محصولات دانش‌بنیان موجب افتخارآفرینی و مقاوم شدن اقتصاد کشور است
محصولات دانش‌بنیان موجب افتخارآفرینی و مقاوم شدن اقتصاد کشور است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید خود هم عامل افتخارآفرینی هستند و هم زمینه مقاوم شدن اقتصاد کشور را فراهم می‌کنند.

به گزارش گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، روح الله دهقانی، تحول فناورانه امروز کشور را حاصل عزم و اراده فعالان عرصه دانش، فناوری و نوآوری این سرزمین دانست و افزود: مردان و زنان اراده‌مند و با ایمانی در این کشور زیسته و حضور دارند که لذت زندگی را در زیر بار زحمات و تلاش مستمر برای اعتلای کشور می‌دانند. بار پیشرفت و تحول کشور بر دوش این بزرگ‌مردان و زنان بوده و مثلی هست که می‌گوید هرچه رقیب سرسخت تر باشد، مبارزه شیرین تر است. ایرانیان از دیرباز مردان و زنان میدان‌های دشوار بوده‌اند و‌ به صورت ذاتی و ژنتیکی برای کارهای سخت و چالش‌آفرین توانمند هستند، به طوری‌که در راه روشن‌تر شدن افق آینده و مسیر پیش روی آیندگان با گام های مستحکم و اراده‌ای پولادین، از هیچ‌کوششی فروگذار نمی‌کنند. دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله این شرکت گواهی بر این مدعاست.

وی اظهار داشت: این که یک شرکت با استفاده از فناوری نانو توانسته امروز فناوری‌های صنعت پتروشیمی و‌ تولید کاتالیست‌های استراتژیک را محقق کند اقدامی ارزشمند و ماحصل رویکرد دانش‌بنیانی کشور است. از نکات مثبت این اقدام را می‌توان حرکت در مسیر توسعه محصولات در سایر حوزه ها همچون دارو و سلامت با استفاده از سرریز فناوری های حاصل از این حوزه دانست. این که شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا شده است کاتالیستی را که به طور معمول با ۲۸ درصد نقره ساخته می شده با ۱۸ درصد نقره اما با همان کارایی و کیفیت تولید کند نشان‌دهنده نقش مهم فناوری های راهبردی در ارتقای کارآمدی و بازدهی صنعت است. این امر یعنی ارزان شدن کاتالیست، آسان‌تر در دسترس قرار گرفتن آن و مقاوم شدن صنعت و اقتصاد کشور در رویارویی با شرایط خاص همچون تحریم.

دهقانی با بیان این که کاتالیست‌های تولید شده توسط این شرکت دانش‌بنیان، توانسته زمینه ساز ۳۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری و صرفه جویی ارزی شود، افزود: این موضوعی افتخارآفرین و یک تحول برای کشور است و امید دارم همان طور که جریان استفاده از فناوری در کشور پررنگ‌تر می‌شود، برخی از مدیران صنایع که صرفاً تا از جریان واردات و خارجی ها ناامید می‌شوند به تولید داخل و‌ حمایت از فناوران داخلی روی می آورند نیز به این عرصه باور داشته باشند.

انتهای پیام/