نمایشگاه فناوری‌های محرومیت زدا فردا گشایش می‌یابد + فیلم
نمایشگاه فناوری‌های محرومیت زدا فردا گشایش می‌یابد + فیلم
نخستین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری؛ از فردا ۲۳ خردادماه به مدت سه روز در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، با برگزاری نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران)، برنامه ملی آبادیران مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه بازار محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان در راستای آبادانی و پیشرفت مناطق کم برخوردار کشور آغاز می‌شود.

این برنامه که به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تدوین شده با مشارکت نهادهای دولتی و حاکمیتی، خیریه ها و سمن‌های فعال در زمینه محرومیت زدایی در کشور اجرایی خواهد شد.

در نخستین نمایشگاه فناوری ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) که با مشارکت  ۲۸ دستگاه و نهاد دولتی و خصوصی فعال در زمینه محرومیت زدایی از جمله بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار می‌شود، بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان، نوآوری‌ها و محصولات فناورانه خود را که در راستای محرومیت زدایی و توسعه مناطق کم برخوردار قابل بهره‌برداری است ارایه می‌کنند.

این نمایشگاه در پنج بخش مسکن و زیرساختهای توسعه شهری و روستایی، کشاورزی، دامپروری و شیلات، سلامت، بهداشت و توانبخشی، ماشین آلات کوچک مقیاس و فناوری های نرم و آموزشی برگزار می‌شود.

نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ خرداد از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران پذیرای عموم بازدیدکنندگان است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در نشست خبری برنامه ملی آبادیران که روز یکشنبه(۲۱ خرداد) برگزار شد، اظهار کرد: یک برنامه ملی در معاونت علمی تشکیل شده که دبیرخانه‌ آن در این نهاد قرار دارد و در کنار این معاونت علمی ۲۸ دستگاه برای اجرای برنامه‌ای ملی در زمینه محرومیت‌زدایی تلاش می‌کنند.

وی افزود: وقتی این تعداد قابل توجه دستگاه اجرایی در کنار هم قرار می‌گیرند یعنی همت بالایی برای توسعه علم و فناوری در مناطق محروم وجود دارد. مناطق محروم ایران محرومیت در توجه دارند نه محرومیت در ظرفیت و استعداد. خداوند متعال در هر منطقه‌ای نعمت‌های خاصی را قرار داده و مردم هر منطقه استعداد‌های خاصی دارند پس همین رو محرومیت در کشور ما محرومیت توجه است. همیشه سرزمین‌هایی که به استعداد‌های آن کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند در صورت توجه دقیق به سرعت پیشرفت می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه برنامه آبادیران به دنبال جلب توجه به مناطق کمتر برخوردار و محروم کشور است تا بستر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در آن مناطق فراهم شود، گفت: این برنامه ملی همانند اردو‌های جهادی دانش‌آموزی و دانشجویی است و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت فعالیت در مناطق محروم ترغیب می‌کند. فرصت‌های عدیده‌ای از قبیل زمین ارزان، دسترسی به منابع انرژی و نزدیک بودن به بازارهای مزایایی است که نصیب شرکت‌هایی که به فعالیت در مناطق محروم می‌پردازند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بیان کرد: ما در این نمایشگاه میزبان ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان که سابقه فعالیت در مناطق محروم را دارند هستیم و محصولاتی را عرضه می‌کنند که ارزش افزوده بالایی دارند. جریانی که این شرکت‌ها در نمایشگاه آبادیران به وجود می‌آورد موجب توسعه اقتصاد مناطق محروم می‌شود و همچنین فرصتی را مهیا می‌کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان باری را از دوش مردم مناطق محروم بردارند.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: معتقدم شکل‌گیری ابرشرکت‌ها دستوری نیست و شکل‌گیری این شرکت‌ها به صورت خودکار در مناطق محروم ایجاد می‌شود. مناطق محروم جای مشخصی در کشور ندارد و هدف‌گذاری این نمایشگاه برای ارائه خدمات دانش‌بنیان در سراسر کشور است.

**برگزاری پنج پنل تخصصی در نخستین روز نمایشگاه آبادیران

گفتنی است طبق اعلام روابط عمومی معاونت علمی، در نخستین روز نمایشگاه فناوری ‌ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) در کنار ارایه دستاوردها و توانمندی های شرکتهای دانش بنیان و نیازهای دستگاههای حمایتی در غرفه‌های مختلف نمایشگاه، پنج پنل تخصصی، یک نشست ارایه نیازها و یک گفتگوی تخصصی در سالن اصلی و پاویون های نمایشگاه برگزار می‌شود.

روز سه شنبه ۲۳ خرداد پس از برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه آبادیران، سالن اصلی نمایشگاه از ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ میزبان مهندس نیکپور، مدیر قرارگاه خلاقیت و نوآوری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است که در جمع فعالان شرکتهای دانش بنیان به تبیین نیازهای بنیاد در حوزه زعفران، خرما، میگو و گیاهان دارویی می‌پردازد.

در ادامه، پنل تخصصی «اشتغال نوآورانه برای دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان» با موضوع استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در ایجاد اشتغال فناورانه، وضعیت و آینده اشتغال فارغ‌التحصیلان و برنامه‌های حمایتی در این زمینه و به مدیریت علی زندوکیلی، مشاور معاون توسعه اشتغال وزارت کار از  ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در سالن اصلی نمایشگاه برگزار می‌شود.

پس از آن، پنل تخصصی «برابری فرصت خلق ثروت برای همه» با موضوع بررسی الگوی موثر و پایدار کاهش نابرابری و الگوی پیاده شده در محله هرندی برای خلق فرصت و به مدیریت کوروش خسروی، مدیرعامل خانه خلاق همتاکار از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در همان سالن برگزار می‌شود.

پاویون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ میزبان پنل تخصصی «رویکرد نوآوری فراگیر در مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان» به مدیریت محمد جواد مطهری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایان آروین الگوریتم و در ادامه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ میزبان پنل تخصصی «مسکن و زیرساختهای روستایی» با مدیریت دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی است.

پاویون ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم از ساعت ۱۵ تا ۱۷‌ میزبان پنل تخصصی «چالش‌های تامین مالی در حوزه نوآوری اجتماعی» است که طی آن نقش صندوق های پژوهش و فناوری در این حوزه بررسی می‌شود.

علاوه بر پنل‌های تخصصی، نشست‌ گفت‌وگوی تخصصی با نماینده وزارت آموزش و پرورش در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی هم از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ در پاویون ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت برگزار می‌شود.

به گزارش تیکنا، نخستین دوره نمایشگاه فناوری ها و محصولات محرومیت زدا در راستای اجرای برنامه ملی آبادیران از ۲۳ خردادماه به مدت سه روز از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.