عامل جنایت مسمومیت دختران دانش‌آموز چیست؟
عامل جنایت مسمومیت دختران دانش‌آموز چیست؟
مسمومیت‌های سریالی در مدارس کشور سبب نگرانی عموم مردم و به ویژه والدین دانش‌آموزان شده و اکنون ابعاد جدیدی از پرونده این جنایت نمایان شده است.

گروه جامعه تیکناعلیرضا باجلان، بیش از سه ماه است که شروع مسمومیت‌های سریالی در مدارس سراسر کشور و به ویژه در مدارس دخترانه می‌گذرد ولی با این وجود هنوز علت دلیل چنین مسمومیت‌هایی مشخص نشده و همچنین هیچ فردی نیز در رابطه با این پرونده بازداشت نشده است.

مسمومیت‌های پی در پی و گسترده در مدارس کشور سبب ایجاد موجی از نگرانی در بین والدین و دانش‌آموزان شده و حالا کار به جایی رسیده است که برخی از دانش‌آموزان به دلیل ترس از مسمومیت در کلاس درس حاضر نمی‌شوند و هر روز تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان از حضور در مدرسه امتناع می‌کنند. با گسترده‌تر شده پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه و با توجه به ضرورت حفظ امنیت جانی و روانی دانش‌آموزان دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و اجرایی با حساسیت بالا پیگیری‌های و به گفته وزیر کشور «سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسئولان است و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.»

اگرچه به دلیل عدم انتشار دقیق اطلاعات در رسانه‌های معتبر و متفاوت بودن میزان مسمومیت‌ها در مدارس هنوز آمار دقیقی از تعداد مدارسی که از سه ماه پیش تا کنون درگیر این مسئله شده‌‌اند مشخص نیست ولی گزارش‌های غیررسمی حاکی از گسترده‌تر شدن ابعاد پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه سراسر کشور است و هر روز گزارش‌های جدید از مسمومست دانش‌آموزان در مدارس شهرهای مختلف کشور منتشر می‌شود. تنها در روز گذشته(۱۴ اسفند) دانش‌آموزان دختر در استان‌های تهران، خوزستان، لرستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، البرز، مرکزی، اردبیل، گلستان، یزد، همدان،آذربایجان غربی دچار مسمومیت شدند.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر جدیت مسئولان در پیگیری مسئله مسمومیت دانش‌آموزان فرمودند «این موضوع، مسئله مهمی است و اگر دست‌هایی در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان در کار باشد و گروه‌هایی در بروز این مسئله دخالت داشته باشند این جنایت بزرگ و غیرقابل اغماضی است. حتماً کسانی به نحوی در مسئله دست دارند دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی باید این موضوع را دنبال و سررشته این جنایت را پیدا کنند. عاملان و مسببان این جنایت باید به اشد مجازات محکوم شوند. این مسئله جنایت کوچکی نیست این جنایتی در حق معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و موجب ناامنی روانی و نگرانی خانواده‌ها است و مسئله باید با جدیت پیگیری شود. کسانی که در این مسئله محکوم شوند به هیچ وجه عفو نمی‌شوند و باید مجازات شوند تا مایه عبارت سایرین گردد.»

همچنین حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌گوید «پروژه صهیونیستی مسموم سازی یا القای مسموم سازی مدارس کشور بخشی از پروژه و کارزار جهانی مستکبران برای بدنام کردن و مشوش نشان دادن چهره نورانی نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

**چرا مدارس دخترانه؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس کشور مطرح می‌شود این است که چرا دختران هدف این خرابکاری قرار گرفتند؟ بیژن پیروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پارسخ به این پرسش می‌گوید «دختران نسبت به پسران به محرک‌های محیطی حساس‌تر هستند و از همین رو بو را بیشتر و بهتر حس می‌کنند. از همین رو حمله‌های خرابکارانه از طریق انتشار گازهای سمی قربانی‌های ایده‌آل خانم‌ها هستند.»

روزنامه اعتماد با اشاره به نگرانی ناشی از گسترش مسمومیت در بین دانش‌آموزان خبر داد «که ادارات آموزش و پرورش مناطق در جلساتی با مدیران مدارس از آنها خواسته‌اند از پخش کردن شیرینی در مدرسه ممانعت کنند، در صورت وقوع مسمومیت موضوع را به اورژانس اطلاع دهند، تا جای ممکن، از انتشار خبر آن در رسانه‌ها جلوگیری کنند و کسی از مدرسه بیرون نرود.»

**دانش‌آموزان با کدام گاز مسموم می‌شوند؟

هنوز اطلاعات موثقی در مورد منبع انتشار گاز سمی در مدارس دخترانه مشخص نیست و مدارکی در خصوص پرتاب شیء مشکوک به داخل مدرسه به‌دست نیامده است و پیگیری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و همچنین مسئولان وزارت آموزش و پرورس در این خصوص ادامه دارد. با این حال باتوجه به گزارش‌های میدانی و اظهار نظر داش‌‌آموزان در خصوص بروز علائمی از قبیل سرفه‌های پی در پی، تنگی نفس، انتشار بوی میوه گندیده، رنگ پریدگی، حالت تهوع، دل درد و ریزش اشک چشم متخصصان انتشار گاز نیتروژن(N2) در محیط مدرسه را عامل مسمومیت دانش‌آموزان می‌دانند.

علیرضا منادی سفیدان، روئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در خصوص عامل مسموم کننده دانش‌آموزان دختر بیان می‌کند «در سم منتشر شده در مدارس گاز N2 مشاهده شده است.»

**گاز N2 چه ویژگی‌هایی دارد؟

گاز N2 به صورت گاز بی‌بو و بی‌مزه در طبیعت یافت می‌شود. تنفس این گاز به‌صورت عادی برای انسان آسیبی به دنبال ندارد. اما گاز N2 چگونه می‌تواند خطرآفرین باشد؟ انتشار خالص این گاز در فضا‌های بسته می‌تواند جایگزین اکسیژن هوا شود و موجب خطر کمبود اکسیژن و خفگی شود. نیتروژن گازی کاملاً بی‌اثر است، اما در برخی موارد می‌تواند خطرآفرین باشد.

محصولات تولید شده از گاز N2 مانند کود‌های نیتراتی شسته شده، منبع اصلی آلودگی رود‌ها و آب‌های زیرزمینی است و سیانور (-CN) حاوی ترکیباتی بسیار سمی است. ضمن این‌که N2 اگر بسیار سرد شود، تبدیل به مایع می‌شود. در چنین شرایطی اگر N2 با پوست و سطح بدن تماس پیدا کند، مانع از رسیدن اکسیژن به آن ناحیه شده و باعث خشکی و ترک خوردن پوست می‌شود. در صورت اضافه کردن مقدار قابل توجهی N2 به هوا، مقدار اکسیژن هوا کم می‌شود. در نتیجه ممکن است باعث خفگی و در نهایت مرگ فرد شود.

وزیر بهداشت بدون اشاره به اسم گاز مسموم کننده دانش‌‌آموزان عنوان می‌کند «یک سموم با دز پایین، فقط در حدی که افراد را در حد کم مسموم کند، بوده است.»

فرضیه دیگری نیز در رابطه با عامل مسمومیت‌زا در بین دختران دانش‌آموزان وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالاً گروه‌های خرابکار برای آسیب رساندن به دانش‌آموزان و افزایش سطح فشار روانی جامعه از گازهای ترکیبی استفاده می‌کنند. به گفته محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری «گفته شد گاز منتشرشده N2 است یا همان نیتروژن، یا N2O که گاز مخصوص بیهوشی است. برخی دانش‌آموزان اعلام کردند موقع انتشار گاز، بوی تخم‌مرغ به مشام‌شان خورده که این بو در گازهای حاوی سولفور به مشام می‌رسد. در روزهای گذشته هم شنیده شد که دانش‌آموزان از بوی نارنگی گندیده یا وایتکس صحبت می‌کنند. هر کدام از این بوها نشان‌دهنده نوعی گاز است. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که در این اتفاقات از گازهای ترکیبی برای مسمومیت استفاده شده و بسیار هوشمندانه در حال به‌کارگیری است.»

**آخرین جزئیات از پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه

خبرگزاری فارس ساعاتی پیش به نقل از یک منبع آگاه در بندر عباس از کشف یک ماده دودزای مشکوک در یکی از مدارس این شهر خبر داد و اعلام کرد «این ماده دودزا که باعث ایجاد استرس در دانش آموزان مدرسه نسیبه در محله ششصد دستگاه بندرعباس شد یک نجات دهنده دودزا است که در کوهنوردی‌، ورزش‌های تفریحی و دریانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از مشاهده دود نارنجی ساتع شده از پشت دیوار مدرسه توسط دانش آموزان، بعضی از آنها دچار استرس و ترس و واهمه شدند.»

البته توضیحات بیان شده از سوی این منبع آگاه امنیتی صرفاً در خصوص یکی از مدارس شهر بندعباس است و قابل تعمیم به سایر مدارس در مناطق مختلف کشور نیست.

به نظر می‌رسد موج مسمومیت در مدارس دخترانه کشور به زودی فروکش نمی‌کند و لازم است هرچه سریع‌تر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی با شناسایی عوامل این اقدام غیرانسانی از بروز حوادث غیرقابل جبران برای آینده سازان کشور جلوگیری و دسیسه دشمنان ملت ایران برای وارد کردن فشار روانی مضاعف را خنثی کنند.

انتهای پیام/