طرح‌های شاخص و قابل توجیه در هسته‌های احمدی روشن‌ پشتیبانی شود
طرح‌های شاخص و قابل توجیه در هسته‌های احمدی روشن‌ پشتیبانی شود

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، نشست هم اندیشی راهبران هسته‌های مسئله محور پژوهشی و فناورانه با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان، عصر امروز شنبه ۲۶ فروردین‌ماه در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این نشست، گفت: در کشور منابع متعددی داریم که به […]

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، نشست هم اندیشی راهبران هسته‌های مسئله محور پژوهشی و فناورانه با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان، عصر امروز شنبه ۲۶ فروردین‌ماه در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این نشست، گفت: در کشور منابع متعددی داریم که به صورت پراکنده هزینه می‌شوند اما چون پخش هستند در مجموع اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی با طرح مثالی در این باره عنوان کرد: یکی از راهبران به بحث شتاب‌دهنده‌ها اشاره کرد. در حال حاضر در کشور نزدیک به ۴۰۰ شتاب‌دهنده داریم که در ۱۰ سال گذشته با معاونت علمی موافقت نامه امضا کرده‌اند که از این تعداد فقط ۷۰ شتاب‌دهنده پای کار آمده‌ ‌اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در خصوص نوع حمایت معاونت از این شتاب‌دهنده‌ها گفت: در ابتدا به این شتاب‌دهنده سرمایه داده می‌شود. برای محل استقرار نیز کمک‌های لازم صورت می‌گیرد. به طور مثال ۱ میلیارد برای ۱۰ شتاب‌دهنده می‌پردازد.

دهقانی عنوان کرد: در رابطه با بنیاد ملی نخبگان ده تا راهبر مانند شما داریم. که تیم هم دارد اما فضا، کمک هزینه و امکانات ندارد و مجبور خواهد شد با صنعتی برای جذب سرمایه در حد ۵۰ تومان برای راه اندازی کار توافق کند. بنابراین اگر منابع مدیریت شود، اتفاقات بسیار بزرگی رقم می‌خورد.

وی افزود: باید متوجه باشیم وقتی در رابطه با طرح مسئله محور احمدی روشن صحبت می‌کنیم باید به استاد شخصیت بدهیم. این شخصیت با فضا و امکانات محقق می‌شود و استاد به عنوان مرجع برای دانشجویان مطرح می‌شود زیرا آن استاد فضا و سرمایه و ارتباط و اعتبار دارد.دوم اینکه این استاد، انسان‌هایی را تربیت کند که این تربیت فقط در حوزه فنی نیست و مسائل زندگی را نیز شامل می‌شود.

دهقانی افزود: تمام اشخاصی که با شهید طهرانی مقدم کار می‌کردند، همه چیز آن انسان‌ها مسئله آن شهید والامقام می‌شد. استاد باید مربی و بااخلاق و با کرامات باشد و این مولفه‌هاباید شاخص شوند. تمامی ظرفیت‌ها اعم از منابع و سرمایه از سوی معاونت علمی و بنیاد نخبگان در اختیار افراد شاخص که هدفی جز خدمت به مردم ندارند و برای دانشجویان الگو هستند و انسان تربیت می‌کنند، قرار می دهیم زیرا از بهترین مدیران ما وقت بیشتری برای خدمت می‌گذارند.

وی اظهار کرد: به شرط جوابدهی به جای اینکه ۶۰۰ طرح احمدی روشن را پشتیبانی و توصیه کنم ۵۰ طرح را پشتیبانی کنم زیرا این جوابدهی قابل توجیه است. بارها گفته ام هدف طرح‌های احمدی روشن نباید هدف فعلی باشد. در جلسه با نخبگان نیز اشاره کردم که بزرگترین مسئله ای که باید حل شود این است که نخبه باید خود را حل کند. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد مسئله ای حل نمی‌شود. نسبت به داوری طرح‌ها نیز باید متذکر شوم که وقتی استاد شاخص وجود دارد داوری آثار فاقد معنا می‌شود.

ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در ادامه، با تقدیر از راهبران این هسته‌ها، گفت: سهم پروژه های علوم انسانی را در طرح احمدی روشن افزایش دهیم.

سید محمد صادق موحد، معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان نیز با اشاره به اینکه در آستانه ورود به دوره ۸ این طرح هستیم، گفت: تصمیم بر این شد جلسه هم اندیشی با راهبران طرح احمدی روشن با هدف استماع نقطه نظرات برگزار شود. تا از این فضای نخبگانی برای اجرای طرح، تصمیماتی را برای دستیابی به اهداف پیش رواتخاذ کنیم.

آرش امینی، مدیر کل دفتر شناسایی و توانمند سازی آینده سازان بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: در حال اجرای دوره هفتم طرح هستیم، از اساتید دوره شِشم می‌خواهیم ببینیم که چه اصلاحاتی برای تدوین و اجرای بهتر دوره هشتم استفاده کنیم. در ابتدا باید بگویم که مسئله ای که برای حل در بنیاد ملی نخبگان شکل می گیرد اگر نهادی در بیرون حمایت نکند به سرانجام نمی‌‌رسد.

وی افزود: به موارد مهم تیتروار اشاره می‌کنم. طرح اولویت محور مسئله محور در شیوه نامه و اجرا ایراد دارد. سامانه دریافت رزومه اطلاعات سامانه خوبی نبوده است. بعضی از پروژه‌ها بسیار صنعتی است. پرداختی ها به اعضای هسته ماهیانه انجام شود که فعلا امکان‌پذیر نیست.

مدت زمان پروژه به اقتضای نوع پروژه متفاوت باشند. شکل گیری هسته‌های میان رشته‌ای باید انجام شود. نیاز سنجی بازار به کمک معاونت علمی صورت بگیرد. دانشجویان نیز با دانش و تعهد وارد شوند.

امینی گفت: یکسری کامنت دریافت شده است که‌ در دوره هفتم استارت خورده است سیاست بر واگذاری راهبری‌ها به استان‌ها شد دراین جلسه راهبران استان تهران حضور دارند.

در ادامه نشست، یکی از راهبران گفت: مانند شرکت‌های دانش بنیان به شتاب‌دهنده ها نیز فضای بازی داده شود زیرا می‌توانند طرح‌های متنوع داشته باشند.

امینی در بخشی از پاسخ عنوان کرد: اساتید راهبر مورد تایید بنیاد ملی نخبگان باید انتخاب شوند.

یکی از راهبران دیگر گفت: قوانین بسیار دست و پا گیر است برای نمونه در بحث حمایت از طرح‌های مسئله محور در خصوص اپلیکیشن مهارت‌های زندگی با اینکه مورد تایید بنیاد ملی نخبگان بود اما بنیاد حمایت نکرد، به راهبرهای هسته واگذار شود. با قطع سرور حمایتی از بنیاد نداریم، پیشنهادم این است که دانشگاه‌ها فرصت مطالعاتی داخلی دارند، به این دلیل در دوره هفتم شرکت نکردم که وقت گیر بود.

همچنین تاکید بر برگزاری دوره‌های میان رشته‌ای نیز از دیگر نظرات این راهبر بود.

یکی از راهبران گفت: طرح ۷ نسبت به دوره های گذشته ضعیف‌تر بوده است. ارزیابی بعد از اتمام دوره را مشاهده نکردم. آیا بعد از اتمام طرح صنعت ورود کرده است؟ آیا بین هسته‌ها تعامل وجود دارد؟ نباید کار بیهوده انجام دهبم، اگر بیهوده نیست باید ارزیابی شود.

امینی در پاسخ به این سوال گفت: داوری داشتیم حتی بعضی طرح‌ها مورد تایید قرار نگرفتند.

گفتنی است، طرح توسعه هسته‌های مسئله‌محور پژوهشی- فناورانه (طرح شهید احمدی روشن)، از سوی بنیاد ملی نخبگان طراحی و از سال ۱۳۹۶ با هدف افزایش سطح کیفی آموزش و تسهیل کسب تجربه در دنیای واقعی، با همکاری متقابل خبرگان علمی، شرکت‌های صنعتی، مؤسسات پژوهشی و با حضور فعال دانشجویان و دانش‌آموختگان برگزیده، اجرایی شده است.

آموزش دانشجویان مستعد در بستر حل یک مساله واقعی، هدایت دانشجویان مستعد دانش آموختگان برگزیده برای حل مساله‌های راهبردی کشور، افزایش مهارت‌های اجتماعی و ایجاد حس خودباوری در دانشجویان و دانش آموختگان، ایجاد شبکه دانشجویان و دانش آموختگان دارای توانایی کار گروهی و حل مساله از دیگر اهداف این طرح با شمار می‌رود. تاکنون ۷ دوره از این طرح اجرا شده است.