نظام ارزیابی جدید دانش‌بنیان‌ها تا پایان اردیبهشت اجرایی می‌شود
نظام ارزیابی جدید دانش‌بنیان‌ها تا پایان اردیبهشت اجرایی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم نوآوری و فناوری تیکنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان که پیش از ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: معاونت علمی در دولت سیزدهم ماموریت جدیدی را بر […]

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم نوآوری و فناوری تیکنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان که پیش از ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: معاونت علمی در دولت سیزدهم ماموریت جدیدی را بر عهده گرفت که «اقتصاد دانش‌بنیان» است و امروز مسئله اقتصاد دانش‌بنیان موضوعی است که به طور جد در معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال می‌شود.

وی افزود: اقتصاد ما قطعا هیچ راهی به جز دانش‌بنیان شدن برای ارتقای بهره‌وری و قابلیت‌های رقابت بین‌المللی ندارد و امیدواریم هر سال سهم اقتصاد کشور از اقتصاد دانش‌بنیان افزایش یابد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بیان کرد: اگر شرکت‌ها را به معنی یک نظام حقوقی تصور کنیم عدد ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور خیلی بزرگ‌ است ولی اگر بخواهیم اتفاقی به واسطه این شرکت‌ها در اقتصاد کشور بیوفتد باید دارای جرم باشد. در خصوص پارک‌های علم و فناوری در ایران تعداد این مراکز در کشور بسیار بیشتر از تعداد زیادی از کشورهای جهان است. اتفاقی که سال گذشته رخ داد این بود که علاوه بر افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بستر لازم برای حفظ و ادامه فعالیت شرکت‌های موجود فراهم شد. کم‌کم در کشور شرکتی در وجود نخواهد داشت که شرایط دانش‌بنیان شدن را داشته باشد و دانش‌بنیان نشود. در معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه حمایت ویژه‌ای در زمینه بیمه، مالیات و اخذ مجوزهای لازم برای شرکت‌های نوپا در نظر گرفتیم تا این شرکت‌ها نیز به راحتی دانش‌بنیان شوند.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: از سال ۸۹ قانون فعالیت دانش‌بنیان‌ها تصویب شد و از آن زمان اتفاقات خوبی در کشور رقم خورد ولی قطعا هر قانونی خلأهایی هم دارد و حالا پس از ۱۲ سال تجربه ضعف‌ها و قوت‌های این قانون نمایان شده است. ان‌شاءالله دوشنبه همین هفته پیش نویس طرح نظام جدید اززیابی در کمیسیون مربوطه در معاونت علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌کنیم این طرح تا پایان اردیبهشت تصویب و اجرا شود. «اندازه و تاثیر‌گذاری شرکت»، «طرحی که هر شرکت روی آن کار می‌کند» و «ویژگی‌های کلیدی آن شرکت» معیارهایی است که در نظام ارزیابی جدید دانش‌بنیان مورد نظر معاونت علمی است.

وی خاطرنشان کرد: علت پراکنده‌کاری در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور سیاست‌گذاری نادرست است. معاونت علمی برای ایجاد وحدت در زیست‌بوم و اکوسیستم فناوری کشور ستاد‌های ویژه‌ای را تعیین کرده است. هر ستاد در معاونت علمی با نگاه به آینده و نظر نخبگان و ظرفیت‌های کشور برای اجرای ماموریت‌های خود برنامه‌ریزی می‌کند. در حوزه اقتصاد ما نگاهمان این است که کشور چه ظرفیت‌هایی دارد و چطور می‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استفاده کرد. در واقع بر مبنای مزیت‌های اقتصاد کشور ستادهای اقتصادی و بر مبنای ظرفیت‌های علمی کشور ستادهای فناوری در معاونت علمی شکل گرفته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری ادامه داد: در مورد عدم رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی رهنمودی از سمت رهبری در کشور وجود دارد و بند خاصی از آیین‌نامه قانون جهش دانش‌بنیان به این موضوع اختصاص دارد و ساز‌وکار معینی از سال گذشته در این زمینه آغاز شده و ان‌شاءالله اولین دستورالعمل کارگروه ویژه شکل گرفته در معاونت علمی دوشنبه هفته جاری به تصویب می‌رسد و ابلاغ می‌شود.

دهقانی گفت: ویژ‌گی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از قبیل ارزش‌آفرینی آن‌ها برای مردم آشنا است و علاقه‌مند هستیم در زمینه‌هایی که امکان اجرای پروژه‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان با سرمایه‌های مردمی وجود دارد حتما از سرمایه‌های خرد استفاده شود. باید بپذیریم اقتصاد ما دارای دو بخش سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سنتی است و معاونت علمی در تلاش است ضمن مذاکره با سرمایه‌گذاران بزرگ کشور روش و شیوه سرمایه‌گذاری در کشور را تغییر دهد و به زودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید در کشور ایجاد می‌شود. سرمایه‌گذاری خارجی یکی ا الزامات توسعه اقتصادی است و بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توان اقتصاد دانش‌بنیان کامل داشت و حتما باید سازوکار مشخصی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی کشور سال گذشته بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات نقدی در قالب وام و ۱۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها اختصاص داده شد ولی اگر بسیار از شرکت‌ها هیچ نوع تسهیلاتی دریافت نکردند به دلیل گسترش اکوسیستم دانش‌بنیان کشور است و می‌کوشیم با برنامه‌ریزی دقیق و به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی مسئله تامین مالی دانش‌بنیان‌ها را حل کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری عنوان کرد: قریب به ۴۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند و از این تعداد شرکت بیش از نصف آن‌ها در حوزه‌های سخت‌افزاری و نصف دیگر در حوزه نرم‌افزاری فعالیت می‌‌کنند. در حوزه توسعه اقتصاد تمام ستادهای معاونت علمی مزیت‌های سرزمین کشور را در نظر می‌گیرند و علاوه بر آن برخی از ستادها به بازارهای بین‌المللی دسترسی دارند. تاکید می‌کنند ستادهای معاونت علمی ساختار نیستند بلکه برنامه این نهاد برای تمرکز بر حوزه‌ای خاصبرنامه‌ریزی کردیم که در سال ۱۴۰۲ امسال اولین سالی است معاونت علمی برای حمایت از بستر‌ اندیشه، حمایت از علم فاخر، حمایت از فناوری‌های نوین، حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از توسعه کارآفرینی بودجه تایید کرده است. ابزار مهم دیگری که بنا داریم در کنار ابزار بورس برای تامین مالی دانش‌بنیان‌ها از آن استفاده کنیم راه‌اندازی و فعال‌سازی تعاونی‌های دانش‌بنیان است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۵۰۰ تعاون دانش‌بنیان در کشور داشته باشیم.

وی افزود: مشکل اقتصاد کشور ما عدم وجود منابع نیست. بخشی از مشکلات اقتصاد ناشی از عدم فرهنگ‌سازی درست در استفاده از منابع است. باید اجازه دهیم دانش‌بنیان‌ها و صاحبان راه‌حل‌های فناور به دستگاه‌ها ورود کنند. در این راستا یکی از ماموریت‌های مهم معاونت علمی انعقاد تفاهم‌نامه معاونت علمی با دستگاه‌های اجرایی است و امیدواریم نتیجه نهایی این قرارداد‌ها توسعه اقتصاد کشور و تاثیرگذاری بر وضعیت معیشتی خانواده‌های ایرانی باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بیان کرد: ما در کشور نرخ مهاجرت بالایی را تجربه می‌کنیم البته آمارهای رسمی ما با توجه به میانگین مهاجرت نخبگان در جهان چندان زیاد نیست ولی تمام نخبگان ایرانی ظرفیت‌های درخشان کشور هستند و باید بستر لازم برای ماندگاری آن‌ها فراهم شود. بر اساس نظر نخبگان مهم‌ترین عاملی که موجب ماندگاری این افراد در کشور می‌شود فرصت تاثیرگذاری در کشور است. یعنی بر خلاف تصور بسیار از افراد نخبگان ابتدا به تأثیرگذاری در سیاست‌گذاری کشور اهمیت می‌دهند و سپس مسائل اقتصادی. تمام تلاش ما این است که برای نخبگان کشور بستر اشتغال در کشور را فراهم و حتی مشکل خودرو، مسکن و نیازهای معیشتی نخبگان را حل کنیم. از طرفی نخبگان ایرانی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند در واقع سفرای علمی کشور هستند.

دهقانی فیروزآبادی در خصوص موضع معاونت در خصوص محدودیت‌های اینترنت عنوان کرد: معاونت علمی در هر شرایطی از فعالیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان حمایت می‌کند و معتقدیم با در نظر گرفتن مسائل امنیتی خدمات شبکه ارتباطات پاک و پرسرعت به فعالان اکوسیستم دانش‌بنیان کشور ارائه شود. اختصاص اینترنت بدون محدودیت به دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق یکی از پیشنهادات اصلی معاونت علمی است و امیدواریم تا دو ماه آینده سرویس اینترنت بدون محدودیت در اختیار برخی از مجموعه‌های فناور و خلاق نظیر پارک علم و فناوری پردیس قرار گیرد.

انتهای پیام/