عملکرد لاستیک‌ خودروها با بهره‌گیری از فناوری پرتودهی بهبود می‌یابد
عملکرد لاستیک‌ خودروها با بهره‌گیری از فناوری پرتودهی بهبود می‌یابد
معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با استفاده از فناوری پرتودهی عملکرد لاستیک خودروها بهبود می‌یابد.

به گزارش گروه زندگی و نوآوری تیکنا، سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران درباره کاربرد فناوری پرتودهی بر لاستیک خودروها گفت: اگر مواد اولیه لاستیک خودرو پرتودهی شود، خاصیت ارتجاعی، عمرمفید، کیفیت و وزن آن بهبود خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در صنعت خودروسازی از «پلیمر» به‌منظور تولید انواع  قطعات استفاده می‌شود به‌طوری‌که برای تولید بیشتر اجزا و قطعات کابین، لوله‌های انتقال سیالات و لاستیک به این ماده نیاز است. با توجه به این مهم، از سوی شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، فناوری پرتودهی به پلیمر در اولویت بالا قرار داده شد، زیرا تحقیقات نشان داده اگر مواد پلیمری پرتودهی شوند، مقاومت و دوام مکانیکی آن‌ها با دز مشخصی افزایش می‌یابد.

شیرمردی افزود: به عنوان مثال اگر سیم‌های مورد استفاده در پلتفرم الکتریکی خودرو مورد پرتودهی قرار گیرد، این کابل ها نسوز خواهد شد. بنابراین ایمنی خودرو در حوادث افزایش می‌یابد و مانع از وقوع آتش سوزی خواهد شد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: اگر مواد اولیه تایرسازی خودروها پرتودهی شود؛ خاصیت ارتجاعی، عمرمفید، کیفیت و وزن آن بهبود خواهد یافت. بهبود این پارامترها در زمان استفاده از تایر منجر به افزایش سرعت خودرو و کاهش استهلاک خواهد شد. البته این موضوع فقط محدود به لاستیک خودرو نمی شود بلکه نوارهای دور در خودرو به عنوان درزگیر پس از مدتی و به دلیل وجود «UV» در نور آفتاب دچار خرابی می‌شوند که با پرتودهی مواد اولیه این نوارها می‌توان میزان خرابی آن‌ها را کاهش داد و در مقابل بر مقاومت آن‌ها در برابر نور آفتاب افزود.

شیرمردی عنوان کرد: فعالیت‌های بسیار زیادی در زمینه پلیمرها به ویژه با کاربری در صنعت خودرو انجام داده‌ایم. البته برای پیشبرد این فعالیت در بخش‌های مختلف کشور و به‌منظور استفاده از فناوری پرتودهی به حتم نیازمند همکاری‌های بیشتر و حتی سرمایه گذاری صنایع خودروسازی هستیم.

انتهای پیام/