پژوهشگاه ژنتیک در سطح منطقه و بین‌الملل نفوذ علمی است
پژوهشگاه ژنتیک در سطح منطقه و بین‌الملل نفوذ علمی است
سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، پژوهشگاه بانفوذ علمی در سطح منطقه و بین‌الملل است و فعالیت‌های علمی پژوهشگاه امیدوارکننده است.

به گزارش گروه فناوری پزشکی تیکنا، نظام‌الدین زاهدی سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران از پژوهشگاه ژنتیک بازدید و درنشستی با رییس و مدیران این پژوهشگاه به تبادل نظر در مورد همکاری های علمی پرداخت.

رییس پژوهشگاه ژنتیک اظهار داشت: پژوهشگاه در ارتباط با نهاد رسمی مرکز بین‌المللی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری/ ICGEB سازمان ملل متحد است. قبلاً با سه دانشگاه ملی، بوعلی (طبی) و دانشگاه فلاحت (کشاورزی) جمهوری تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و همکاری‌های علمی وجود دارد.

جواد محمدی با اشاره به ماموریت محور بودن اهداف پژوهشگاه تصریح کرد: در حوزه پزشکی و در بحث ژن‌درمانی، سلول‌های بنیادی و تشخیص سرطان، در حوزه کشاورزی و در تولید گیاهان مقاوم به خشکی، در شاخه دام و طیور با تولید کیت های تشخیص بیماری و در حوزه صنعت با طراحی آنزیم‌های دارویی و صنعتی و بهداشتی در راستای کمبودهای جامعه گام برداشته ایم.

وی ضمن ابراز امیدواری برای اجرای همکاری علمی پژوهشی ادامه داد: در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه که با همکاری بخش خصوصی افتتاح شده ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در همین راستا و با تلاش پژوهشگران جوان در حال فعالیت هستند.

سفیر تاجیکستان نیز در ادامه عنوان کرد: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری یک پژوهشگاه بانفوذ علمی در سطح منطقه و بین‌الملل و فعالیت های علمی پژوهشگاه بسیار امیدوارکننده است. دستاوردهای علمی پژوهشگاه ژنتیک، منطقه‌ای و برای کشور تاجیکستان هم مهم و مورد نیاز است مناسبات همکاری دو کشور در تمام سطوح در حال پیشرفت است و همکاری‌های علمی نیز در همین راستا خواهد بود.

نظام‌الدین زاهدی ادامه داد: خوشبختانه زمینه‌های مساعد همکاری سیاسی، اجتماعی و علمی پس از نشست رؤسای جمهور دو کشور پدید آمده، این رفتار دیپلماتیک نتایج خوبی را در پی داشته و ما پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را مانند پیشرفت جمهوری تاجیکستان می‌دانیم و برعکس. برایند همکاری علمی، افتتاح خانه نوآوری و فناوری جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان است.

سفیر تاجیکستان در پایان اظهار داشت دانشگاه‌های تاجیکستان را که پیش از این یادداشت تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری داشته اند سایر مؤسسات علمی مربوطه را ترغیب خواهیم کرد تا اقدامات و فعالیت‌های عملیاتی را هر چه سریع‌تر اجرایی نمایند.

سفیر تاجیکستان همچنین از قسمت های مختلف و دستاوردهای پژوهشگاه بازدید کرد.