نهادها از ارائه داده خودداری می کنند/ آموزش اینترنت اشیا و هوشمندسازی به لایه های مختلف جامعه + فیلم
نهادها از ارائه داده خودداری می کنند/ آموزش اینترنت اشیا و هوشمندسازی به لایه های مختلف جامعه + فیلم
بابازاده با اشاره به اینکه بر خلاف کشورهای دیگر، نمی توانیم داده هایمان را با یک کلیک بیرون بکشیم، گفت: به این دلیل است که هر مجموعه احساس می کند داده ها متعلق به خودش است. بسیاری از سازمان ها و نهادها از ارائه داده ها امتناع می کنند که می توان گفت یا داده ای جمع آوری نکرده اند یا به دنبال بهانه تراشی از ارائه داده هستند.

گروه فناوری اطلاعات تیکنا، اینترنت اشیا (Internet of Things) به میلیاردها دستگاهی اشاره دارد که در سراسر جهان قرار دارند، اکنون به اینترنت متصل شده‌اند، داده‌ها را گردآوری می‌کنند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. به لطف ظهور تراشه‌های ارزان کامپیوتری و وجود «شبکه‌های بی‌سیم» در همه جا و همه وقت، این امکان وجود دارد که همه «چیز» از یک قرص کوچک گرفته تا یک هواپیمای بسیار بزرگ به اینترنت متصل و به بخشی از اینترنت اشیا مبدل شود.

در کشور مان انجمن کشوری ترویج اینترنت اشیا و علوم داده بعنوان یک سازمان مردم نهاد از طریق دریافت پروانه فعالیت از وزارت کشور بعنوان بالاترین نهاد صدور پروانه و با همت متخصصین این حوزه بنا نهاده شده و تلاش می کند با مشارکت همه افراد جامعه و علاقه مندان اینترنت اشیا در حوزه های زیر قدم های موثری بردارد. روزبه بابازاده، رئیس انجمن ترویج اینترنت اشیا و علوم داده و رئیس کمیسیون اینترنت اشیا نظام صنفی رایانه ای استان تهران با حضور در رسانه تیکنا در خصوص این حوزه و مسائل جاری آن به طرح بحث پرداخت.

**در چند لایه مختلف اعم از آموزش، فرهنگسازی و ترویج اینترنت اشیا، علوم داده و نیز هوشمندسازی مشغول به کار هستیم

تیکنا: به طور کلی انجمن ترویج اینترنت اشیا و علوم داده چه نقشی در آشنایی اقشار عمومی و خاص برای فناوری‌های های تک بازی می کند؟ چه برنامه ریزی هایی انجام داده اید تا جامعه به سمت هوشمندی حرکت کند؟

بابازاده: در چند لایه مختلف اعم از آموزش، فرهنگسازی و ترویج اینترنت اشیا، علوم داده و نیز هوشمندسازی مشغول به کار هستیم. یک لایه آن لایه دانش آموزی است. به طور پایلوت در سه مدرسه در حال آزمایش مدل های مختلف هستیم. این دوره را از اول مهر تا خرداد ماه آن را به صورت سه ساعت در هفته برگزار می کنیم تا تیم های دانش آموزی به یک محصول برسند. هدفمان به این دلیل است که دانش آموزان علاقه مندند تا به حوزه های تک وارد صحنه شوند.

در حال حاضر مشکل بسیاری درخصوص نیروی کار آینده به خصوص در حوزه آی سی تی داریم. این مشکل در دو سه آینده بیشتر می شود. هدف این است که در مدارس کسب و کارهای آینده توسط دانش آموزان شکل بگیرد و نیروی کار کشور حداقل برای ۷ سال تضمین شود. همانطور که اخیرا استارت آپ های جالبی در مدارس ابجاد کرده‌ایم. در بحث آموزش در دانشگاه ها متمرکز شده ایم. به دلیل اینکه دانشگاه و صنعت در دهه های اخیر هم پای هم جلو نرفته اند با چالش مواجه شده‌اند. البته اخیرا وضعیت سروسامان گرفته است.

یک لایه دیگر لایه حاکمیتی است که در انجمن سعی می کنیم در رابطه با اقداماتی که منجر به صدمه به کسب و کارها می شود اظهارنظر کنیم و ارائه طریق دهیم. با این اقدامات به دنبال آن هستیم که جمع کسب و کاری تعطیل نشود.

مهاجرت کسب و کارها خطر بسیار بزرگتری نسبت به مهاجرت دانشجویی است که کمتر دیده شده است. لایه بعدی فعالیت انجمن در صنعت است. تورم، تحریم و مسائل عدیده نتوانسته باعث پیشرفت صنایع شود و با مشکل نیروی کار مواجه اند بنابراین به اجبار باید سیستم ها را مکانیزه و هوشمند کنند. در بحث هوشمندسازی مشاور صنایع هستیم تا بتوانند به سمت انقلاب چهارم صنعتی پیش روند.

ادامه توضیحات در ویدیو:

بابازاده: بر خلاف کشورهای دیگر، نمی توانیم داده هایمان را با یک کلیک بیرون بکشیم یا راحت دریافت کنیم. زیرا هر مجموعه حاکمیتی احساس می کند داده ها متعلق به خودش و امنیتی است. بسیاری از سازمان ها و نهادها از ارائه داده ها امتناع می کنند که می توان گفت یا داده ای جمع آوری نکرده اند یا به دنبال بهانه تراشی از ارائه داده هستند. یعنی راحت از آن می گذرند. اسناد حکومتی مختلفی مانند الزامات اینترنت اشیا  وغیره را داریم اما یک طرفه به سمت لایه حکومتی نوشته شده و اصلا به نیاز های کسب و کار های این حوزه توجهی نشده است.

ادامه توضیحات در ویدیو: