المپیاد نانوی دانش آموزی فراتر از مسیر کنکور است/ تولید ۵۰ نوع نانوکاتالیست در کشور
المپیاد نانوی دانش آموزی فراتر از مسیر کنکور است/ تولید ۵۰ نوع نانوکاتالیست در کشور
احمدوند با بیان اینکه حوزه نانو جذابیت بیرونی بسیاری از حوزه های دیگر را ندارد، گفت: همراهی خانواده‌ها برای ورود دانش آموزانشان به این حوزه قابل تقدیر است زیرا حوزه حل مساله و زندگی است و مسیر آن، فراتر از مسیر کنکور است.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، عماد احمدوند، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در اختتامیه چهاردهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو هم اکنون در مرکز همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، گفت: حوزه نانو جذابیت بیرونی بسیاری از حوزه های دیگر را ندارد، همراهی خانواده‌ها برای ورود دانش آموزانشان به این حوزه قابل تقدیر است زیرا حوزه حل مساله و زندگی است و مسیر آن، فراتر از مسیر کنکور است.

وی افزود: خطاب به دانش آموزان منتخب این رویداد، گفت: خدا را بابت حضور شما شاکریم و اگر ستاد نانو در این سال‌ها تلاشی داشته است به برکت وجود دانش آموزانی برگزیده چون شما بوده است. عوامل مختلف و افراد بسیاری در طول ۲۲ سال گذشته اعم از نهادها شامل آموزش پرورش، ستاد نانو و نیز خانواده ها تلاش بی وقفه برای نهادینه کردن فرهنگ نانو کرده اند. بدهکار افراد بسیاری هستیم که در طول زمان تلاش کرده اند تا در یک نقطه ای باشیم و به آنها بدهکاریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه گفت: آن شخصی که توانمندی بیشتر دارد قطعا بدهکار تر است‌. استعداد بالاتر یعنی فرصت بیشتر؛ شخصی که از یک جمع بالا می آید و در راس قرار می گیرد مانند شما که از بین چند میلیون نفر در کشور جزو ۴ هزار نفر قرار می گیرد که توانستند در المپیاد شرکت کنند استعداد بیشتری دارد و از آن مهم تر اشخاصی که به جمع ۴۱ نفر رسیده اند عملا در مجموع همدوره ای های خود برگزیده جمع میلیونی هستند و بدهکاری شما به عنوان ان افراد به دلیل توانمندی و فرصت های بیشتر بدهکار تر هستید.

وی به منتخبان افزود: باید به واسطه شما برای آیندگان راه وسیع تر شود افراد بسیاری در حوزه نانو در ۲۰ سال اخیر زحمت کشیدند. در این سالها بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ دانش آموز با نانو از دوره مقدماتی تا نخبگان این نخبه آشنا شده اند.

احمدوند با اشاره اینکه خیلی از شرکت های فناور و فعال نانویی مشکلات اساسی صنعت کشورمان را مرتفع کردند، گفت:  این شرکت ها، کسب و کار نانویی شکل دادند. بعضی از دستاوردهای این شرکت ها خیره کننده بوده است. یکی از انها کاتالیست های مبتنی بر فناوری نانو است که در کشور بالغ بر ۵۰ نانو کاتالیست در فرایندهای مختلف در حال تولید و استفاده است. اگر این فناوری وجود نداشت بسیاری از پالایشگاه های پتروشیمی و نفت باید تعطیل می شد. اما با توجه به تلاش های صورت گرفته در شرایط تحریم، این صنایع را زمین گیر نکرد. در کشورمان به واسطه شرایط تحریم و از سوی دیگر به واسطه توانمندی در کشورمان توانستیم به فناوری آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: علاوه بر حوزه فناوری نانو در کشورمان مسیر ۲۰ ساله را طی کرده است و اینکه جزو ۱۰ کشور برتر نانو هستیم شاید برای یک دبیرستانی این موضوع قابل باور نباشد اما حتما در ادامه مسیر خواهیم توانست مشکلات پیش روی کشور را با توسل و توکل و باور به توان خودتان دارد حل کنیم.

احمدوند خطاب به دانش آموزان اظهار کرد: در حوزه باشگاه ستاد نانو در خدمت شما هستیم. عمده کار مریوط به المپیاد دانش آموزی ،توسط دانش آموزان منتخب دوره های قبل از طراحی تا اجرا در حال برگزاری است. از نهادها و افراد دخیل در توسعه فناوری نانو همه حوزه های فناوری نانو، تولید علم، فناوری، تولید محصول، تضمین استاندارد بین المللی در حوزه فناوری نانو که ظرفیت بسیار بزرگی است و با قوت پیش می رود تقدیر می کنیم.

وی افزود: المپیاد فناوری نانو از جریان حداقلی شروع شده و در طول این سالها راه خود را باز کرده است البته شاید خیلی مورد توجه قرار نگرفته است اما جریان رو به رشدی را در پیش دارد با ظرفیت این رویداد مسیر توسعه ای را در پیش خواهیم کرد. از نهادها و دستگاه‌ها می خواهیم که اکوسیستم علم و فناوری نانو را بشناسند و حمایت کنند.

وی در پایان با تقدیر از خانواده های دانش آموزان خاطرنشان کرد: از خانواده هایی که برای شما انرژی می گذارند علیرغم اینکه شاید این حوزه نسبت به بسیاری از حوزه ها جاذبه بیرونی ندارد، تقدیر می‌کنم. این مسیر، فراتر از مسیر کنکور است اینکه مساله را یاد بگیریم و شاید نمود بیرونی نداشته باشد اما در ادامه مسیر بسیار مهم و شایسته تقدیر است.