رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اجرا می‌شود
رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اجرا می‌شود
مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرایی شدن رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه جامعه تیکنا، مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرایی شدن رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در سال جاری خبر داد.

محمدمهدی ذوالفقارزاده روز سه‌شنبه در نشست کارگروه رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها ضمن تأکید بر اهمیت رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ ها بر اساس شاخص‌های اختصاصی دقیق و قابل سنجش اظهار داشت: در سال‌های گذشته در وضعیتی بودیم که نمایه فعالیت شفاف و دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها نداشتیم و در مقایسه با سایر کارکردهای آموزش عالی، همچون حوزه آموزش که وضعیت مشخص و تعریف شده‌ای دارد، فضای فرهنگی در دانشگاه‌ها مبهم و نامشخص بود.

وی تاکید کرد: در حوزه هایی مثل آموزش در وزارت علوم، رشته تحصیلی و تخصصی برای آن وجود دارد و بر اساس آن دانش، کارهای آن حوزه پیش می‌رود. همچنین در حوزه پژوهش با موضوع علم‌سنجی مواجه هستیم که خیلی از موضوعات پژوهش را با علم سنجی، اندازه‌گیری می‌کنند و تصویری از وضع موجود نشان می‌ دهند. هرچند ممکن است به این ابزارها نقدهایی وارد باشد، به هر حال وقتی مقایسه می‌کنیم با حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم فاصله جدی وجود دارد. اما حوزه فرهنگی و اجتماعی از گستردگی، تنوع و وسعت مهمی برخوردار است.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم استفاده از ابزار مدیریتی و دانش داده را به عنوان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: استفاده نکردن از این ابزار موجب می‌شود نتوانیم برنامه‌ریزی و سیاست گذاری مطلوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها داشته باشیم. بنابریان در قدم اول بهره‌گیری از این دست از موضوعات است.

ذوالفقارزاده اضافه کرد: در همین راستا با تآکیدات وزیر علوم، یک گروه علمی از چند ماه قبل در دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزیزی شکل گرفته است. این گروه علمی پس از بررسی و مطالعه عمیق پژوهش‌ها و تجربیات داخلی، خارجی و اسناد بالادستی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها، در خلال بیش از ۷ جلسه خبرگانی اولیه و یک جلسه خبرگانی نهایی به الگوی اولیه دست یافتند. در جلسه خبرگانی نهایی که ۸ ساعت به طول انجامید، ۸ بعد کلان، ۴۵ مولفه و ۱۳۳ شاخص فرهنگی و اجتماعی در مجموع احصا شد.

وی همچنین به تشکیل کارگروه تخصصی به دبیری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز در دفتر سیاست‌گذاری فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: طبق ماموریت کارگروه تخصصی، برخی از معاونان فرهنگی و اجتماعی و برخی از خبرگان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور در کارگروه تخصصی شاخص‌های احصا شده را نقد و بررسی می‌کنند.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: کار پیش رو قدم اول در این مسیر است و قله همان چیزی است که در تعالی فرهنگ همگی به آن باور داریم. باید در این مسیر نسبت به آسیب‌های کار که می‌تواند در حوزه کمی سازی داده‌های آماری باشد دقت داشته و نسبت به آن ملاحظات مربوطه را اتخاذ کنیم.