۱۲۴۹هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد
۱۲۴۹هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

به گزارش تیکنا، حسینعلی رمرودی در گفت‌وگویی اظهار داشت: ۴۹ هزار و ۱۲۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان تا کنون به سامانه‌های نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای، تیپ و آبیاری کم فشار تجهیز شده که زمینه صرفه جویی بیش از ۲۶۸ میلیون مکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است. وی بیان کرد: […]

به گزارش تیکنا، حسینعلی رمرودی در گفت‌وگویی اظهار داشت: ۴۹ هزار و ۱۲۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان تا کنون به سامانه‌های نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای، تیپ و آبیاری کم فشار تجهیز شده که زمینه صرفه جویی بیش از ۲۶۸ میلیون مکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با میانگین بارش سالانه ١٠٠ میلی‌متر، جزو استان‌های کم بارش محسوب می‌شود و به منظور بهره‌وری مناسب از آب موجود منابع آبی، بهره‌گیری از سامانه‌های مدرن برای آبیاری مزارع و باغات کشاورزان ضروری وحیاتی است.

سرپرست مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هیج محدودیتی در این استان وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

وی افزود: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی آبیاری نوین نام نویسی‌تا نسبت به اجرای سامانه برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

رمرودی اظهارداشت: سیستان وبلوچستان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار داردکه بکارگیری سامانه‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

گفتنی است، هم‌اینک مجموع اراضی کشاورزی و باغی این استان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.

سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می‌کند.