صنعت هسته‌ای ایران برنامه مدونی برای ارتقای امنیت غذایی دارد
صنعت هسته‌ای ایران برنامه مدونی برای ارتقای امنیت غذایی دارد
معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: از تمام ظرفیت صنعت هسته‌ای برای ارتقای سطح امنیت غذایی در کشور استفاده می‌شود.

به گزارش گروه اقتصاد ایران و جهان تیکنا، معاون سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه اقتصاد هسته‌ای یکی از مولفه‌های رونق اقتصادی است، گفت: در بحث امنیت غذایی صنعت هسته‌ای در دنیا به ویژه در کشور ما برنامه‌های مشخص و مدونی دارد. باید تا پایان دولت بتوانیم ۱۲ نقطه را برای حوزه پرتودهی مواد غذایی آماده کنیم.

سید پژمان شیرمردی امروز در مراسم رونمایی از سامانه پرتودهی مایکروویو با هدف آفت‌زدایی و افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی در روستای حشکوا بخش کوچصفهان رشت اظهار کرد: فناوری هسته‌ای می‌تواند در حوزه کشاورزی تأثیر مفیدی داشته باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها افزود: در دولت سیزدهم نگاه این بود که هیاهوی هسته‌ای را به نحوی مدیریت کنیم و اجازه ندهیم حق طبیعی ملت ایران توسط نظام سلطه تحت تاثیر قرار گیرد.

وی گفت: در این دولت مقرر شده که توسعه متوازن در صنعت هسته‌ای کشور اتفاق بیافتد. در چرخه سوخت هسته‌ای توانستیم جزو کشورهای موفق در دنیا باشیم. اکتشاف معدن اورانیوم، تولید سوخت و مجتمع‌های هسته‌ای زنجیره بسیار سنگینی هستند که توانستیم به آن برسیم و برای کشور در ابعاد مختلف افتخارآفرینی کنیم.

شیرمردی با بیان اینکه در انرژی برق یکی از کشورهای دارنده قدرت در دنیا هستیم، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ که نیروگاه بوشهر راه اندازی شد تاامروز بالغ بر ۹۰ میلیون بشکه نفت صرفه جویی کردیم و با گذشته ۱۲سال دو برابر اعتباری که برای ساخت این نیروگاه هزینه‌ کردیم، درآمد داشتیم؛ لذا در حوزه‌های اقتصادی خیلی صحبت نشده که باید در این حوزه بیشتر شفاف سازی کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه یکی از ۳۲ کشور دارنده رکتور هسته‌ای در دنیا هستیم و این افتخاری برای نظام است، افزود: معتقدیم بنابر هدفگذاری که مقام معظم رهبری مبنی بر تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشتند، ان‌شاالله در برنامه ۲۰ ساله سازمان به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق می‌رسیم.

وی با اشاره به چالش‌های اصلی که می‌توان با فناوری هسته‌ای برطرف کرد، ادامه داد: چالش اول حوزه غذاست. ۲.۵ میلیارد نفر در دنیا امروز دچار ناامنی غذایی هستند و ۸۵۰ میلیون نفر سوءتغذیه دارند. متاسفانه در تولید ضایعات کشاورزی جزو کشورهای برتر هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها بیان کرد: طبق آمارها میزان ضایعات محصولات کشاورزی امروز معادل تامین غذای حداقل ۹ میلیون نفر است. علاوه بر آن امروزه با مشکل کم آبی مواجه هستیم و اگر بخواهیم یکی از روش‌های مدیریت منابع آبی کشور را بیان کنیم، ایجاد افزایش انبارمانی و کاهش ضایعات کشاورزی است.

وی با اشاره به رونمایی از سامانه پرتودهی مایکروویو با هدف آفت‌زدایی و افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی در رشت اضافه کرد: در بحث امنیت غذایی صنعت هسته‌ای در دنیا به ویژه در کشور ما برنامه‌های مشخص و مدونی دارد، باید تا پایان دولت بتوانیم ۱۲ نقطه را برای حوزه پرتودهی مواد غذایی آماده کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: امروز در منطقه لاکان رشت زمینی تخصیص داده و دستگاه پرتودهی خودحفاظ هم آماده شد؛ یک اپراتور هم در محل حضور دارد و تا پایان سال دستگاه نصب می‌شود. می‌توانیم گیلان را تا پایان سالجاری به یک استان هسته‌ای با رویکرد حوزه کشاورزی و سلامت تبدیل کنیم.

شیرمردی با اشاره به ایجاد ۱۲منطقه برای حذف آفات، کاهش ضایعات و افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی گفت: این صنعت می‌تواند به امنیت غذایی کمک کند. این تکنولوژی پرتودهی می‌تواند علاوه بر تامین امنیت غذایی و کمک به کمبود منابع آبی، مانع گسترش حملات ریزگردها شود و برای آلودگی دریا هم پاسخ علمی ارائه دهد.

او تصریح کرد: در بخش پرتودهی گازهای خروجی نیروگاه‌ها این ظرفیتی است که با استفاده از شتابدهنده‌های پرتویی می‌توان شیرابه‌ها و پساب‌ها را کنترل کرد و دنبال این هستیم که به صورت پایلوت این طرح را اجرا کنیم.

وی افزود: در بخش سلامت و تولید رادیو داروها هم اقدامات خوبی انجام شده است. در سال ۱۳۹۶ بخاطر تحریم به ما رادیو دارو نمی‌دادند اما امروز با تجهیزات داخلی یک کشور صادرکننده رادیو دارو هستیم. در بخش تولید مواد مورد استفاده در استریل ابزار جراحی در ابتدای دولت سیزدهم زیر ۰.۱ درصد بودیم و با پرتوها استریل می‌شد اما امروز یکی از برنامه‌ها این است که با این سامانه به سمت پرتودهی تجهیزات پزشکی برویم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه اقتصاد هسته‌ای یکی از مولفه‌های رونق اقتصادی است، گفت: یکی از کاربردهای صنعت پرتودهی افزایش ارزش افزوده است که به سمت تجاری سازی حوزه انرژی هسته‌ای پیش می‌رود.

انتهای پیام/