عربستان بریکس را قوی‌تر می‌کند/ تغییر جهت قطب نما از غرب به شرق
عربستان بریکس را قوی‌تر می‌کند/ تغییر جهت قطب نما از غرب به شرق
یک اقتصاددان سعودی با بیان اینکه عربستان نقشی مهمی در روند ثبات سیاسی و اقتصادی جهان دارد، تاکید کرد که پیوستن این کشور به بریکس، این مجموعه را قوی تر خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاست و حکمرانی تیکنا، «ماجدبن احمد الصویغ» در گفت‌وگو با اسپوتنیک افزود: مجموعه بریکس کشورهایی را شامل می شود که سریع ترین رشد اقتصادی را در جهان دارند و راه اندازی این ائتلاف در اوایل سال ۲۰۰۹، گامی مهم در راستای گسترش یک الگوی اقتصادی جدید برای پایان دادن به سلطه تک قطبی و ایجاد راهبرد چندقطبی است.

گروه «بریکس» شامل کشورهای نوظهور اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از نظر جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند؛ ۳۰ درصد مساحت جهان را در خود جای داده‌اند و یک‌چهارم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در جهان در این کشورها جذب شده است.

وی ادامه داد: عربستان یکی از کشورهایی است که سرعت بسیاری در زمینه رشد و شکوفایی در تمام زمینه‌ها به ویژه اقتصادی داشته، بنابراین پیوستن این کشور به بریکس، این مجموعه را قوی تر خواهد کرد.

این اقتصاددان سعودی اضافه کرد: کشورهای کنونی تشکیل دهنده بریکس ۲۲درصد از تولید جهانی و ۲۶درصد از مساحت کل جهان را شامل می شوند و با پیوستن عربستان به این مجموعه، نسبت مشارکت در تولید جهانی به ۲۵درصد و مساحت زمینی به ۳۰درصد خواهد رسید.

وی تاکید کرد که پیوستن عربستان به بریکس باعث فعال شدن و افزایش اثربخشی شرکت‌های کوچک و متوسط می شود و قدرت و سود و رشد آن ها را بیشتر خواهد کرد.

الصویغ گفت: در سایه چالش‌های دشوار اقتصادی، عربستان نقشی مهمی در روند ثبات سیاسی و اقتصادی در جهان ایفا می کند و با توجه به امنیت و قدرت نفتی که دارد به عنوان یک مقصد اقتصادی، در کانون توجه جهانیان قرار گرفته است.

وی درخصوص ایده ایجاد یک ارز مخصوص برای مجموعه بریکس توضیح داد: این یک طرح جدید و پیشرفته است و می تواند به روند مبادلات تجاری میان کشورهای عضو سرعت بخشد، اما به قوانین و سازوکارها و همچنین یک بانک مرکزی در یکی از کشورهای جهان نیاز دارد تا روند مبادلات تجاری را تسهیل بخشد و تنها چالشی که پیش رو دارد، دلار و قدرت جهانی آن است.

این مشاور اقتصادی سعودی تاکید کرد که بریکس یک سیستم جدید و برنامه ای استراتژیک برای تغییر جهت قطب نما از غرب و اروپا به رهبری آمریکا به سوی بلوک هایی در شرق با مشارکت روسیه، چین و هند است و اعتماد بر شرکا، برای ایجاد موفقیت های اقتصادی در سطح جهان، امری ضروری است.

نشست وزرای دوستان بریکس روز جمعه در کیپ تاون برگزار شد. در این نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس و ۱۲ کشور علاقه‌مند به پیوستن به این گروه شامل ایران، آرژانتین، بنگلادش، ونزوئلا، گابن، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، اندونزی، کومور، کوبا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی حضور داشتند.

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز روز پنجشنبه در رأس هیاتی برای شرکت در نشست وزرای «دوستان بریکس»، وارد آفریقای جنوبی شد.

اجلاس وزرای خارجه بریکس به میزبانی «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی با مشارکت مائورو ویرا، سرگئی لاوروف، سوبرهمانیام جایشانکار وزرای خارجه برزیل، روسیه، هند و ما ژائوسو معاون وزیر خارجه چین روز پنجشنبه در شهر کیپ‌تاون برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی چون مسائل منطقه‌ای و جهانی، حفاظت از چندجانبه‌گرایی، توسعه پایدار، تاثیرات اقتصادی تحریم‌های بین‌المللی یکجانبه‌، مبارزه با تروریسم، مورد بررسی و بررسی اعضا قرار گرفت.