پیشرفت و توسعه علمی بدون توجه به عدالت و آزادی امکان‌پذیر نیست
پیشرفت و توسعه علمی بدون توجه به عدالت و آزادی امکان‌پذیر نیست
رئیس دانشگاه اصفهان گفت: پیشرفت در حوزه‌های مختلف علم بدون توجه به عدالت و آزادی معرفی شده از سوی پیامبر گرامی اسلام امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم نوآوری تیکنا، حسین هرسیج در کنگره بین‌المللی پنجمین جایزه مصطفی(ص) که پیش از ظهر امروز در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از القاب پیام رحمتی مصطفی به معنای برگزیده است و یعنی ایشان از سمت خداوند برگزیده شده است.

وی افزود: به نظر بنده ویژگی‌های پیامبر اعظم چنان چه در جامعه‌ای وجود داشته باشد منجر به تمدن‌سازی و ارتقا آن جامعه می‌شود. پیامبر گرامی اسلام همواره تاکید کردند طلب علم چه بر مرد و چه بر زن واجب است و علم محدود به زمان و مکان نیست. بنابراین علم و جوینده علم هم شرقی و هم غربی است و باید از تجربیات همه جهان استفاده کند چراکه علم خاصیت انباشتگی دارد. دیگر خصوصیت علم نافع بودن برای جامعه است و علم باید منجر به تواضع و فروتنی شود.

رئیس دانشگاه اصفهان بیان کرد: علم مورد نظر پیامبر رحمت همراه با رسمیت شناختن آزادی‌های علمی است. مقایسه تحلیلی فرا و فرود تمدن‌های غربی و اسلامی نشان می‌دهد در قرن‌های گذشته شاهد شکوفایی تمدن اسلامی بوده‌ایم در حالی که در همان زمان اروپا و غرب در فرود تمدنی و قرون وسطا مصادف بوده است. زیرا در غرب مرجعیت با دینی تحریف شده و در مقابل علم و پژوهش بوده است. تا موقعی که دین در مقابل عدالت و علم بوده شاهد افول جامعه بوده‌ایم.

هرسیج عنوان کرد: بعد از رنسانس در اروپا علم تجربی و آزادی به معنای لیبرالیزم مرجعیت پیدا می‌کند و در قرن‌های بعد جوامع غربی به سمت لیبرال دموکراسی پیش رفتند. اگرچه پیشرفت‌هایی در غرب رخ داده که غیرقابل انکار است ولی علوم تجربی کنونی در غربی فلسفه و مذاهب را بی‌معنا خوانده می‌شود و نتیجه این شده است که استعمار فرانو و تخریب محیط زیست به شکل گسترده در جهان آغاز و ادامه یافته است. نتیجه چنان افراطی در غرب تبدیل به تفریط شد و چنین روندی تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت و در این قرن افول تمدن انسانی به اوج خود رسید.

وی خاطرنشان کرد: اندیشمندان غربی خود به این نتیجه رسیده‌اند که جایگاه انسانی در غرب رو به افول است و در مقابل شاهد آن هستیم کشورهای اسلامی در حال احیا تمدن خود هستند و مقام معظم رهبری آن را احیای تمدن نوین اسلامی دانسته‌اند. تا زمانی که به سنت پیامبر عمل کردیم شاهد اوجه تمدنی بودیم و هرجا از دین و عدالت فاصله گرفتیم افول کردیم.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: همانطور که در غرب جامعه به رنسانس برگشت ما هم باید به ارزش‌های مورد توجه پیامبر اسلام برگردیم و انجام کار علمی بودن توجه به اخلاق و نوزایی و عدالت ثمری ندارد. ما اگر چنانچه به الگو و مدلی که قرآن معرفی کرده است ما هم می‌توانیم به مدلی برای بقیه جهان تبدیل شویم. دیگران هم چنانچه بخواهند به رشد و پیشرفت برسند گزینه‌ای جز انتخاب راه معرفی از سوی پیامبر گرامی اسلامی ندارند.

هرسیج ادامه داد: دانشگاه اصفهان در راستای تمدن‌سازی به دو محور جامع محوری و جهت‌گیری به سمت احیای تمدن نوین اسلامی توجه کرده است و می‌خواهیم رابطه عمیقی با سایر دانشگاه‌های جهان اسلام داشته باشیم و به صورت مستمر تبادل اطلاعات را انجام دهیم. مجددا از همه برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) تشکر می‌کنم و آرزوی سلامی و موفقیت برای شما دارم.

انتهای پیام/