حمایت از تجزیه‌طلبی جایی در میان گفتار علمی ندارد
حمایت از تجزیه‌طلبی جایی در میان گفتار علمی ندارد
اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن وقایع اخیر در جلسه غیرقانونی در این دانشکده تاکید کردند: جمهوری اسلامی هویت جمعی ملت و طریقه عزت ایران است و حمایت از تجزیه‌طلبی و تروریسم جایی در میان گفتار علمی ندارد.

به گزارش گروه جامعه تیکنا، هفته گذشته فیلم بدون حجاب یک دختر با لباس گروهک‌های تجزیه طلب و حمایت از برخی کمونیست‌های تجزیه طلب در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با عنوان دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش های مختلفی روبرو بود.

درپی آن دانشگاه تهران ۲۹ شهریورماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این فرد دانشجوی دانشگاه تهران نیست و پیش از این بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه، شرایط ادامه تحصیل را نداشته است. این فرد بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، به دو علت «اتمام سنوات مجاز تحصیل» و «عدم ثبت‌نام در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱» از تحصیل محروم شده بود و برگزاری جلسه پرحاشیه اخیر، فاقد مجوز قانونی بوده و از اساس موضوعیت نداشته است.

دانشگاه تهران در این اطلاعیه یادآور شد: عوامل پدید آمدن یک جلسه غیرقانونی در دانشکده علوم اجتماعی که حاشیه‌هایی خلاف ارزش‌های ملی و دینی و شئون دانشگاهی نیز به دنبال داشته است از کار تعلیق شده و به هیأت انتظامی و معاونت دانشجویی دانشگاه تهران معرفی شدند.

بر همین اساس اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز امروز (شنبه اول مهرماه) با انتشار بیانیه ای، این جلسه غیرقانونی را محکوم کردند.

در بیانیه اساتید این دانشکده آمده است: اخیراً ویدئویی از جلسه‌ای در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از دانشجویان سابق دانشکده، با ظاهری نامناسب تلاش کرده است تا با فریب و استفاده ابزاری از تریبون دانشگاه، سخنانی را بر زبان براند که خلاف مصالح ملی و شئون دانشگاه و در راستای اهداف دشمنان ملت است.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: ما اعضای هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی، ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام می‌داریم که یکپارچگی سرزمینی، امنیت ملی و پاسداری از ارزش‌های ملی و اسلامی، فصل مشترک تمامی اساتید با هر نوع تفکر سیاسی است.

اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این بیانیه یادآور شدند: ایران اسلامی، تمدنی برآمده از حکمت و فرزانگی و سرای امن مردمانی هوشمند و مهرورز است و قوام آن در هم‌نشینی اقوام تجلی یافته است. ایران بزرگ، محصول همگرایی و زندگی مسالمت‌آمیز اقوام ایرانی است و ما جمهوری اسلامی را هویت جمعی ملت و طریقه عزت ایران می‌دانیم و نقش ما دانشگاهیان در این عرصه، کمک به پیشرفت علم و فناوری و تربیت منابع انسانی کارآمد برای حل مسائل و پیشرفت روزافزون کشور است.

در ادامه این بیانیه آمده است: تلاش دانشکده علوم اجتماعی نیز همواره در راستای اعتلای هویت ایرانی و اسلامی بوده است و حمایت از تجزیه‌طلبی و تروریسم، جایی در میان گفتار علمی ما ندارد.

اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پایان این بیانیه تاکید کردند: آرامش کشور، ثمره خون‌های پاک هزاران شهید گلگون‌کفن است که به‌هیچ‌وجه نباید دستاویز بازی‌های سیاسی قرار گیرد. بدون شک، تلاش دشمنان برای سوء استفاده از فضای باز سیاسی و اجتماعی و همچنین گفتمان علمی در دانشگاه و کشور، ناکام خواهد ماند چراکه همه دانشگاهیان نسبت به نقشه آنان در این زمینه آگاه هستند.

۵۳ استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران این بیانیه را امضا کرده اند.