مرکز فناوری و نوآوری رسا روز سه شنبه ۲۸ شهریورماه با برگزاری یک نشست تخصصی، میزبان جمعی از مدیران توانمند و کارشناسان ارشد صنایع سیم و کابل و لاستیک سازی اعم از کویر تایر، بارز، مرکز تحقیقات صنایع لاستیک، اتحادیه تولیدکنندگان سیم و کابل و نیز شرکت های مختلف تولید کننده سیم و کابل شامل سیم و کابل ابهر، ماهان و نیز البرز بود.

هدف از برگزاری این رویداد، معرفی توانمندی‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در ارائه خدمات پرتودهی به این صنایع بود. معرفی یکی از دستاوردهای مهم پژوهشگاه که مراحل پایانی ساخت را می گذارند بخش اصلی این رویداد بود. این دستاورد، یک شتابدهنده صنعتی الکترواستاتیک است که در حال حاضر بر اساس سیاست‌های سازمان انرژی اتمی ایران، ظرفیت عرضه این محصول متناسب با نیاز بازار و صنعت وجود دارد.

در ابتدای این نشست دکتر حمید راشدی، رئیس مرکز فناوری و نوآوری رسا، توضیحاتی در خصوص سازوکار این مرکزارائه کرد. در ادامه نیز یکی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران در رابطه با کاربرد پرتوها در صنعت سیم، کابل و لاستیک سازی و دستاورد پژوهشگاه به ارائه مباحث کاربردی پرداخت.

وی افزود: شتابدهنده های صنعتی به طور کلی در بازه انرژی ۵۰۰ کیلو الکترون ولت تا ۳ مگا الکترون ولت به کار می روند و انواع و مدل های مختلفی دارند. محصول پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای به سفارش «شرکت توسعه کاربرد پرتوها»، طراحی و تولید شده است.

کارشناس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این یک شتابدهنده یک مگا الکترون ولت با توان ۲۵ کیلو وات، از نوع الکترواستاتیک با تغذیه موازی، پایداری و راندمان بسیار بالا، مصرف کمتر و ۷۰ درصد قیمت پایین تر نسبت به مشابه خارجی است. در کنار آن ویژگی متمایز این شتابدهنده، پشتیبانی فنی آن از سوی سازمان انرژی اتمی ایران است که تمامی نگرانی صنایع اعم از سیم و کابل، لاستیک سازی و نیز پلیمر را در خصوص پشتیبانی آن رفع می کند و در ادامه، کشور را از واردات آن بی نیاز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همچنین تفاهم نامه مرکز رسا با طرف های خارجی برای گسترش فناوری های هسته ای تحت لایسنس دنبال می شود و در این راستا مرکز رسا به زودی میزبان تیم های بین المللی خواهد بود.

در پایان این نشست، چالش های توسعه این حوزه صنعتی اعم از ابهام در بازگشت سرمایه اقتصادی و زودهنگام، ابهام در ایمنی پرتویی، ابهام در امکان پذیری پشتیبانی فنی در استفاده از این فناوری، قیمت بالای تمام شده این تجهیزات و غیره مورد بحث و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

راهکارهای مطلوبی نیز مانند ارائه سمینارهای بیشتر برای کاهش نگرانی صنایع از سوی سازمان انرژی اتمی ایران و نیز پیگیری برآیند تولید و بومی سازی محصولات با قیمت های به مراتب کمتر از نمونه های خارجی از سوی سازمان توسط شرکت کنندگان مطرح شد.

بازدید از شتابدهنده داینامیک بومی سازمان انرژی اتمی ایران که زمینه ساز کاربرد بیشتر پرتوها در صنایع است، بخش پایانی این رویداد یک روزه بود.

گفتنی است، مرکز فناوری و نوآوری رسا به عنوان نخستین و تنها مرکز فناوری و نوآوری سازمان انرژی اتمی ایران، با هدف تسهیل، شتابدهی و تجاری‌سازی شرکت‌ها و تیم‌های دانش بنیان و فناور در زیست بوم صنعت هسته‌ای فعالیت میکند.

انتهای پیام/