«کاشف»؛ نرم‌افزارِ تشخیص تداخل‌ فرکانسی در شبکه تلفن همراه
«کاشف»؛ نرم‌افزارِ تشخیص تداخل‌ فرکانسی در شبکه تلفن همراه
یک محقق حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و برگزیده سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی موفق به توسعه نرم‌افزاری به نام «کاشف» شد که تداخل‌های فرکانسی را در شبکه تلفن همراه پایش و منبع آن را شناسایی می‌کند.

به گزارش گروه فناوری اطلاعات تیکنا، یکی از مشکلاتی که ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه و اینترنت با آن رو به رو هستند، موضوع تداخلات فرکانسی است که موجب می‌شود کیفیت شبکه به‌شدت پایین آمده و در نتیجه باعث کاهش رضایت مشترکان شود.

عباس آذری یک محقق حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات و برگزیده رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات است که همراه با شماری از محققان این حوزه توانسته است نرم‌افزار هوشمندی به نام کاشف را طراحی کند و توسعه دهد. این نرم‌افزار هوشمند تحت وب با استفاده از شاخص‌های کیفی شبکه‌ای تلفن همراه و بدون تحمیل هیچ سخت‌افزار جدیدی به شبکه، موقعیت مکانی منابع تداخل فرکانسی را روی نقشه نمایش می‌دهد.

وی در گفت‌وگویی در مورد اهمیت این سامانه اظهار داشت: سامانه کاشف برای تثبیت موقعیت تداخلات خارجی در شبکه تلفن همراه است. این طرح بعد از حدود پنج سال پژوهش توسعه یافته است تا کیفیت شبکه تلفن همراه را برای شهروندان ارتقا دهیم.

این فناور افزود: با توجه به اینکه ارتباطات اکنون به یکی از عوامل مهم و بخش جدایی‌ناپذیری در زندگی ما تبدیل شده است و کیفیت شبکه تلفن همراه بسیار در ارتباطات موثر است، دغدغه‌ای وجود داشت که تداخلات فرکانسی بسیار گسترده شده است و شهروندان برای کیفیت ارتباطات و حتی اینترنت با دشواری روبرو هستند. بنابراین سامانه کاشف را طراحی کردیم تا در زمان بسیار کم بتوانیم مشکلات شبکه را شناسایی کرده، نوع مشکل را تشخیص داده و آن را حل کنیم.

پایش مستمر شبکه تلفن همراه

آذری گفت: این نرم‌افزار ضمن پایش مستمر شبکه در سرعت‌بخشی به کشف عامل تداخل فرکانسی بسیار موثر بوده است و این امر پایش فرکانسی شبکه تلفن همراه در کل کشور را به صورت تشخیص هدفمند، محدوده منابع مزاحم تداخل فرکانسی را در زمان کمتری امکان پذیر می سازد.

برای انتقال از یک مکان به مکان دیگر ممکن است بی نهایت مسیر وجود داشته باشد، ولی برای پیمودن بهینه این مسیر از حیث زمانی و مادی نیازمند بهره برداری از ابزار متناسب است. بنابراین استفاده از نرم افزار کاشف کوتاه ترین و سریع ترین راه ممکن برای کشف و تخمین مکان عامل تداخل فرکانسی را میسر می کتد.
وی ادامه داد: نرم افزار کاشف یک ابزار نرم افزاری هوشمند تحت وب است که برای نظارت بر طیف فرکانس در شبکه‌های سلولی (شبکه‌های موبایل) با استفاده از داده‌کاوی مکان مبنا توسعه یافته است.

این برگزیده سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی افزود: این روشی است برای داده کاوی مکانی از طریق تلفیق داده‌های مرتبط با طیف فرکانس استخراج شده از سامانه های پشتیبان عملکرد شبکه سیار (OSS) و اطلاعات فیزیکی سایت‌های مخابراتی در بازه زمانی کوتاه به صورت مداوم و کاربرپسند روی نقشه که هدف آن تشخیص عوامل اختلالات فرکانسی در شبکه های موبایل است.

آذری به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش آسیب‌های ناشی از عوامل تداخل در شبکه کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه‌های جانبی و تنظیم کیفیت پوشش در سطح استاندارد بر اساس داده‌کاوی نام برد.

وی در مورد مشکلات پژوهش نیز گفت: کار تحقیقاتی و پژوهشی با مشکلات زیادی روبرو است و باید صبر داشت. این نرم افزار از یک سال قبل در همراه اول استفاده می‌شود.

جشنواره خوارزمی در یک نگاه

جشنواره خوارزمی که در سال ۱۳۶۶ بنیان نهاده شد، اکنون باسابقه‌ترین جشنواره علمی جمهوری اسلامی ایران است و جامعه برگزیدگان این جشنواره به اجتماعی چند هزارنفره می‌رسد. این جایزه به‌تدریج تکامل یافت و جشنواره جوان خوارزمی نیز در سال ۱۳۷۸ به آن اضافه شد.

اولین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی نیز سال گذشته به دیگر بخش‌های این جشنواره پیوست و این زنجیره را کامل کرد. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، متولی برگزاری جشنواره‌های خوارزمی است و اعضای هیات‌علمی این سازمان در قالب گروه‌های مختلف تخصصی داوری اولیه را برعهده دارند.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی در چهار محور اصلی پژوهش‌های بنیادی، طرح‌های کاربردی، طرح‌های توسعه‌ای، نوآوری و فناوری و ابتکار و در ۱۸ گروه تخصصی شامل زیست فناوری، امنیت غذایی، بحران آب و کشاورزی و منابع طبیعی، صنایع و مدیریت هوشمند فناوری، مواد، متالوژی، نانو فناوری، فناوری اطلاعات، عمران، معماری و شهرسازی، هوافضا، هنر، فناوری های شیمیایی، هوش محاسباتی و فناوری کوانتوم، مکانیک، برق و کامپیوتر و طرح موفق در تولید ملی پذیرای آثار برتر است.

بر اساس آمار دبیرخانه این جشنواره، امسال در مجموع ۱۴۰۵ طرح به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۴۸۰ طرح از ۴۷ کشور خارجی بود و پس از بررسی‌ها ۱۲ طرح در جشنواره بین‌المللی خوارزمی برگزیده شد و از این تعداد چهار طرح از کشورهای جمهوری آفریقای جنوبی، جمهوری فدرال آلمان، جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی پاکستان بودند. مبلغ جایزه امسال ۱۰ برابر شده و برای برگزیدگان ایرانی یک میلیارد تومان و برای برگزیدگان خارجی ۲۰ هزار دلار بود.

آیین اختتامیه جشنواره‌های خوارزمی هشتم اسفند در محل سالن اجلاس سران جمهوری اسلامی با حضور معاون امور مجلس رییس‌جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری برگزار شد و برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند.

ایرنا