رهبر انقلاب: حضور زنان در مشاغل مدیریتی محدودیتی ندارد + فیلم
رهبر انقلاب: حضور زنان در مشاغل مدیریتی محدودیتی ندارد + فیلم
آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هیچ محدودیتی ندارد و ملاک شایسته‌سالاری است.

به گزارش گروه سیاست و حکمرانی تیکنا، جمعی از بانوان امروز – چهارشنبه ششم دی ماه – با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

رهبر انقلاب دو سال قبل در دیدار مداحان اهل‌ بیت (ع) با اشاره به درخواست جمعی از بانوان برای برگزاری دیدار در ایام ولادت حضرت زهرا (س) به مناسب بودن چنین دیدارهایی اشاره کردند و سال گذشته نیز این دیدار در ایام ولادت حضرت زهرا (س) برگزار شد.

مهمترین فرمایشات رهبر انقلاب:

🔹مسئله زن در اسلام یکی از نقاط قوت اسلام است. اسلام منطق محکم و قوی و پشتوانه عقلانی در همه بخش‌های مربوط به زن دارد.

🔹رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی زن در دو عامل سودجویی و لذت‌جویی خلاصه می‌شود. تمدن غرب در مسائل مربوط به زنان حاضر به بحث و پاسخ به سؤال‌ها نیست.

🔹امروز در دنیا دو رویکرد در همۀ این زمینه‌ها وجود دارد؛ یک رویکرد رایج متداول غربی است که در کشورهای غیر غربی هم رواج پیدا کرده در همۀ زمینه‌هایی که ذکر کردم. یک رویکرد هم رویکرد اسلامی است، این دو در مقابل هم قرار دارند.

🔹منتها یک نکته‌ای وجود دارد که این نکته به نظر من نکتۀ قابل توجهی است و آن، این است که نظام فرهنگی و تمدّنی غرب در این مسائل حاضر به مباحثه نیست، از ورود در بحث و تحقیق فرار می‌کند.

🔹بسیاری از سؤالات در این زمینه‌ها را فرهنگ غربی، نظام غربی، نظام تمدّنی و فرهنگی غربی جلو نمی‌آید که بحث بکند. مسئله را با جنجال و هوچی‌بازی و استفاده از هنر و سینما و زور و فضای مجازی و این‌ها پیش می‌برد. بحث حاضر نیست بکند، جواب حاضر نیست به سؤال‌ها بدهد. علت هم این است که غرب هیچ منطقی ندارد.

🔹بانوان جامعه‌‌مان سعی کنند هم در امور مختلف از حضرت زهرا (س) الگوبرداری کنند.

🔹واقعاً عظمت فاطمۀ زهرا (س) را با هیچ انسانی، جز همان اهل‌بیت پیغمبر و خود رسول اللّه و اولادش نمی‌شود مقایسه کرد.

🔹به نظر من زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمۀ زهرا (س) نمی‌تواند پیدا کند.

🔹بانوان عزیز جامعۀ اسلامی ما سعی کنند دنبال فاطمۀ زهرا حرکت کنند هم در امر خانه‌داری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی هم در حکمت و دانش.

🔹مردان و زنان باید در خانه با یکدیگر تفاهم داشته باشند. کار کردن در خانه مطلقاً وظیفه زنان نیست.

🔹وظایف مربوط به خانواده وظایف یکسان نیست هر کدامی یک نوع وظیفه‌ای دارند. امکانات، ظرفیت های جسمی، ظرفیت های روحی و هرکدامی یک وظیفه‌ای را محول می کند اینجا جنسیت نقش دارد. این که شعار برابری جنسیتی به‌طور مطلق می دهند این غلط است.‌ برابری جنسیتی در همه‌جا نه؛ در یک جاهایی بله برابری هست اما در یک جاهایی هم برابری نیست. نمی تواند باشد.

🔹آن چه درست است عدالت جنسیتی است عدالت جنسیتی در همه‌جا معتبر است عدالت یعنی هرچیزی را در جای خود قرار دادن. ساخت روحی زن، ساخت جسمی زن، ساخت عواطفی زن اقتضای یک مسائلی را می کند. فرزندآوری، فرزندداری و دامان پرورش فرزند کار زن است. اما در حقوق خانوادگی یکسان است: همانقدر که مرد در خانواده حق دارد زن همان اندازه در خانواده حق دارد پس در حقوق خانوادگی یکسان اما در وظایف خانوادگی نه.

🔹شرط حضور زنان در مشاغل را محروم نشدن آنها از مشغله اساسی زنانه یعنی خانه‌داری و فرزندآوری و مادری است. حتی برخی مشاغل مانند پزشکی و معلمی برای زنان و دختران واجب کفایی است و اگر گاهی اشتغال زن با خانه‌داری، فرزندآوری و لوازم آن، تعارض پیدا می‌کند، مسئولان کشور باید راه‌حلی پیدا کنند که هیچ‌یک از این دو وظیفه زمین نماند.

🔹البته این وظایف قابل جمع است همچنانکه زنان نخبه و موفقی را در بخش‌های علمی و اجرایی می‌شناسیم که فرزندان خوبی نیز تربیت کرده‌اند.

🔹حساسیت اسلام در مسئله حضور اجتماعی زن را خطر و لغزشگاه جاذبه‌های جنسی است. یکی از جنبه‌های تأکید اسلام بر روی حجاب ایجاد محدودیت برای خطر جاذبه جنسی است که این حساسیت باید رعایت شود. بنابراین حجاب محرومیت نیست بلکه نوعی برخورداری و باعث حفظ امنیت زن است.

🔹پیشرفت‌های زنان در بخش‌های مختلف علمی، ادبی، ورزشی و هنری در دوره جمهوری اسلامی را بیش از ده برابر قبل از انقلاب است. با وجودی که ما هنوز نتوانسته‌ایم کشور را به معنی واقعی اسلامی کنیم و کشور، اسلامیِ نیمه‌کاره است، این موفقیت‌ها حاصل شده است و در صورت اجرای کامل اسلام این توفیقات چند برابر خواهد شد.

🔹نقش‌آفرینی بانوان در این عرصه را در اجتماع و خانواده ضروری است. مهمترین نقش شما در داخل خانه و ترغیب کردن همسر و فرزندان به فعال بودن در مسئله انتخابات و تحقیق درست است بخصوص که زنان در برخی مسائل از جمله شناخت اشخاص و راهبردها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها به صحنه نگاه می‌کنند، بنابراین می‌توانید در شناخت نامزدهای انتخاباتی و تشویق به حضور در پای صندوق‌های رأی، نقش مهمی ایفا کنید.

در این دیدار ۱۰ تن از زنان و دختران فعال و کنشگر در بخش‌های مختلف، خانم‌ها:

–    زینا ابراهیم؛ مادر شش شهید و همسر جناب آقای شیخ ابراهیم زکزاکی
–    مریم شعبانی؛ مدیر اولین و تنها گروه تئاتر حرفه‌ای بانوان
–    اِسراء البُحَیصی؛ خبرنگار شبکه العالم (که به صورت ویدیویی از غزه مطالب خود را بیان کرد)
–    رقیه سادات مؤمن؛ دکترای مطالعات زنان- حقوق زن
–    فاطمه شریف نوقابی؛ مربی سابق تیم ملی فوتسال زنان
–    مینا مهرنوش؛ دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
–    شقایق حق‌جو؛ استاد تمام دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
–    فائضه غفارحدادی؛ نویسنده و مادر چهار فرزند
–    ریحانه سادات محمودی؛ دانش آموز استعدادهای درخشان
–    زهرا موحدنیا؛ دستیار تخصصی پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران
به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند. سخنران مراسم به این نکات و محورها اشاره کردند:
–   ضرورت تنقیح قوانین و مقررات مربوط به زنان و خانواده و تسریع در تصویب برخی قوانین حمایتی که چندین سال معطل مانده است.  
–    بیان مشکلات و محدودیت‌های زنان برای ورود به عرصه هنرهای نمایشی
–    تشکر خبرنگار فلسطینی از حمایت‌های بی‌نظیر مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی از ملت مظلوم فلسطین و غزه و تاکید بر ایستادگی مردم غزه و ترک نکردن سرزمین با وجود جنایات بی‌سابقه اشغالگران
–    تبدیل شدن زن ورزشکاران ایرانی به یک رسانه بزرگ و افتخارآفرین برای جمهوری اسلامی در مقابل تصویرسازی‌های دروغین بدخواهان ایران
–    درخواست رسیدگی بیشتر به ورزش زنان و حمایت از ورزشکاران زن
–    لزوم توانمندسازی زنان برای جلوگیری از آسیب دیدن در فضای مجازی
–    ضرورت تولید و توسعه هوش مصنوعی تخصصی زنان
–    لزوم افزایش ظرفیت کنشگری اجتماعی زنان متناسب با رشد دانش، تحصیلات و توانایی‌های زنان پس از انقلاب اسلامی
–    ضرورت فعالیت بیشتر در رساندن جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی به جوانان غرب با تسهیل استفاده از ابزارهای ارتباطی
–    ضرورت اجرای قوانین ناظر به حفظ حریم زنان در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان و تولید و توزیع پوشاک مناسب.

همچنین در دیدار امروز با رهبر انقلاب بانوانی با لباس اقوام مختلف ایرانی حضور دارند.

۰۰:۰۰
۰۰:۲۲

Downlo🔹بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند.رهبر انقلاب پس از سخنان همسر شیخ زکزاکی: این زن مثل کوه صبر کرده است🔹از خانم زکزاکی که اینجا صحبت کردند، تشکر می‌کنم. ایشان مادر شش شهیدند. سه پسرشان در یک حادثه، سه پسرشان در یک حادثه دیگر به شهادت رسیده و این زن مثل کوه صبر کرده و مدت‌ها زندان و سختی‌های فراوان را تحمل کرده است.

شرط حضور زنان در مشاغل را محروم نشدن آنها از مشغله اساسی زنانه یعنی خانه‌داری و فرزندآوری و مادری خواندند است. حتی برخی مشاغل مانند پزشکی و معلمی برای زنان و دختران واجب کفایی است و اگر گاهی اشتغال زن با خانه‌داری، فرزندآوری و لوازم آن، تعارض پیدا می‌کند، مسئولان کشور باید راه‌حلی پیدا کنند که هیچ‌یک از این دو وظیفه زمین نماند.