سازمان ملی بهره‌وری چه برنامه‌ای برای نقش‌آفرینی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری دارد؟ +فیلم
سازمان ملی بهره‌وری چه برنامه‌ای برای نقش‌آفرینی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری دارد؟ +فیلم
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ضمن بیان اقدامات این سازمان در ارتباط با زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور طرح‌های آتی سازمان ملی بهره‌وری برای استفاده از ظرفیت‌های اکوسیستم دانش‌بنیان و خلاق کشور را تشریح کرد.

به گزارش گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، سازمان ملی بهره‌وری ایران به عنوان متولی تعیین و ارزیابی شاخص‌های بهره‌وری نقش کلیدی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دارد و در همین راستا این سازمان در یک سال اخیر اقدامات متنوعی را برای تعامل با مجموعه‌های نوآور و خلاق و همچنین سنجش دقیق بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی انجام داده است.

برای اطلاعات از فعالیت‌های سازمان ملی بهره‌وری ایران در ارتباط با زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور با میرسامان پیشوایی، ریاست این سازمان گفت‌وگو کردیم. پیشوایی در تشریح برنامه‌های و رویدادهای نوآورانه سازمان ملی بهره‌وری گفت: سازمان ملی بهره‌وری از سال گذشته رویکرد جریان‌سازی نوآوری بهره‌ور در کشور آغاز کرده است. این رویکرد به معنای جنسی از نوآوری است که با هزینه کم و مصرف پایین منابع ارزش بیشتری را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری منعقد کردیم و همزمان برنامه نوآوری باز را در آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار دادیم و برای اولین بار است که چنین اتفاقی در کشور رخ می‌دهد. سازمان ملی بهره‌وری در سه حوزه کشاورزی، حمل و نقل و انرژی مسائل موجود در زمینه بهره‌وری را طی فراخوانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جمع‌آوری کرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران بیان کرد: هم اکنون بیش از ۴۰۰ طرح نوآوری بهره‌ور را از زیست‌بوم علم و فناوری کشور دریافت کردیم و برگزیدگان این طرح در روز یکم خرداد ماه همزمان با روز ملی بهره‌وری معرفی می‌شوند. البته سازمان ملی بهره‌وری صرفاً به تقدیر از صاحبان طرح‌های برتر در حوزه نوآوری بهره‌ور اتکا نمی‌کند و هدف ما این است که چنین طرح‌هایی به بازار متصل شوند. به عنوان مثال در حوزه کشور طرح‌هایی را در زمینه ارتقای بهره‌وری مصرف آب یا بهره‌وری برداشت محصولات از زمین را شناسایی کردیم و این طرح‌ها را به سمت بازار هدایت می‌کنیم.

پیشوایی عنوان کرد: پروژه‌ای که امسال در سازمان ملی بهره‌وری به‌دنبال اجرای آن است تبدیل سیاست نوآوری بهره‌ور به سکویی دائمی است و در همین رابطه پلتفرمی برای ارتباط با سامانه داده‌باز سازمان ملی بهره‌وری طراحی کردیم. ما ضمن دریافت مسائل نابهره‌وری از دستگاه‌های مختلف فراخوان‌های لازم برای رفع این چالش‌ها را در پلتفرم نوآوری بهره‌ور منتشر می‌کنیم تا جریانی مستمر برای ارتقای سطح بهره‌وری در کشور با همراهی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های خلاق و فناور ایجاد شود و امیدواریم در نهایت ثمره آن را در رشد اقتصادی کشور و معیشت عمومی مشاهده کنیم.

در ادامه ویدئوی گفت‌وگوی خبرنگار تیکنا با میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/