رشد ۲ درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه در لایحه برنامه هفتم توسعه
رشد ۲ درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه در لایحه برنامه هفتم توسعه
زلفی گل گفت: ماده ۱۳ و ۱۱ قانون جهش تولید، مجوزها و حمایت های خاصی را از فناوری به انجام می رساند. در حال حاضر ۸۳ صدم درصد برای تحقیق و توسعه‌ هزینه می شود که در شان کشورمان نیست در برنامه هفتم قرار است به ۲ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در آیین بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری که در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، گفت: رشد ۲ درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه در لایحه برنامه هفتم توسعه مدنظرقرار گرفته است.

وی افزود: ماده ۱۳ و ۱۱ قانون جهش تولید، مجوزها و حمایت های خاصی را از فناوری به انجام می رساند. در حال حاضر ۸۳ صدم درصد برای تحقیق و توسعه‌ هزینه می شود که در شان کشورمان نیست در برنامه هفتم قرار است به ۲ درصد برسد. اگر در زمینه فناوری بتوانیم در منطقه رشد کنیم باید این دو درصد تحقق پیدا کند.

زلفی‌گل گفت: هدف علم و دانش ایجاد رفاه و سلامت و عزت و قدرت برای جامعه است بدون تولید علم مرجعیت محقق نمی شود ولی مطالبه به حقی وجود دارد که تولید علم باید به مصرف علم بینجامد و اگر بی توجه باشیم نشان می دهد ‌کارمان را خوب انجام نداده این هم در زمینه خلق فناوری و تولید ثروت از دانش است که در این خصوص باید گامهای موثری برداریم.

وی افزود: در بدو انقلاب اسلامی وضعیت علم و فناوری بسیار ابتدایی بود. تولیدات علمی در حدود ۵۰۰ نسخه بود. جنگ ۸ ساله که به کشور مان تحمیل شد و پزشکان بنگلادشی و هندی و پاکستانی بودند، یادمان نرود کجا بودیم و امروز کجا هستیم. در حال حاضر ۷۸ سند بین المللی داریم در عرصه فناوری تولیدات بسیاری داربم برای همین نمایشگاه ۲۲۰۲ فناوری ارائه شده است و سطح فناورانه بین ۴ و ۵ است و در عرصه فناورانه حضور پیدا می کنند ۹۳۰ دانشمند یک درصد داریم و ۲۲۴۰ دانشمند دو درصد داریم. استادان ما در مرجعیت علمی صاحب نظرند و نتیجه خانواده بزرگ دانشگاهیان کشور است.

زلفی گل گفت: جهاد علمی اساتید دانشگاه ها و محققان دانشگاه با عنوان بروندادهای دانشگاه ها هستند مهم ترین دستاورد نیروهای متخصص افتخارآفرین هستند چند روز پیش بعد از ده سال توقف در دولت مردمی افتخار بزرگ نتیجه همکاری بین پژوهشگاه فضایی وزارت علوم، فناوری اطلاعات یک کار علمی مشترک است. ۳۵ درصد تولیدات علمی ایران قوی با مشارکت دانشمندان بیک المللی است و مرجعیت علمی ما در عرصه جهانی پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: تحقیقات بین رشته ای و چند رشته ای از مأموریت های وزارت علوم است. شخصیت علمی کشور ما کاریکاتوری نباشد و محدوده یک حوزه تحقیقات نشود هم علوم پایه و هم علوم انسانی، هم تحقیقات کاربردی و هم توسعه ای را درراس بنشانیم. برج فناوری کشور در حال قد کشیدن است‌. شما عزیزان در معماری و قد کشیدن برج فناوری کشور نقش آفرین هستید.

زلفی گل گفت: این راهبری علم کشور ما است که بتواند شخصیت علمی را متوازن شکل دهد تمام برنامه ها در این راستا تنظیم شده است. معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم با همین هدف ایجاد شد. همه در یک تیم هستیم و با افتخار سیاست های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری را اجرایی می کنیم و برای ایران قوی تلاش می کنیم.

وی اضافه کرد: سامانه نان بیش از ده هزار نیاز صنایع مختلف را ثبت و ضبط کرده است. ۱۰۰۰ دانشجوی استعداد درخشان برای نیازهای کشور پذیرش شدند. ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان را با عطف به نیازهای کشور اختصاص می دهیم.