رتبه بین‌المللی تولید علم ایران قابل قبول است
رتبه بین‌المللی تولید علم ایران قابل قبول است
مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: رتبه بین‌المللی ایران قابل قبول است، اما برای ارتقا نیازمند حمایت‌های ویژه هستیم.

به گزارش گروه سیاست و حمرانی تیکنا؛ صمد نژاد ابراهیمی مدیر دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم طی گفتگویی درباره راه‌های رسیدن به مرجعیت علمی اظهار کرد: مرجعیت علمی بحث کلانی پیرامون تاکیدات رهبری است و در اسناد بالادستی هم ذکر شده است.

وی افزود: کلان بودن مرجعیت علمی به معنای تقسیم‌بندی در پروژه‌های خرد است و در مرجعیت علمی حرکت به سمت تمدن ایرانی اسلامی هدفگذاری شده است.

نژاد ابراهیمی تصریح کرد: تولیدات علمی یکی از مؤلفه‌های اصلی در راه رسیدن به مسیر مرجعیت علمی است که باید اثرگذار باشد و به رؤیت جامعه علمی برسد و باید به سمت احراز شدن حرکت کنیم تا در نوع و کیفیت مقالات نمود پیدا کند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: در منطقه وضعیت خوبی را از نظر تولید مقالات علمی داریم و در جهان رتبه ۱۵ و در برخی شاخص‌های علم سنجشی اسکوپوس دارای رتبه ۱۶ بانک‌های اطلاعاتی هستیم.

نژادابراهیمی با بیان اینکه بالغ بر ۲۵۰۰ نشریه در کشور داریم، تأکید کرد: این نشریه‌ها برون‌داد‌های علمی کشور را به چاپ می‌رسانند و وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور مسئولیت نمایه‌سازی نشریات را برعهده دارند، یعنی باید در مسیری حرکت کنیم تا تعداد آن‌ها در بانک‌های معتبر دنیا افزایش یابند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: نشریات باید ارتقای مرتبه و کیفیت نشر داشته باشند که در این زمینه کیفیت قابل قبول داریم و هم اکنون ۲۷ نشریه فارسی، نمایه بین‌المللی اخذ کرده‌اند و این موضوع به نهادینه‌شدن زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های تأثیرگذار علمی در دنیا کمک می‌کند.

نژادابراهیمی با بیان اینکه در ۲ دو سال گذشته ۴۳ نشریه افزایش یافته است، تاکید کرد: هم اکنون نمایه نشریات بین‌المللی موجود در کمیسیون نشریات بالغ بر ۱۴۳ عدد است.

وی درباره ارزیابی تولید رتبه علمی ایران در سطح بین‌المللی گفت: رتبه ۱۵ تولید علم ایران خوب است و اگر بخواهیم رتبه‌ها را تغییر دهیم باید در ابتدا تفاوت رتبه ایران با کشور قبلش را مورد بررسی قرار دهیم. برای مثال، ایران ۷۸ هزار سند بین‌المللی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس دارد، اما کشور بعدی که دارای رتبه ۱۴ است ۹۸ یا ۹۹ هزار نمایه بین‌المللی دارد، یعنی فاصله ۲۰ هزارعددی داریم.

نژاد ابراهیمی ادامه داد: فاصله امنی را در تولید علمی اسکوپوس داریم، اما باید شیب رشد تولیدات علمی کشور افزایش یابد و برای ارتقای رتبه علمی باید زیرساخت‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار مانند فضا‌های آموزشی و پژوهشی، به‌روزرسانی امکانات و پیشرفت ایران همزمان با علم روز دنیا تقویت شوند.

وی گفت: در جذب و نگهداشت نیروی انسانی سرمایه مناسبی داریم و باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی رتبه تولید علم را حفظ کرده و در راستای افزایش آن مطابق آئین نامه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی گام برداریم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: وزارت علوم در راستای ارتقای رتبه تولید علمی ایران فعالیت‌های قابل توجهی را انجام داده، اما به ثمر رساندن آن‌ها نیازمند حمایت‌های ویژه است که مطئنیم با تحقق این امر شیب رشد علمی و ارتقای تولیدات را رقم می‌زنیم.

انتهای پیام/