درخواست‌های اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است
درخواست‌های اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است
دهقانی با تاکید بر اینکه درخواست حمایت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است، گفت: در بند ١٣ قانون جهش تولید دانش بنیان به صراحت برنامه ریزی شده که صنعت و شرکت های دانش بنیان اعتبار مالیاتی خود را در دانشگاه ها هزینه کنند و شیوه نامه عملیاتی کردن این بند قانون، ۶ آذرماه مصوب و ابلاغ شد‌.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در آیین بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری که در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، گفت: با اشاره به اهمیت تفاهم نامه امروز با وزارت علوم، گفت: این تفاهم نامه مربوط به اجرای عملیاتی بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان است.

وی افزود: بر اساس آن هر سال حداقل ٢ هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت‌ها صرف هزینه‌های پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌شود.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: امروز بیش از هر چیزی رشد علمی کشور مورد بحث قرار دارد و یکی از ملاک‌های رشد علمی کشور تعداد دانشجو و یکی دیگر از ملاک‌ها بحث تعداد مقالات و کیفیت مقالات است.

وی افزود: سال‌های سال است که سنجش رشد علمی کشور بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تعداد و کیفیت مقالات سنجیده می‌شود؛ شاهدیم که در سال‌های اخیر رشد تولید برخی از مقالات کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل این گونه مطرح می‌شود که رشد علمی کشور کاهش پیدا کرده است در حالی که این قطعاً یک اشتباه راهبردی است.

دهقانی ادامه داد: دانشجویان و اساتید ما اگر در سال‌های اخیر مثلا ١٠ مقاله منتشر می‌کردند در حال حاضر ٢ مقاله منتشر و ٨ مقاله دیگر را به فناوری و پتنت تبدیل می‌کنند که ماحصل آن را در همین نمایشگاه‌ها شاهد هستیم.

معاون علمی ریاست جمهوری تاکید کرد: یکی از ملاک‌های مهم در دنیا که مهمتر از مقاله و تعداد دانشجو بالاخص در حوزه‌های فناورانه، بحث هزینه‌های تحقیق و توسعه است؛ اینکه سرانه تحقیق و توسعه در هر کشور چقدر است، یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی در کشورها است.

دهقانی گفت: براساس سیاست های ابلاغی رهبری سهم تحقیق و توسعه تا سال ١۴٠۴ باید به ۴ درصد برسد. متاسفانه در ایران برخلاف رویه دنیا دو سوم هزینه های تحقیق و توسعه دولتی و یک سوم مربوط به بخش خصوصی می شود درحالی که در دنیا دو سوم هزینه های تحقیق و توسعه توسط کسب و کارها و بخش خصوصی تامین می شود.

معاون علمی رییس جمهور گفت: از سال ١۴٠١ تمام توان خود را برای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان گذاشته ایم، معتقدم اگر قانون جهش تولید دانش بنیان ١٠ سال اجرایی شود، می تواند به معنای واقعی اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به GDP معنادار را محقق کند.

وی افزود: درخواست حمایت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است، در بند ١٣ قانون جهش تولید دانش بنیان به صراحت برنامه ریزی کرده که صنعت و شرکت های دانش بنیان اعتبار مالیاتی خود را در دانشگاه ها هزینه کنند و با پیگیری های انجام شده، شیوه نامه عملیاتی کردن این بند قانون، ۶ آذرماه مصوب و ابلاغ شد‌.