دانشجوی مازندرانی دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با استفاده از تقطیرغشایی را ساخت
دانشجوی مازندرانی دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با استفاده از تقطیرغشایی را ساخت
یک دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق به ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با استفاده از فرایند تقطیرغشایی شد.

به گزارش گروه فناوری پیشرفته تیکنا، یک دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق به ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با استفاده از فرایند تقطیرغشایی شد.

“مجتبی جهانشاهی” جوان نخبه ۲۹ ساله، دانشجوی دکترای رشته مهندسی مکانیک مکانیک در گرایش تبدیل انرژی از شهرستان بابل توانست موفق به ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با استفاده از فرایند تقطیرغشایی شود.

چگونه ساخت دستگاه اب شیرین کن خورشیدی به فکر شما خطور کرد و ایده خود را عملی کردید؟

– ایده ساخت این دستگاه برای پایان نامه دکترا براساس نیازسنجی جامعه در اهمیت به دو مسئله چالش آبی کشور و مدیریت بهینه مصرف انرژی بود.

 در حال حاضر این پروژه(آب شیرین کن خورشیدی) در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

-مطالعات نیازسنجی اولیه این پروژه تکمیل شده و فاز نخست آن در حال اتمام است  همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و ذیل بنیاد ملی نخبگان و نیز راهنمایی‌های اساتید راهنما در مرحله ثبت مالکیت معنوی اثر هستم. در صورت حمایت‌های لازم می‌توانیم این پروژه را به‌صورت انبوه تجاری سازی و در مقیاس صنعتی در سطح کلان ملی اجرایی و کاربردی کنیم.

در مورد چگونگی و کاربرد اختراع خود توضیح بدهید.

-با توجه به اینکه آب و انرژی دو مسئله مهم کشور در صنایع مادر، نیروگاه‌ها، صنایع غذایی و دارویی است، در این پروژه به حل هر دو چالش آب و انرژی توجه ویژه‌ای صورت گرفته است، برای حل معضل آب که یکی از چالش‌های بزرگ کشور در حوزه اقتصادی است با استفاده از جدیدترین فناوری روز دنیا در خصوص تصفیه آب شور دریا با تکنولوژی تقطیرغشایی پیوسته به کار گرفته می‌شود،همچنین به منظور تامین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی فرایند تصفیه غشایی، با استفاده از پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک، برق مصرفی این پایلوت به‌صورت کاملا سبز و دوستدار محیط زیست صورت می‌گیرد.

مزایای این پروژه که شما طراحی و اختراع کردید نسبت به پروژه‌های مشابه آن بگویید.

-در حال حاضر اغلب پروژه‌های آب شیرین کن صنعتی و آزمایشگاهی در کشور با استفاده از انرژی برق و نصب کیت‌های الکتریکی راه‌اندازی شده‌اند که با توجه به لزوم پیوستگی فرایند، مصرف بالایی را از لحاظ توان الکتریکی و حرارتی به خود اختصاص می‌دهند، اما برای نخستین بار در این پروژه به‌صورت توامان علاوه بر حذف مکانیسم الکتریکی، از هدر رفت انرژی حرارتی در راستای بهینه سازی فرایند و مدیریت مصرف انرژی استفاده شده است.

با توجه به اینکه آب یکی از نیازهای اساسی بشر است که امروزه با چالش کمبود آن مواجه هستیم، بخش قابل توجهی از کره زمین را آب دریاها و اقیانوس‌ها تشکیل داده‌اند که قابل شرب نیستند؛ لذا وجود این فناوری پیشرفته و بکار بردن تجهیزات مکانیکی هایتک و ادغام دو حوزه مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی با تکیه بر مدیریت سبز انرژی می‌توان به آینده نیازهای آبی جهان امیدوارتر بود و در این مقوله دستگاه‌هایی که با انرژی طبیعی خورشید، موسوم به انرژی تجدیدپذیر و دوستدار محیط زیست کار می‌کنند قطعا پیاده سازی، توسعه و تکمیل پایلوت اولیه آن دور از دسترس نخواهد بود و دورنمای آینده این فناوری مدرن به پیشرفت و ارتقای سطح فرهنگی و علمی کشور کمک شایانی می‌کند.

از چه روش‌ و فنونی برای ساخت این دستگاه استفاده و مزایای آن را هم مطرح کنید.

-شیرین سازی آب، روش‌های متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن ترکیب متدهای غشایی و حرارتی است به طوری که بتوانیم از مزایای هر دو روش بهره‌مند شویم، چون پژهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قطب علمی آب در کشور است به عنوان پایلوت اولیه این پروژه در نظر گرفته شده که به مرحله نهایی خود نزدیک شده است.

قابل ذکر است در طبقه بندی اولیه به منظور اهمیت طرح و مطالعات FS از تلفیق دو متدولوژی غشایی و حرارتی تحت عنوان فرآیند تقطیر غشایی استفاده شده است تا علاوه بر تامین نیروی محرکه اولیه بتوانیم نیازهای تخصصی به منظور استانداردسازی و تضمین کیفیت آب خروجی از فرایند مذکور مد نظر قرار گیرد.

کارکرد بلند مدت غشاهای استفاده شده در این نوع آب شیرین‌کن‌ها یکی از مزایای این طرح است، مصرف بالای انرژی یکی از محدودیت‌های سیستم مذکور بوده که ما توانستیم با استفاده از انرژی خورشیدی این معضل شاخص را تقویت کرده و در جهت مدیریت و بهینه سازی انرژی گام برداریم.

 درباره تاثیر ارتباط علم و صنعت در روند این پروژه‌ها بفرمایید.

-در صورت حمایت و استقبال صنایع و سرمایه گذاران بخش خصوصی از این پروژه می‌توان آن را به مرحله تجاری سازی برسانیم، دانشگاه و صنعت به منزله دو اهرم توسعه و تعالی یک کشور بشمار می‌آیند تا مادامی که این دو در کنار هم و با انطباق و هم افزایی متقابل حرکت کنند، جامعه راهی بجز طریق اولی و اعلی در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سایر پارادایم‌های علمی نخواهد داشت.

در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟

-در حال حاضر به عنوان مشاور و طراح ارشد سیستم‌های آب شیرین کن در یک شرکت صنعتی مشغول به فعالیت هستم.

منبع: ایسنا