ستاپ، فرصتی برای مردمی‌سازی آموزش و پرورش
ستاپ، فرصتی برای مردمی‌سازی آموزش و پرورش
دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان دومین رویداد ملی ستاپ بر اهمیت مردمی‌سازی آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، سید حسام نوربخش در نشست خبری دومین رویداد ملی ستاپ که ظهر امروز در ساختمان شبکه آموزش رسانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: دوره اول در یک پروسه. سه، چهار ماهه انجام و ۱۴ چالش آموزش و پرورش مشخص و طرح‌هایی به دبیرخانه رویداد ارسال شد. در این میان ۶۰ خدمت به آموزش و پرورش ارائه شد و ۱۱ محصول یا خدمت توانستند جذب سرمایه هم داشته باشند.

وی افزود: این گروه‌های نوآور به بدنه آموزش و پرورش متصل شدند و خدمات‌شان را اجرایی کردند. در دوره دوم که با شعار «مدرسه آینده رو بساز» آغاز شده است هدف اصلی این است که محصولات و خدمات منطبق بر نیازهای نظام رسمی آموزش و پرورش شناسایی و از آن‌ها در بدنه نظام آموزشی کشور استفاده شود. ما پنج محور را در نظر گرفتیم که هرکدام منطبق بر نیازهای آموزش و پرورش است. محور ششم هم در این دوره اضافه شده و آن ارائه معکوس حوزه تعلیم و تربیت است از سمت دیگر متولیان تعلیم و تربیت است.

**برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای توانمندسازی استارت‌آپ‌ها در رویداد ملی ستاپ

دبیر دومین دوره رویداد ملی ستاپ بیان کرد: جاهایی مثل شبکه آموزش و بخش‌های دیگری که دغدغه تعلیم دارند نیازهای خود را احصا می‌کنند و بعد از بررسی محصولات و خدماتی ارائه می‌شوند که کاملا منطبق با آن نیازهاست. فرصتی بیش از دو ماه به گروه‌های نوآور می‌دهیم تا طرح‌های خود را به دبیرخانه ارسال کنند. در این مدت برگزاری کارگاه‌ها و کمپ‌های توانمندسازی برای گروه ها ادامه دارد و اعلام نیازهای جدید اکوسیستم به شبکه نوآوران انجام می‌شود. پایان زمان ارسال طرح‌ها مهرماه است و طرح‌های منتخب برای جمع‌بندی نهایی و انتخاب سرمایه‌گذار معرفی می‌شوند. اواخر آبان یا اواسط آذر اختتامیه دومین دوره رویداد ملی ستاپ برگزار می‌شود.

در این نشست علی پارسانیا، رئیس قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با اشاره به جایگاه این رویداد در تحول آموزش و پرورش گفت: ما در دوگانه آموزش و پرورش دولتی و خصوصی و در چنبره نظام بروکراتیک بالا به پایینی گرفتار شده‌ایم، ضمن اینکه همان دستورالعمل‌های دولتی تا به مدرسه برسد، با تأخیر زمانی همراه است و هم به کیفیت آموزشی لطمه می‌زند و این در نتیجه دولتی‌سازی افراطی است و در خصوصی‌سازی مدارس، دانش‌آموز به مشتری و تربیت به کالا تبدیل می‌شود.وی تصریح کرد: راه برون‌رفت از این ماجرا، نوع سوم حکمرانی تربیتی است که از آن به مردمی‌سازی آموزش می‌توان یاد کرد و متأسفانه تبیین و ارائه نمی‌شود، بنابراین صورت مردمی‌سازی و باطن دولتی یا خصوصی می‌شود.

**ارائه ایده‌های قابل اجرا در رویداد ملی ستاپ

پارسانیا در ادامه بیان کرد: سطح دوم مربوط به سازمان‌های مردم‌نهاد، مساجد و … است و در سطح سوم رویدادی مانند ستاپ می‌تواند سکویی شود تا نهادهای مردمی که پاسخ‌های کلان نظام آموزشی را دنبال می‌کنند، پای کار بیاورد. این رویداد را می‌توان ذیل مردمی‌سازی آموزش و پرورش تفسیر کرد تا خلأ لازم را در این زمینه رفع کند. بعضی از ایده‌ها خوب هستند، اما به دلیل توجه نکردن به اقتضائات آموزش و پرورش نمی‌توان آنها را اجرایی کرد. بنابراین ایده‌ها باید قابل ارائه باشند.

**تبدیل شبکه تعلیم و تربیت به اجتماع

مسعود حسنلو، رئیس ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ادامه این نشست با تأکید بر روش و مسیر تحول در آموزش و پرورش گفت: در سیر تحول آموزش و پرورش شبکه فعالان این زیست بوم شکل گرفته است و مجموعه‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما آنچه در این مسیر نیاز داریم، تبدیل این شبکه تعلیم و تربیت به اجتماع است؛ چرا که ارتباطات واقعی در اجتماع وجود دارد و آموزش و پرورش می‌تواند به عنوان بازیگر بیرونی، مسئولیت را بر عهده این شبکه بگذارد.

علی عبدالعالی، رئیس شبکه آموزش سیما نیز گفت: ما دو گزاره داریم که همه به آن معتقدیم؛ یکی اینکه از بدنه بزرگ آموزش و پرورش به تنهایی کاری برنمی‌آید و دوم، همه باید دست به دست هم دهیم تا اتفاق بزرگی در آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده رخ دهد.

وی افزود: کشور ما از بی‌عدالتی آموشی رنج می‌برد و مقام معظم رهبری، به طور مکرر به این مسئله اشاره کرده‌اند، بنابراین باید دست به دست هم دهیم و منیت‌ها را کنار بگذاریم و در اجرای سند تحول پرچمدار باشیم.

**نقش ویژه رسانه ملی در ذائقه‌سازی مخاطب

مرتضی فاطمی‌نژاد، مدیرعامل مؤسسه علمی رزمندگان اسلام در بخش دیگری از این نشست به تاریخچه شکل‌گیری رویداد ملی ستاپ اشاره کرد و گفت: رسانه ملی در رابطه با ذائقه‌سازی مخاطب نقش کلیدی دارد و در این زمینه باید پیوست رسانه‌ای نیز مورد توجه قرار گیرد.

در پایان این نشست، پوستر دومین رویداد ملی ستاپ رونمایی شد.

انتهای پیام/