ضرورت ایجاد مرکزی برای گردهم آمدن تولیدکنندگان صنایع فرهنگی در مناطق آزاد
ضرورت ایجاد مرکزی برای گردهم آمدن تولیدکنندگان صنایع فرهنگی در مناطق آزاد

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق مناطق آزاد که ظهر امروز به همت شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد، با تقدیر از دبیرخانه برگزاری این نشست به عنوان مشوق و ارکان اصلی در تحول […]

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق مناطق آزاد که ظهر امروز به همت شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد، با تقدیر از دبیرخانه برگزاری این نشست به عنوان مشوق و ارکان اصلی در تحول دولت خاطر نشان کرد: یک برنامه مدون ۵ ساله با کمک بخش خصوصی برای مناطق آزاد انجام شود.

وی در رابطه با اهمیت توجه به صنایع خلاق در مناطق آزاد گفت: این مناطق به صورت مستقیم و غیر مستقیم باید با سمت صنایع خلاق بروند. کار آمد شدن تسهیل توسعه و راه اندازی صنایع خلاق است. بیشترین فعالیت اقتصادی نیز نمی‌توانند با صنایع فرهنگی رقابت کنند.

امامی عنوان کرد: اینهمه مرز و دریای خوب دارقم، اگر بخواهیم در دنیا برند شویم باید نگاه ویزه به صنایع فرهنگی داشته باشیم. اولویت‌های دولت مانند تحول اقتصادی و کاهش وابستگی به دلار از این طریق ممکن است. با ده میلیون شعل فرهنگی ایجاد می‌کنم. مثلا خرید چرخ خیاطی و دوروزی و سوزن دوزی روسری می‌توان شغل ایجاد کرد.

وی افزود: در مناطق آزاد می توان مرزبان شهدا داریم که در مقابل تهاجم ایستادگی کردند. با استفاده از ظرفیت و کمک این مناطق می‌توانیم می توانیم تا شرق آفریقا را تحت تاثی قرار دهیم. قدمت راهبردی ما در صنایع خلاق می‌تواند ما را روایت دایم، هنرمند داریم، نیازمند سرمایه گذاری است. مرکز تبادلات فرهنگی خلیج فارس را در سازمان منطقا آزاد قشم داریم. ۸۰ درصد بدنه صنایع فرهنگی بخش خصوصی است. در قالب یک انجمن بزرگ ملی با هم هم‌آوا می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: تلاش ما این است گفتمانی را راه بندازیم که اولویت اصلی فرهنگی کشور حوزه مصرف و تولید کالای فرهنگی را مدنظرداریم. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مجددا ارائه می‌شود. یکی از اولویت ها مسئله تولید و مصرف فرهنگی است. قانون کپی رایت را مدنظر داریم. در داخل مثلا برای تولید پوشاک. ۵۰ درصد پوشاک فیک داریم، هم ارزش افزوده پایین است هم کیفیت کالای خارجی بهتر است‌. چرا بدمان می‌آید با افتخار پوشاک ایرانی را بخریم. نظام تربیتی باید اصلاح و مدیریت شود. مسئولانه باید ظرفیت‌ها در عرصه هنر عرضه شود. باید مرکزی برای گردهم آمدن تولید کنندگان صنایع فرهنگی ایجاد شود و این مرکز آمایشگاه فرهنگی باشد.