سه سایت ارتباط ماهواره ای در روستاهای الیگودرز احداث شد
سه سایت ارتباط ماهواره ای در روستاهای الیگودرز احداث شد

به گزارش تیکنا، مجتبی صارمی در گفت و گویی با اشاره به اینکه در مناطقی از استان به دلیل شرایط کوهستانی، دکل های مخابراتی نسبت به یکدیگر ارتباط رادیویی ندارند، گفت: بنابراین امکان احداث سایت برای پوشش تلفن همراه و اینترنت وجود ندارد که در این موارد، احداث فیبر نوری در دستور کار قرار می […]

به گزارش تیکنا، مجتبی صارمی در گفت و گویی با اشاره به اینکه در مناطقی از استان به دلیل شرایط کوهستانی، دکل های مخابراتی نسبت به یکدیگر ارتباط رادیویی ندارند، گفت: بنابراین امکان احداث سایت برای پوشش تلفن همراه و اینترنت وجود ندارد که در این موارد، احداث فیبر نوری در دستور کار قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: در مواردی نیز احداث فیبر نوری به صرفه نیست چراکه باید برای روستاهای ۱۵ تا ۲۰ خانوار دست کم ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری احداث می شد بنابراین راه اندازی سایت های ماهواره ای در دستور کار قرار گرفت.

صارمی بیان کرد: در این شرایط سایت های ماهواره ای محدود برای روستاها فعال و ارتباط تلفن همراه و اینترنت نسل سوم تا حدود ۵۰۰ متر اطراف روستا برقرار می شود که این مهم برای نخستین بار توسط دولت سیزدهم و در روستای ” چکان” الیگودرز اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد سایت های ماهواره ای در کشور محدود است ادامه داد: پارسال برای کل کشور ۱۰ سایت در نظر گرفته شد که مجوز سه سایت برای لرستان اخذ شده است و علاوه بر چکان، این سایت ها در روستاهای حاجی آباد و هادی در الیگودرز راه انداری شده است.

وی با بیان اینکه سایت روستای چکان بهمن ماه پارسال راه اندازی شد افزود: این منطقه به دلیل وجود آبشار زیبای چکان از مناطق گردشگری استان محسوب می شود که با توجه به شرایط جغرافیایی وکوهستانی منطقه، عدم امکان دید رادیوئی و هزینه بالا ی احداث فیبرنوری،با راه اندازی این سایت امکان بهره مندی ساکنان روستا از نعمت تلفن همراه فراهم شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان تصریح کرد: این سایت ها از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی احداث شده و با راه اندازی سایت روستاهای حاجی آباد و هادی، ۵۰ خانوار با جمعیت بیش از ۱۸۶ نفر به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

اتصال یکهزار و ۲۷۹ روستای لرستان به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین گفت: ایجاد زیرساخت اینترنت در مناطق روستایی استان، مقدمه اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است که تاکنون از مجموع یکهزار و ۵۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان، یکهزار و ۲۷۹ روستا به این امکان مجهز شده اند.

صارمی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده مجوز و اعتبار لازم برای اتصال مابقی ۲۹۰ روستای واجد شرایط لرستان به شبکه ملی اطلاعات، اخذ شده و برنامه ریزی یک ساله برای اتمام این مهم صورت گرفته است.

وی بیان کرد: برخی تجهیزات قابل نصب روی دکل ها وارداتی است که با توجه به تحریم های ظالمانه علیه کشور، روند کار کند شده است در صورتی که اگر این امکانات به موقع وارد می شد، اتصال ۲۹۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات تا پایان پارسال صورت می گرفت.

صارمی ادامه داد: علاوه بر مزایای اینترنت پرسرعت، اتصال این روستا به شبکه ملی اطلاعات در راستای تحقق دسترسی همگانی به ارتباطات دیجیتال در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم استان و گام مهمی برای توسعه و پیشرفت می باشد همچنین این اقدام در راستای کاهش شکاف دیجیتال بین مناطق روستایی و شهری و دسترسی همگانی به ارتباطات پایدار در مناطق محروم اجرایی شده است.